Gå til innhold
Arkivverket

Just Anker Lange (1766+1823) - kjøpmann i Drøbak. Noen som kjenner hans farsslekt. Visstnok fra Århus?


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Just Anker Lange skal ha vært født i Århus i 1766 og døde i Drøbak 15.8.1823. Han nevnes ved folketellingen i 1801 som kjøpmann og herbergerer. Han ble gift i Ås 13.6.1799 med Johannes Margrethe Gierdrum, døpt Ås 2.9.1770. Jeg savner også opplysninger om når hun døde.

 

Jeg har fått oppgitt at far til Just var Jens Lange som var skriverkarl i Århus og gift med Anne Justdatter. Noen som har opplysninger om disse samt slektene bakover?

 

Konen, Johanne Margrethe Gierdrum, var datter av Jacob Alexander Gierdrum, født Danmark (?) ca. 1732 og død i Ås 9 desember 1815. Jacob var klokker og bosatt på gården Stensrud i Ås. Er det noen som har viten om Gierdrum slekten bakover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just Anker Lange skal ha vært født i Århus i 1766 og døde i Drøbak 15.8.1823. Han nevnes ved folketellingen i 1801 som kjøpmann og herbergerer. Han ble gift i Ås 13.6.1799 med Johannes Margrethe Gierdrum, døpt Ås 2.9.1770. Jeg savner også opplysninger om når hun døde.

 

Jeg har fått oppgitt at far til Just var Jens Lange som var skriverkarl i Århus og gift med Anne Justdatter. Noen som har opplysninger om disse samt slektene bakover?

 

Konen, Johanne Margrethe Gierdrum, var datter av Jacob Alexander Gierdrum, født Danmark (?) ca. 1732 og død i Ås 9 desember 1815. Jacob var klokker og bosatt på gården Stensrud i Ås. Er det noen som har viten om Gierdrum slekten bakover?

 

Jacob Alexander Gierdrum var født i Christiania (29.08.1732 i Vor Frelsers Kirke stadfestelse av hjemmedåp) og jeg kjenner på farssiden opptil 5. generasjoner til bakover (dog bare 1 person i siste ledd). Just Anker Lange kjenner jeg ikke opphavet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til kmg. Ser at du kjenner Gierdrum slekten 5 generasjoner bakover og vil derfor sette veldig pris på om du kunne gi meg navn, fødsels/dødsdata (med stedsangivelse) for Jacob Alexanders far og mor samt hans 4 besteforeldre. Dessuten oppgi yrke på far og besteforeldre. Lenger bakover går jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til kmg. Ser at du kjenner Gierdrum slekten 5 generasjoner bakover og vil derfor sette veldig pris på om du kunne gi meg navn, fødsels/dødsdata (med stedsangivelse) for Jacob Alexanders far og mor samt hans 4 besteforeldre. Dessuten oppgi yrke på far og besteforeldre. Lenger bakover går jeg ikke.

 

Foreldrene finner du vedå slå opp på angitte dåpsdato, Alexander Andersen Gierdrum og Catharina Carelsdatter. Moren døde ikke lenge etter (begr. 01.06.1734 Oslo Hospital) og faren begraves 21.01.1744 i Vor Frelsers Kirke. De bodde i No.197 i Søndre Quarteer, en gård som ble solgt til Collett & Leuch (1736). Hans far er sognepresten til Gjerdrum Anders Olsen Gierdrum g.m. sorenskriverdatteren Christiane Hansdatter Holst, opprinnelig fra Flatebye. Ganske mye er skrevet om familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da søsteren Charlotte Amalie døpes 14. mai 1772 (oppslag 200) kalles foreldrene Jens Ancher Lange og Anne Justdatter.

 

I den danske debatten Mechmerhausen, Just Henrich, Aarhus, død 1751 kommer det fram at Anne Justdatter ble født i Viby og var datter av skovrider Just Henrich Mechmerhausen (ca1692-1751) og Margrethe Kirstine Mørk.

 

 

Fra Ning herreds godsers skifteuddrag:

 

Jens Mørk, birkedommer på Marselisborg. 13.3.1768, fol.430.

B: Margrethe Kirstine Mørk, enke efter Just Mechmerhausen, skovrider i Marselisborg Jægergård. LV: Jens Lange i Århus, Charlotte Amalie Mørk, var g.m. Rasmus Geding, herredsfoged i Århus, begge døde. 2B: Anne Marie Geding g.m. Johan Ahrent Pedersen, købmand i Århus, Erasmine Geding, ophold på Lyngbygård. FM: farbror Anders Geding, birkedommer i Århus.

 

 

Se også Nygaards sedler om: Just Henrik Mechmerhausen og Margrethe Kirstine Mørk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.