Gå til innhold
Arkivverket

Hvor er faren til Ruth Johansen?


Christin Sjødal
 Del

Recommended Posts

Dette er en vanskelig sak. Dette er mormoren til min samboer, og vi har i alle år hørt at "Det er ingen vits å begi seg utpå det, for det er ingen som kommer til å finne ut noe"

Men da er det slik at jeg er en meget sta dame, så jeg skal i all fall prøve tenkte jeg. Men nå står jeg hat fast. Kanskje noen her kan hjelpe til? :) Det vi med sikkerhet vet, er at moren fikk en god slump penger, en tomt i Kragerø og et hus i Fredrikstad, (mulig i nærheten av Lisleby stasjon, som nå er nedlagt) for å tie om hvem som var faren. Vi ser på etterkommere av RUTH, og det er mange mørke med brune øyne og de får alltid spørsmål om hvor de er fra. Fra Rykkin svarer de, ja men sånn EGENTLIG ;) Ja ja, her ble det en liten avsporing, men et vanlig spørsmål vi får.

 

Nedenfor ramser jeg opp de opplysningene jeg har:

 

 

RUTH JOHANSEN

Født 17.4.1914 - Fredrikstad

Død: Juli 1974 - Dilling i Moss, hun het THORVALDSEN da hun døde. Dette var hennes andre ekteskap.

Hun giftet seg med CHARLES HANSTEEN JOHANNESEN i Oslo domkirke 14.1.1941, borgerlig.

 

Moren, INGA THEODORA EEK

F: 20.12.1888 - Moss.

 

Ryktene sier at hun jobbet på Grand Hotel og ble gravid der.

Jeg har ikke funnet noen opplysninger om dette, men jeg vet med sikkerhet at hun jobbet og bodde i Akersgaten 18 i Oslo, og var tjenestepige hos Fru Paulsen, som var vertinne i Det Norske Selskab. Som nevnt så ble hun gravid. MEN, hun gifter seg med en annen mann, OLAF(V) JOHANSEN tre mnd før fødselen se permanent lenke

 

http://www.arkivverk...60511060039.jpg

 

Hun fødte RUTH, som senere ble frosset ut av familien fordi hun ikke så norsk ut, (hun lignet Indira Gandhi når hun ble gammel)

 

INGA fikk 5 barn til med OLAF

 

HANS

BERIT

EDITH

JUDITH

MARIT

 

INGA hadde 6 søsken

 

ELEONORE F: 1887 - RAADE

ANNA F: 1891 - ?

BERTHA JOHANNE F: 1893 - ? Som giftet seg med broren til min farmor, så min samboer og jeg er i inngiftet slekt ;)

ANDERS F: 1895 - ?

MARTHA F: 2.2.1898 - ?

KLARA KRISTINE F: 1903 - ?

 

Foreldrene til INGA THEODORA er;

 

KLARA EEK F: 1863 - FREDRIKSTAD

MARTIN EEK (NILS MARTIN JOHANNESSEN EEK) F: 20.1.1858

 

 

NILS MARTIN sine foreldre het;

 

JOHAN F: 1827

BERTE F: 1825

 

JOHAN sin mor het;

 

BERTE OLSDATTER F: 1810

 

Dette er opplysninger jeg har funnet, og det er MYE mer enn det familien allerede visste, så litt gøy er det. Men jeg er ikke helt dreven i dette enda, øver hver dag ;) Så derfor ber jeg dere om hjelp. Jeg håper jeg har fått til innstillingene her inne, slik at jeg får mail når noen svarer :9

 

På forhånd tusen takk.

 

Med vennlig hilsen Christin. Ha en fin 1.mai alle sammen :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen 25 jan 1914,mellom Inga Theodora Eek og Olav Johansen,fra ministerialboken.

 

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Bysoknet i Moss, Ministerialbok nr. Fb 0005 (1913-1923), Ekteviede 1914, side 326.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-289

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...61030310290.jpg

 

Dåpen til Rut.Hun står som ektefødt barn av Inga og Olaf.

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Vestre Fredrikstad, Ministerialbok nr. I 6 (1894-1914), Fødte og døpte 1914, side 393.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-397

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...40909220409.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ann-Mary!

 

Tusen takk for svar, og her var det jo noen lenker jeg ikke hadde vært innom, selv om jeg visste at Olaf var oppført som biologisk far. Han er ikke det og da er det vel vanskelig å finne ut noe mer. Det moro her er at det står gaten de bodde i, kanskje det er det huset som hun fikk for å tie, og da må det vel finnes en kjøper også? Hmm, ikke rart jeg syntes denne nye hobbyen min er sååå spennende :)

 

Tusen takk igjen.

Mvh Christin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. tomta i Kragerø og huset i Fredrikstad så må jo noen enten ha eid eller kjøpt de før Inga fikk dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Grand hotel - kan de ha ansatt-/ gjestelister arkivert fra juli 1913? Siden faren visstnok er mørkhudet, så kanskje et indisk eller spansk navn kunne dukke opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.