Gå til innhold
Arkivverket

Noen spørsmål rundt distriktsfengselet og to beboere.

Steffen Helsem Kvalsund
 Del

Recommended Posts

Heisann

Jeg ser noe bakover i min kones familie at det var en mor og en datter som har en viss forbindelse med Distriktsfengselet, så jeg lurer jo endel på hva som kan ha skjedd.

Anne tomasdatter Lerdalsøren fødd 1831 virker å ha blitt insatt 09.07.1852 hos Distriktsfengselet med tittelen tvangslem.

Det ser en her: http://da4.uib.no/cg...ersonpostnr=165

Og hennes datter:

Olufine Hansen fødd 06.02.1864, er under forlovelsesærkæring og giftermål i 1889 (nesten 40 år etter) oppførd med adresse Distriktsfengselet, og forlover er justisvaktmesteren ved Distriktsfengselet.

Det ser en her: http://www.arkivverk...60622010365.jpg

Så her har altså mor og datter en viss forbindelse til distriktsfengselet som jeg gjerne kunne tenke meg å finne ut av. Med snart 40 års mellomrom har de opphold her, så jeg undrer sjølvsagt om det har forbindelse med kriminalitet, fattigdom eller andre grunner. Om datteren var i fangeskap idet han ble gift? Eventuellt hvor lenge oppholda varte.

Det er en viss historie her som jeg kunne tenke meg å drage ut. Er det noen som har kunnskap til å hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Thomasdatter ble satt inn i 12 dager på vann og brød, delt i to innsettinger, med to dagers pause mellom, for "Tyveri her i byen".

Jeg så gjennom straffangeprotokollen for Bergen distriktsfengsel i 1890 uten at jeg i farten fant Olufine Hansen. Kan hun ha vært ansatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Thomasdatter ble satt inn i 12 dager på vann og brød, delt i to innsettinger, med to dagers pause mellom, for "Tyveri her i byen".

Jeg så gjennom straffangeprotokollen for Bergen distriktsfengsel i 1890 uten at jeg i farten fant Olufine Hansen. Kan hun ha vært ansatt?

Heisann!

Takk for det første svaret. Artig å vite :-D

Det er mulig hun var ansatt, for eg vet ikke hvorfor hun hadde distriktsfengselet som boadresse. Alt jeg vet er igrunnen den forloverærklæringen, og justisvaktmesteren ved Distriktsfengselet.kan jo derfor sjølvsagt ha vært en venn eller overordnede.

Forloverærklæringen: Justisvaktmester Bogstad (?) som er forlover.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060622010365.jpg

Finnes det noe register på de ansatte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Jeg lurer på om det finnes noe sted at jeg kan finne ut hvem som var ansatt i Distriktsfengselet i Bergen 1889. Jeg håper å finne ut forbindelsen mellom Olufine Hansen og fengselet dette året.

Mvh

SHK

Lenke til kommentar
Del på andre sider