Gå til innhold
Arkivverket

Tinglysningsdokument Havikbotten, Kinn, S&F, 1852. Hjelp til tyding

Toril Osther
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger hjelp til å tyde den nest nederste innførselen på venstre side:

Kildeinformasjon: Protokollnummer: II.B.13, Sted: Sunnfjord sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAB

Merknader:

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70813200766.jpg

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-383

Jeg leser at personene som er innvolvert er Morten Johannessen Havikbotten, Anders Carstensen Sollum og Peder Johannessen Havikbotten. Innførselen er datert 28. september 1852. Jeg vet fra før at Morten Johannessen fikk skjøte på Havikbotten i 1827. Er dette et kårbrev eller overdragelse av gården?

Håper noen vil hjelpe meg med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, bare en kladd med mange huller - og har ikke brydd meg om små og store bokstaver, men det er i hvert fall et utgangspunkt.

Jeg underskr. Morten Johannesen Havigbotten skjøder og sælger herved til Anders

Carstensen Sollum og Peder Johannes Havigbotten det mig tilhørende jordbrug [------]

i gaarden Havigbotten for 300 spd og ved udredelsen i sin tid naar jeg opgiver

brugen i gaarden at et anstændigt [levebrød] til mig og hustrue efter nærmere oprettende kon-

tract, hvilket kaar for det st.....] [......] skyld an.....] til aarligt pengeværd 30 spd; og da kjøbesum-

men tre hundre spd er mig udbetalt, saa skal fra dato af ovenmeldte [........] i gaarden Havig-

botten, som her i Søndfjords Fogderie og [.......] [....] under Ma No 82, LøNo 260 er beliggende, med

alt hvad samme rettelig tilligger, følge og tilhøre kjøberen, bemelte Anders Carstensen Sollum

og Peter Johannesen Havigbotten, som deres lovlig [.........] eiendom.- Dette til

bekr: lader jeg [teigne?] mit [navn] herunder i 2de vidners overvær.

Thingst. Hellevigen den 28 septembs 1852. Morten Johannesen Havigbotten

Til vitterl. [R Nitter.] Andreas Hansen Havigbotten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Espen.

Flott at du klarte å tyde såpass mye. Selv fikk jeg tydet noen ord, men ikke mange nok til at jeg fikk sammenhengen..

Her fikk jeg de opplysningene jeg trengte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Espen/Toril

Fyrste parantesen over brøkstreken er smørskyld i bismarpund og merker, under er skylda i dalar, 2 Daler 2 Ort 9 Skilling.

anstændigt Levekaar

hvilket Kaar for det stemplede Papirs Skyld ansees til aarligt Pengeværd...

ovenmeldte Jordebrug

Fogderie og Brantzøe Skbr[ede]

lovlige forhvervede Eiendom

lader jeg tegne mit Navn

R. Nitter

Lenke til kommentar
Del på andre sider