Gå til innhold
Arkivverket

Jakob Berntsen Åse i Amerika

Bjørg Marit Baustad Grastveit
 Del

Recommended Posts

Jakob Berntsen Åse er født 13. april 1891. Jeg har funnet han i kirkeboka under utflytta fra Egersund den 27.2.1909.

Han står likevel i folketellingen i 1910 for Egersund herred.

Vi vet helt sikkert at han var i Amerika. Vi har flere bilder derfra, men ingen vet når han reiste eller hvor han var.

Jeg har leita i emigranter fra Stavanger 1903-1928 og 1825-1970 uten å finne han.

Han gifta seg i Egersund i 1914 og har 7 barn mellom 1915 og 1932.

Han døde i Egersund i 1935.

Han kan ha vært i Amerika mellom 1910 og 1914, slik jeg ser det........

Håper noen kan hjelpe meg.

Bjørg Marit Baustad Grastveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk. Er så glad for at 4 øyne fortsatt ser bedre enn 2 :-)

Tusen takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen gi meg et tips om neste trekk?

Emigrantlista sier at reisemålet var Washington. Da tenker jeg staten og evt byene Spokane - Seattle m. fl. Vi har et bilde av ham i indianerutstyr, så det kan stemme med nord i USA.

Jeg søkte på Familysearch etter ham uten hell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I manifestet står destinasjonen som Edison. Edison finnes i Skagit County, Washington.

Name: Jacob Aase Gender: Male Age: 18 Estimated Birth Year: abt 1891 Date of Arrival: 20 Mar 1909 Vessel: Empress of Britain Search Ship Database: View the 'Empress of Britain' in the 'Passenger Ships and Images' database Port of Arrival: St John, New Brunswick Port of Departure: Liverpool, England Roll: T-4820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fremkommer jo også i 1910-tellingen at han var jordbruksarbeider i Washington:

http://digitalarkive...f01036625001884

Jeg hadde far til Jakob i søkefeltet på 1910 tellingen, og kom ikke på og klikke på Jakob for å finne flere opplysninger om han. Det var derfor jeg undret meg over om han var reist eller ikke.

Takk for god hjelp, og god helg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider