Gå til innhold
Arkivverket

Bryllupsinvitasjon fra 1810! Noen som tyder bedre enn meg?

Lars Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg har fått tak i noe såpass unikt som kopi av en bryllupsinvitasjon fra 1810. Skriften er jo relativt tydelig, men jeg sliter likevel litt. Er den noen som kan gi meg en komplett transkribering, så hadde jeg satt veldig stor pris på det.

post-233-0-99020900-1367396107_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig invitasjon!

Prøvde meg, men neppe helt komplett......

Faae Blomstrer

Strøes i Dag paa Brudeskammelen

Da

Brudgommen !

Welagtbare Unge Karl

Thron Isaachsen Hovind !

med

Bruden

Ærlige Dyd og Gudelskende Pige

Anne Larsdatter Grani

Der i mange Slægt og Wenners Nerværelse

Cellebrerende deres Brøllups Fæst, paa

Gaarden Grani i Holter Annex i Nannestad

den 12e Juli 1810

Da disse unge Linier Fremsendes F... den

som ynsker dette Unge Brudepar udi

al sand Lykkelighed Fornøyelig Maae

Leve - ved Sognets Klokker

HF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått tak i noe såpass unikt som kopi av en bryllupsinvitasjon fra 1810.

Dette fikk meg til å tenke på en invitasjon til begravelse fra 1741 (Riksarkivet, Localia, pk. 22):

Høÿstærede og fornemme gode wen.

Poul Michelssen Jonne.

Sørgelige hilsen.

Som det har behaget den gode Gud efter sit urandsagelige wisdoms raad wed et sødt og salligt endeligt at henkalde og forfløtte fra denne Grededall til sin himmelske glæde min kiere mand Hans Annunssen. Og som den udødelig siæl er alerede udi Guds haand. Saa agter jeg nest Guds hielp legemet ved en sømmelig begravelse, nu først komende søndag som er dend 12 november, at lad[e] geliede til sit hvillested ved Anneboe Kiercke, thi er min venlig begier til kiere wen at hand fornæfnte tid wilde behage at lade sig udi mit huus infinde og min sal: mand den sidste ære bevise og til sit sove kamer og hvillestæd at ledsage. Saadan hans store æres bevisning lover jeg igien udi alle mullig maader at aftienne for blivende stedse hans beredvilligste

Øfre Sielland d: 8 Novemb Ao 1741 Karen Andersdaatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider