Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tyde et skifte i Bremanger 30.04.1776.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg er fullt klar over at dette skulle ha vært postet i forum for skannede kilder. Det har jeg da også gjort, men etter et døgn er der ingen respons. Jeg håper derfor på bedre lykke her i brukerforumet.

Det er skifte etter Jacob Heljeson Fæster på Indre Grotle 30.04.1776.

Jeg har klart å tyde en del av innholdet, men er redd for å miste helheten i det fordi der er en god del jeg ikke klarer å lese.

Kan noen hjelpe meg med å lage en enkel oppstilling på hvem som er nevnt i skiftet, arvemottakere evt. formyndere?

Jeg trenger selvsagt ikke hele skiftet, men dersom der er gjenstander i skiftet som inneholder intialer, f.eks sølvskjeer el.l så er dette svært interessant.

Håper noen vil ta på seg oppgaven å lese gjennom skiftet og gi meg et resyme av innholdet.

Skiftet starter på side 35a og avsluttes på side 35b.

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord sorenskriveri, Lenet tinglag, Skifteprotokoll A 9 , 1775-1787, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Merknader: EDB-register.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n..._read/24196/37/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...81126670498.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant. Eg les Jakob Hellesen Fæster som arvelatar, Kari Marcusdtr som enkje, og Hans Jacobsen som deira eeniste barn og arving - 21 år gammal. Lagverge for enkja er Christian Major, og kurator for sonen er Paul Glad på Oldeide i Nordfjord.

Vidare står det at Hans allereie har fått skøyte på garden, men han har tydelegvis ikkje betalt kjøpesummen endå, sidan dette er nemnt som gjeld til buet. Men vidare får eg ikkje med meg så mykje eg heller, før eg eventuelt har greidd å venne meg litt meir til skrifta..

Men både i enkja og sonen sine part finn vi fleire merkte sølv-ting, så -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo dette med skriften som gjør at jeg bare får med meg bruddstykker. Jeg tenkte til å begynne med at dene Helle Jacobsen/Hansen kunn passe inn her, men forsto fra skiftet at de bare hadde sønnen Hans.

Men siden vi har problemer med flere Fæster skikkelser, så tenkte jeg det kunne være interessant å se etter arvegjenstander med intialer på. Dette kunne kanskje være til hjelp med andre Fæster nøtter som fremdeles ikke lar seg knekke.

Takk for at du bekreftet det jeg hadde greid å stave meg frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er korrekt Aase. Han er bror til bl.a Modestus som vi styrte med ganske lenge før vi med god hjelp fikk plassert der han hørte hjemme. Helje og Anne Margrethe hadde foruten Jacob og Modestus også sønnene Alexander 1712-1743, Jørgen 1717- e. 1742 og døtrene Anne 1714-1776 (mor til Rasmus Hansen Fæster) og Karen Kristine 1730-1781 (gift 1g Mogens Robertson og 2g Jørgen Jonsen)

Dette er jo en av grunnene til at jeg tror at Anne Heljesdtr. og Hans Jonsen også har hatt en sønn Helje oppkalt etter hennes far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du leitar opp dåpar for å få bekrefta fadderskap vil det vere kjekt om du legg ut lenker til kyrkjeboka i ein av Fæster-trådane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg gjøre. Og det er vel på sin plass å legge det ut i tråden jeg har om hvem som var far til Jacob Fæster Helgeson. Jeg tenker da på fadderne til Rasmus Hanson Fæster sine barn. Dersom Rasmus hadde søsken er det vel sannsynlig at de dukker opp blant fadderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle så inderlig gjerne fått hjelp med å tyde initialene som finnes på gjenstander nevnt i skiftet på side 35b. Der er en lang rekke gjenstander i begge kolonnene som åpenbart er arvesølv ol. Disse bokstavene kan hjelpe oss å plassere en del personer i den nære slekt.

Jeg klarer å tyde noe, men det er også en god del jeg er usikker på, så her trenger jeg virkelig hjelp av noen som er mer vant med å lese slike skifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da fikk jeg hjelp med å tyde initialene i forum for skannede kilder av Espen Tjernshaugen. Da begynner oppgaven med å prøve å få dette til å passe på personer i slekten.

Her er i alle fall initialene slik jeg leser de:

E. K. O. S.

A. F.

H. P. S.

H. K. S. F.

O. L.

P. A. S. F.

D. G. S. A. N. D.

E. O. S.

H. K. S. F. [K?]. R. D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider