Gå til innhold
Arkivverket

Husmannsplasser i Østre Gausdal

Kari N
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kjenner til om det finnes noen bygdebøker eller lignende som omtaler husmannsplasser eller gårder i Østre Gausdal?

En av mine oldemødre kom fra Lie-eiet, men mer enn det sto det aldri i kirkebøkene. Men hun, og andre i familien kalles iblant med tilnavnet (topnymikon?) Frydenlund. Er dette en husmannsplass i Østre Gausdal?

Skurstadhagen er også en plass som dukker opp i slekten litt lenger bak i tiden. Er det mulig å slå opp noe sted for å finne hvor disse plassene /gårdene lå?

Dette er først og fremst forespørsel om plassene - ikke slektsopplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gausdal historielag http://www.gausdalhistorielag.no/ solgte for noen år siden en faksimile av et kart over Gausdal fra 1829, hvor også husmannsplasser er tegnet inn. Jeg kan ikke umiddelbart finne noe Frydenlund i nærheten av Li, men det er fryktelig mange navn tegnet inn med til dels svært liten skrift, så man bør helst ha lupe for å se alt (noe jeg ikke har for hånden). Det er også mulig at plassen evt. ikke var tatt opp ennå i 1829. Plassen der mine tippoldeforeldre levde på midten av 1800-tallet i Vestre Gausdal, ser f.eks. ikke ut til å eksistere ennå på den tid.

Det ser ikke ut til at historielaget har kartet akkurat nå for salg, men du kan jo ta kontakt og høre om de får det inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kari.

I den berømte " Kraabøl-boka " Slekter og gårder i Gausdal 1820-1824, skrevet av Skipskaptein Hans Kraabøl, er det på side 77, nevnt en gård under navnet LIE. Så hør med historielaget så vil nok de fortelle deg mere. Linken til historielaget finner du i innlegget til Svein.

Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kjempe-interessant å bla i boka! Kjenner igjen både gårdsnavn og personnavn som går igjen i den delen av slekten som jeg jobber med nå. Den må jeg titte nærmere på. Det er flere gårdsnavn som dukker opp i slekten bakover, jeg hadde nevnt Lie bare som et eksempel.

Tusen takk for alt arbeidet du har lagt ned på din hjemmeside som er til så stor hjelp for andre. :D

Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kraabøl-boka" er nyttig og interessant, men det finnes feil der, spesielt tilbake på tidlig 1700-tall og tidligere. En del er nok basert på muntlige utsagn fra folk som bodde på de gårdene han skriver om, og det er jo en kjent sak at ting kan misforstås og fordreies ettersom tiden går. Man bør altså konsultere originalkilder for å verifisere det som står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frydenlund i Østre Gausdal, var en del av husmannsplassen Gjedberget, og som i dag er garden Berget.

Der hvor plassen lå, ligger i dag en hytte, som har adresse: Lishøgdvegen 307.

Plassen, Gjedberget var en dobbel-plass, det vil si at det har vært to boenheter der.

Det er kun i folketellinga for 1891, at Frydenlund-navnet brukes offisielt, uavhengig av Gjedberget.

Vidaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skurstadhagen ligger i dag under Øvre Føyse i Østre Gausdal, og har adresse: Lishøgdvegen 53.

Opprinnelig en plass under garden Skulstad/Skurstad, som ble kjøpt opp, og lagt inn under storgarden Frøyse, før 1801.

Vidaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retting: Øvre Føyse skal være Øvre Frøyse. I folketellinga for Gausdal i 1801, heter garden: Frøsen. Garden, Skurstad, er oppført i manntallet for 1665-1666, for Sør-Gudbrandsdal, under navnet: Skuurstad, men senere nevnt i kirkeboka som Skulstad. Skurstadhagen ligger således på gammel grunn av hovedbølet: Skurstad. Vidaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk igjen til svar og tips.

Det hørtes kjent ut med Gedberget, for når datteren Petra ble døpt i 1867 er det oppført i kirkeboken at de bor på Gedberget. og også opplysningene om Frøyse og Skurstadhagen plasserte plassene bedre i terrenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Det var mulig for meg å faktisk ta en tur til Østre Gausdal idag!! Trodde aldri jeg skulle få den muligheten! Der tok jeg bilder av Berget /Gedberget. Jeg begynner å forstå hvorfor plassen fikk navnet sitt :rolleyes:

Til Vidaren: Jeg skal bruke disse opplysningene i et slektshefte og har behov for å oppgi kilder til opplysningene, som du oppga i #11 og #12. Kan du hjelpe meg med det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Det var kjempe-interessant å bla i boka! Kjenner igjen både gårdsnavn og personnavn som går igjen i den delen av slekten som jeg jobber med nå. Den må jeg titte nærmere på. Det er flere gårdsnavn som dukker opp i slekten bakover, jeg hadde nevnt Lie bare som et eksempel.

En "fortsettelse" av Kraabøl-boka ble utgitt i 2006 under tittelen: "Slegter og Gaarder i Gausdal".

Lenke til kommentar
Del på andre sider