Gå til innhold
Arkivverket

Militære ruller

Anne-Jorunn Aamodt
 Del

Recommended Posts

Takk for hjelp. Det ser ut som jeg finner dem i Kristiansand, på Statsarkivet. Passer flott, jeg bor her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der finnes en mengde av disse militærrullene på SAK, det er ofte en fordel å søke i de rullene som hører til Mandalske regiment, Lister regiment, Råbyggelaget Regiment, under Vestenlandske regiment. Hvor soldaten kom fra, er / og kan være av viktighet, for hvor han er innført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har vært på Statsarkivet i Kristiansand i dag, og de har nok dessverre bare lister for menn fra Vest-Agder (og Aust-Agder, kanskje). Må vel til Statsarkivet i Stavanger eller Riksarkivet for å finne noe. Må en møte personlig opp på Statsarkivet i Stavanger, eller kan en få se rullene på andre måter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkeligt da Anne, der finnes en mengde ruller over Vesterlendske kompani på SAK, men årstallene husker jeg ikke eksakt. for jeg har gjennomgått noe av dette engang. Jeg vet det er noe som mangler der, men om jeg leser Arnfinn Kjelland riktig, er disse under RA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de hadde mange ruller fra Vesterlenske regiment på SAK, men jeg lette gjennom de tidsrommene som var aktuelle, og ingen av de personene var fra Rogaland.

Kapteinen som hadde gitt min 4. tippoldefar fri for å gifte seg i 1772, hette Cristoph (der var en kaptein som hette Christoph von Koss som jeg tror er kapteinen, og hans navn stod på skjemaene som de hadde på arkivet, som de brukte for å finne rullene, men i rullene var det ingen kaptein Koss. Grunnen til at jeg leiter, er at jeg ikke kan finne hvor i Rogaland han kommer fra, min 4. tippoldefar. Han giftet seg i Egersund i 1772 med ei fra Kalveskog i Bjerkreim, og heter Jacob Tostensen. Tenkte om det kunne stå hjemsted i soldatpapirene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om du da må på Riksarkivet. Mi erfaring frå SAH er at dei rullene dei har der (dvs. i statsarkivet) er dublettar av det ein finn i RA. Og i arkiva i RA er det mange fleire og eldre rullar. Det er elles størst sjanse for å finne han i rullene over ungt mannskap, der er han gjerne plassert i den legda han vart utskriven frå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider