Gå til innhold
Arkivverket

To skifter i Gildeskål 1747 og 1733

Frank H. Johansen
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger litt hjelp til å lese to skifter i Gildeskål og forstå deres innbyrdes sammenheng.

Den 16. mars 1747 åpnes skifte etter Joen Hanssen på Ytter Schaalsvig i Gildeskål - se fjerde spalte her:

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24939/94/

Jeg skjønner såpass at arvingene er enken Marthe Olsdatter og datteren Marie Joensdatter gift med Elis Eliasen Indyhr.

Men står det spesifikt at det er deres felles datter?

Den 14.10.1733 skiftes det nemlig etter Marithe Christophersdatter på Yttre Schaalsvigen, se høyre side her: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24936/234/

Arvinger da er enkemann Joen Hansen, dessuten hennes barn Niels Hansen, Christopher Hansen, Hans Hansen, Anne Hansdatter, Mille Hansdatter og Dordi Hansdatter - som da er fra hennes tidligere ekteskap med en viss Hans.

Til slutt er arving Marie Joensdatter, 17 år gammel. I alder passer jo hun ypperlig med den Marie Joensdatter nevnt i skiftet i 1747, men brikken passer ikke helt inn foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Tilbake til skiftet i 1733 og en av svigersønnene:

Det nevnes "Anne Hansdatter til ægte Peder .....sen Ytt. Kielling"

DIS-Salten i sine avskrifter med det skal stå Peder Hansen her, men i så fall er den H i "Hansen" helt ulik de andre H-ene i denne inføringen, og også ulik "løkkeskrift-H-en" som benyttes andre steder. Jeg tolker det heller til "Isaksen", men er veldig usikker.

mvh FHJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til skiftet i 1733 og en av svigersønnene:

Det nevnes "Anne Hansdatter til ægte Peder .....sen Ytt. Kielling"

DIS-Salten i sine avskrifter med det skal stå Peder Hansen her, men i så fall er den H i "Hansen" helt ulik de andre H-ene i denne inføringen, og også ulik "løkkeskrift-H-en" som benyttes andre steder. Jeg tolker det heller til "Isaksen", men er veldig usikker.

Det står Hansen. Det er samme H som i ordet Hendes eller hendes (første ord to linjer over).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat. Takker :)

Ser ut som skriveren har brukt en annen "font" på navn enn i den løpende skriften her - men at det glipper litt innimellom :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider