Gå til innhold
Arkivverket

Er det noen som kan hjelpe meg?

Sverre Henry Storødegård
 Del

Recommended Posts

Hei

---

Min farfars navn var Nils Hansen og kom fra (Stavsjø) Nes på Hedemarken. Han var født i 26. februar 1821 ogs skal ha fungert som omgangslærer/lærer/skolemester.

Jeg har fått opplysninger om at hans far het Hans Johnsen, men jeg aner ikke hvor han kom fra og mangler derfor flere opplysninger. Nils Hansen var gift med Sigri Andersdatter Lien som var født i 1835. Hennes far er opplyst å være Anders Gudbrandsen. Det er alt jeg vet.

Skulle så gjerne kommet videre på denne grenen.

Er det noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Inger Karin Haarbye som la inn lenke til tidligere diskusjon i annet forum. Dette er viktig for å unngå dobbelt arbeid.

Statsarkivet kan gjøre oppslag i kilder som ikke er skannet og lagt ut på Internett, og da ved konkrete forespørsler der navn, sted og omtrentlig dato er kjent. Vi har dessverre ikke ressurser til å utføre tidkrevende undersøkelser.

I dette tilfellet vil vi foreslå at det letes i vielseslistene etter Hans Johnsen og Kari Nielsdatter. De kan imidlertid ha kommet flyttende til Nes, og det kan derfor være lurt også å søke i nabosognene.

Vi har gjort noen oppslag i Nes bygdebok (utg. 1995), 2. bind, del 2, hvor vi finner Hans Johnsen, Kari Nilsdatter og sønnen Nils nevnt under Skinstad-Eie på side 39. Denne opplysningen er antagelig hentet fra Nils sin dåpsinnførsel, da det eneste årstallet som er nevnt her er 1821.

Videre finner vi i samme bygdebok side 562, under Enger-eie/Engerstua: ”I 1835 bodde enke Kari 53 år med barna Nils 15 år og Maria 9 år på garden et sted”. Vi kan da gå ut fra at Hans Johnsen døde før 1835. En kan dermed lete i listene over døde før 1835, for å se om det kan finnes nyttige opplysninger i forbindelse med hans død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider