Gå til innhold
Arkivverket

Karen Knutsdatter gift med Thomas Stenersen født 1707fra Krødsherad

Wenche Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Karen Knutsdatter skal ha giftet seg med Thomas Stenersen i 1771- men jeg finner ikke noen kirkebøker for

Krødsherad for det tidspunktet, antakelig borte.

Det jeg lurer bl.a på er Barbro Olsdatter som ifølge 1801-tellingen skal være Karen Knutsdatters sin datter. Det må da være skrivefeil, skal vel være Thomasdatter. Skal være født ca. 1785, klarer ikke å finne noen Barbro med far Thomas under Krødsherad. Regner meg at de hadde flere barn en Berit som var født 1779 i Krødsherad, da de vissnok skal ha giftet seg i 1771.

Hun var først gift med Thomas Stenersen, stusser litt på at han var over 50 år eldre enn sin kone. Han dør samme år som hun gifter seg på nytt med Nils Thorsen så hun kan ikke rukket å få noen barn med en OLE.

Kunne man gifte seg 8 måneder etter sin første ektemanns død på den tiden uten å få bot? Vanlig var 1 års sørgetid, eller

hadde de gått bort fra det på slutten av 1700-tallet.

En annen ting jeg lurer på er om gården Winaas som datteren Berit blir født på er det samme som gården Winna. Eller er

dette 2 forskjellige gårder? Er ikke så kjent i distriktet. Under Sigdal finnes det ikke noen gård i 1801 med navnet Winaas.

Noen som vet noe om denne kompliserte familien. Problemet er at Krødsherad ikke har noen kirkebok.

mvh

Wenche

http://digitalarkive...1&merk=161#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krødsherad

Krødsherad var kirkesokn under Sigdal prestegjeld, men ble eget prestegjeld ved kgl. res. 18.12.1959. Som sokn under Sigdal ble det betjent av en residerende kapellan. Han førte egne kirkebøker for soknet, oppstilt nedenfor, fra 1815. Bortsett fra rubrikkene for flyttede og dagsregister er innførslene i disse bøkene ført over i sokneprestens ministerialbøker. Kirkebøker før 1815, se Sigdal.

http://www.arkivverket.no/arkivverket/Bruk-av-arkiv/Slekt/Hovedkilder/Kirkeboeker/Soknehistorikk/Buskerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger lenke til telling 1801,sånn for ordens skyld.

Telling 1801 Buskerud Sigdal Krydsherret Winna

3153 Karen Knudsdtr Kone 47 Gift 2den gang K fglass.gif

3154 Thommes Nielsen Søn 9 M fglass.gif

3155 Thor Nielsen Søn 6 M fglass.gif

3156 Anne Nielsdtr Datter 12 K fglass.gif

3157 Barbro Olsdtr Konens datter 16 Ugift K fglass.gif

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f18010621&gardpostnr=161&personpostnr=3157#nedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha.

Så etter i kirkeboken for 15 januar 1785 for dåp for Barbro i Krødsherad, presten må ha uteglemt henne.

Ser ikke at det er notert.

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du Kjell

Nå skjønner jeg ikke noe, de giftet seg i 1771 (ikke funnet). Men de fikk jo en datter Berit i 1779 og da var de gift.

Dette barnet er jo født utenfor ekteskap av samme foreldre.

Okei nå leser jeg litt lenger ned, hvis jeg tolker dette riktig så var hun utro mot sin mann

da hun utser en Ole Olsen til barnefar. Ha jeg da tolket dette riktig?

Ja Ja hva kan en vente seg, når Thomas var 46 år eldre en sin kone. Var Berit hans datter egentlig, det er det vel ingen

som vet??? Han står ihvertfall oppført som så.

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all hjelp.

Lurer også på om noen vet noe om Karen Knudsdatters søsken.

Problemet er at jeg har funnet flere med navn Gunhild og Mari (Maren) gift under Krødsherad,

men kirkeboken sier ikke noe om gardsnavn, så jeg vet ikke om det er riktige personer

jeg har fått tak i. Det burde stå Ørpe etter de fleste av barnen, da faren Knut Larsen bodde og døde der.

Dette er hennes søsken: Har ikke tatt med Bjørn, han vet jeg hvor tok veien. Til Skoger i Buskerud.

men de andre?

Elling Knudsen født 1755 i Eggedal

Lars Knutsen født 1760 i Eggedal

Gunhild Knudsdatter født 1762 i Eggedal

Margit Knutsdatter født 1770 i Krødsherad

Nils Knutsen født 1768 ? i Krødsherad

Mari Knutsdatter født? i Krødsherad.

De 2 sistnevnte bodde på gården Ørpe i Krødsherad på slutten av 1700, (1795) men finnes ikke der i 1801.

Tror hele familien forlater Krødsherad samtidig, kan tyde på det. Mulig alle sammen flyttet til Skoger der broren Bjørn Knutsen

bosetter seg, men er slett ikke sikker på om de flytter dit.

Et annet alternativ kan være AAL der flere med disse navnene forekommer.

Foreldrene til disse barna er Knut Larsen Rødningen og Barbro Ellingsdatter. Barbro Ellingsdatter er fra Sigdal. Datter av Elling Gundersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider