Gå til innhold
Arkivverket

sinnsykehus

Sissel Hildebrand Jensen
 Del

Recommended Posts

Om man er bosatt på Øvre/Nedre Romeriket, hvor er det da naturlig å bli innlagt om man var sinnsyk/uberegnelig fra året 1908 og utover? Leter etter min oldemor som jeg tror det var noe med, finner henne ingen steder så mitt håp er nå at hun kanskje var innlagt noen steder og kan dukke opp i noens journal.... Hvilke sykehus/hospital snakker vi om da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve Gaustad sykehus, som var statlig og tok i mot pasienter fra hele landet, så vidt jeg vet, i denne perioden og fremover til det ble kommunalt på beg. av 1990-tallet, tror jeg. Pasientjournalene oppbevares fortsatt på Gaustad, fordi de brukes i forskning, men mye annet materiale er avlevert til Riksarkivet.

Jeg tror ellers at bl.a. sinnssykehus er blant de lister som mangler i 1910, mener jeg at jeg leste et sted her, men finner det ikke igjen nå. (Burde det ikke være en knapp et sted som informerte om de enkelte tellingene og deres evt. mangler? Jeg mener det var det før?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

Jeg tror ellers at bl.a. sinnssykehus er blant de lister som mangler i 1910, mener jeg at jeg leste et sted her, men finner det ikke igjen nå. (Burde det ikke være en knapp et sted som informerte om de enkelte tellingene og deres evt. mangler? Jeg mener det var det før?)

Du har rett.

Jeg fant det igjen under Om Digitalarkivet / Om kildene / Folketellingen 1910/ Mangler...

http://www.arkivverk...en-1910/Mangler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett.

Jeg fant det igjen under Om Digitalarkivet / Om kildene / Folketellingen 1910/ Mangler...

http://www.arkivverk...en-1910/Mangler

Takk for at du fant det. Jeg kunne ha ønsket en direkte link fra søkesiden man kommer inn på når man trykker på den enkelte folketelling. Det hadde gjort det litt mer brukervennlig å finne frem til slik nyttig informasjon. Mener det var noe sånt i Digitalarkivets "gamle drakt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Rogaland finnes det trykte hefter - Stavanger Amtsformandskaps forhandlinger for året --- Her finnes en oversikt: Fortegnelse over de på asyl med amtsbidrag forpleide sindssyge i tidsrummet --. Her er pasientene ført opp med navn og hjemsted og legedistrikt og hvilket asyl de var på. Dessuten er det i kommentarene nevnt hva tid de ble optaget - udskrevet . privat pleie evt familiens bidrag. I slike forhandlinger er det muligens en sjanse til å finne henne. Jeg vet ikke om alle amtene førte dette på samme måte. Disse forhandlingene bør finnes på by- fylkes - eller statsarkiv.

mvh Lisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider