Gå til innhold
Arkivverket

Berger Stenersen Trandem, hans slekt og tilknytning til Grepperud i Høland?

Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

I utgangspunktet prøver jeg å finne ut noe mer om min x-ganger tippoldefar Berger Stenersen Trandum i Rømskog (1595?-1676?). Jeg lurer på om han har tilknytning til Grepperud i Høland, og om denne i så fall kan gi meg en pekepinn videre. Nå er det slik at jeg hverken er noe god til å tyde, eller skjønner meg helt på hvordan eierforhold og overdragelser på denne tiden skal forstås. Så kanskje noen har funnet ut av slektskapsforholdene på Grepperud, eller kan hjelpe?

Dette er det jeg har funnet:

Grepperud:

1624-26 muligens tidligere og frem til 1644 bor Erlend på Grepperud. Han dør nok tidlig i 44

I koppskatten 1645 skatter Nils og hans kvinne

I 1647 Nils og Brønnrel påbor, skylder 1 1/2 pd 1 fr til Nils, Børger og Knud Steenssønner med bøxel ofuer all gaarden

1655 betaler Nils og Brynhild bygningsskatt

1666 manntall finner vi på Grepperud Nils Stenersen 60 år, bruker 2/3 part, sønnen Sten Nilsen 13 år, Erlend 10 år og Svend 7 år. Gustavus Corporal 50 år bruker 1/3 part

1670 bor fortsatt Nils og Gustavus på Grepperud og vi får vite at:

Bonden og hans barn eier 15 lpd

Mr Truls i Christ eier ? Skp

Rødnæs præstebol ?

Kongen ?

Bonden bygger ? alt

Permanent sidelenke:

Permanent bildelenke:

I 1685 skylder Bottel 1 skp 1 ?. Den påboende eier 5? med bøxel og alt

Permanent sidelenke:

Permanent bildelenke:

I 1647 bor en Knut Stenersen på Trandem i Rømskog og Berger Stenersen bor på Flaten i Rømskog (sammen med Ingvar). Sener bytter disse bruk. Knut og Berger er sannsynligvis brødre, og sønner til Sten Flaten (nevnt i kongehylningen i 1591 og død ca 1628). Kan dette vær den Berger og Knut som sammen med Nils nevnes har bøxel på Grepperud i 1647? Er Nils en 3.dje bror, boende på Grepperud?

Videre vet jeg at:

Berger Stenersen Trandems sønn Torkel overtar Trandem. Han eier etter hvert også deler av Grepperud (+ gårder i Trøgstad). Også Bergers sønn Nils har part i Grepperud, og han bor også på gården (kommer frem i skifte etter hans 1. kone Clare Olsdatter i mars 1737)

I pantbok 1 s.1 og s.2, nedre Rommeriket, Nevnes et makeskifte? fra 1688.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...=ny&idx_side=-5

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080922330005.jpg

Jeg er fryktlig dårlig til å tyde gammel skrift, men Laurits Svendsen boende på Grepperud utsteder skjøtet?. Hans moster Ingebor i Christiania nevnes. Det samme gjør Hr Botol Christensen Morsing og hans hustr Anne Nilsdatter som vel er den som skjøtet utstedes till? Som sagt klarer jeg ikke å tyde nok til å få med meg innholdet. Er Anne Nilsdatter datter til Nils Stensen?

27.02.1689 utsteder Laurits Svensen Morstad et skjøte til Torkel Bergersen Trandem på Rømskogen på 5 fjerdinger tunge i sin påboende gård. Skjøtet tinglyses 19.10.1689 (Heggen og Frøland tingbok nr. 24, folio 11a, del 4).

I pantebok 1 s.57, nedre Rommerike, kjøper? i 1691 Bergers sønn Torkel Trandem i Rømskog en part i gården Grepperud fra Botol Christensen. Botols kone Anne Nilsdatter nevnes på nytt, og Tokels kone Gro Halftansdatter [Halvorsdatter] nevnes også. Det nevnes også en Jon Ingvoldsen, men forøvrig har jeg problemer med å forstå det, ikke fordi det er utydelig, men fordi jeg har problemer med tyding.

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080922330060.jpg

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-60

Er glad for alle innspill som kan belyse problemet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Hei Cecilie.

Har du fått svar på linken mellom Berger Stensen Trandem og hans forbindelse med Grepperud i Høland ?  Om du ikke har det, så kan kanskje den artikkelen jeg skrev om familien i RUNAR,slektshistorisk tidsskrift for Østfold, dobbeltnr.  i 2012  ( s. 42-51) hjelpe deg på vei.

Ditt lokale bibliotek kan sikkert hjelpe deg med å få lånt et eksemplar.

Berger Stensen var min 8x tippoldefar...

Mvh

Torill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk begge to.

Hadde lagt Berger litt på vent for en periode, siden jeg ikke har funnet ut noe mer.

Men nå har jeg bestilt artikkelen din Torill på biblioteket, så nå venter jeg i spenning og håper jeg kan prøve å nøste litt mer.

Nordmarks härad domböcker 1600- 1653 som Rita linket til fant jeg også en dom fra 14. jun 1621 der "Nils i flatan i Norgie " nevnes fordi han hadde hugget ihjel en kar. Mon tro om det er Flaten i Rømskog der Sten bodde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider