Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Barte Malene Ram, Toten 1700-tallet

Recommended Posts

Tre ganger i kirkeboka for Toten er hun skrevet inn som Barte. Jeg regner med at Barte er riktig fornavn, selv om bygdebøker og andre sekundærkilder skriver Berte.

Hennes mormor Margrete Brockenhuus 1642-1745 hadde vistnok ei niese Barte Magdalene Brockenhuus til Hovindsholm f. 1684 på Hedemarken som hadde det samme navnet. Også hun blei omskrevet til Berte.

Dette fører til 2 spørsmål:

1. Så hvor kommer fornavnet Barte fra.? Var dette navnet knytta til en bestemt familie, Brockenhuus ?

2. Barte Malene Ram er sist nevnt 1762 i forbindelse med dåpen av sønnen Nils. Hun var i 1754 g.m. vaktmester Hertzenberg (Ole H.)

I 1760 fikk hun sønnen Antoni som kom til Sagen i Sørum, Jeg har ikke funnet hennes dødsår hverken på Toten eller i Sørums kirkebøker. Hun burde vært ført inn som død i en kirkebok. Mulig jeg har oversett noe på min leit i kirkebøkene.

vedlegg kirkebok for Toten

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/184735-barte-malene-ram-toten-1700-tallet/
Del på andre sider

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Toten, Ministerialbok nr. 4 (1751-1761), Kronologisk liste 1760-1761, side 268.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603730271.jpg

Tar med kildinfo her siden vedlegget blei borte i innlegget mitt

I tillegg bør jeg nevne at iflg Sørum bygdebok bd. 4 (Horgen) at vaktmester Ole Hertzenberg søkte pensjon som offiser i 1788. Da bodde han på Sagen i Sørum og var enkemann.

Ingen vits i å lete etter hennes død etter 1788.

Hilsen Per Otto Asak

Vet om to Barthe Malene til som ble født omtrent samtidig med Barthe Malene Ramm.

• 27. mars 1722 ble Barthe Malene døpt i Gran, datter av oberstløytnant Anthon Jacob Wilhelmsen Coucheron og Pernille Christensdatter Gammelgaard.

Oppland fylke, Gran, Ministerialbok nr. 1 (1707-1731), Kronologisk liste 1722, side 138.

• 5. okt. 1726 ble Barte Malene døpt i Stange, datter av fogd Erik Jacobsen Lange og Cathrine Hedevig Jensdatter Flor. Ved denne dåpen var oberst Brockenhuus og fruen Barte Malene faddere.

Hedmark fylke, Stange, Ministerialbok nr. 2 (1724-1740), Fødte og døpte 1726, side 66-67.

I 1735 blir også dattereren til kaptein Stockman døpt Barte Malene. Blant fadderne finner vi major Coucheron og frøken Brockenhuus.

Ministerialbok for Stange prestegjeld 1724-1740

Kaptein Stockman var selv fadder for Erik Jacobsen Langes datter, Barte Malene i 1726. Kan alle disse Barte Malenene være oppkalt etter Barte Malene Brockenhuus?

I NST bind 33 har vi flere Barte som Grete har funnet overfor, men jeg vet ikke hvilke artikkel dette dreier seg om:

Barte Malene Blickfeld b.33: s.342

Barte Sophia Heier b.33: s.342

Barte Malene Lange b.33: s.342

Barte Malene Stockman s.33: b.342

Jeg fikk et svar fra Leif på E-post at vedlegget om Antonis dåp 1760 ikke inneholdt fødsel og dåp slik jeg trodde, men kun dåp 23.11 i Hoff Kirke på Toten. Regner med at dette kan bekreftes.

Angående navnet Barte ser det nå ut til å være ganske vanlig i embetsmannfamilier på 1700-tallet. Kan navnet stamme fra Danmark?

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.