Gå til innhold
Arkivverket

Karen Marie Johansen/Johannessen f. 1874(?) i Bergen(?)

Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å identifisere Karen Marie Johansen eller Johannessen, som tjente i Sulitjelma i 1900. I FT1900 står det at hun var født i 1874, men også andre fødselsår har vært brukt - det tidligste er 1870. Kanskje var fødselsdagen hennes 16. januar, men dette er usikkert. To kandidater med det navnet - ei født i 1869 og ei i 1874 - kan begge sjekkes ut, så vidt jeg kan se, Siden opplysningene om Bergen som fødested er henta fra nordnorske kilder, kan de like gjerne bety "på Bergenskantene".

I denne omgangen er jeg altså på jakt etter opphavet hennes.

Karen Marie bodde i Nordland i hvert fall til i 1907, det er siste kildespor (hun fikk fire barn utafor ekteskap mellom 1896 og 1907, og alle blei satt bort), men hun skal ha bodd i Sulitjelma til i 1945, da døde hun der, ifølge etterslekta. Jeg har så langt ikke funnet gravminnet, det kan være borte, og kirkebøkene for 1945 er ikke tilgjengelige. Dersom noen har tilgang på kilder fra Sulitjelma, er jeg interessert i opplysninger også om de siste årene til Karen Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Svein, for innsatsen (mens jeg sov ...)! Da ser det ut til at både fødselsdato og fødselsår er noenlunde klar - 16.01.1874. Dessuten var hun fortsatt i Sulitjelma i 1910 (Fagerli ligger der). Men det er første gangen jeg har sett at hun bare bruker Marie som fornavn, det må utnyttes i den videre leitinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg gravminnet. Hun blei gravlagt på Fauske i 1939 som Marie Johansen, men der er hun oppgitt å være født 16.01.1870. Etter vanlige kildekritiske regler bør man legge mest vekt på eldste kilde, det vil si FD1910 når det gjelder fødselsdata. Så spørs det om en dåpsattest dukka opp da hun døde - da blir den eldste kilde, men da ville vel navnet hennes dessuten blitt oppgitt som Karen Marie. Inntil videre velger jeg å tro på 16.01.1874 som fødselsdato og -år, men hvor blei hun født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Joda, det samme gravminnet som jeg fant, men det løser ikke den store gåta: Hvor var hun født og hvem var foreldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider