Gå til innhold
Arkivverket

Barte Malene Ram, Toten 1700-tallet

Per Otto Asak
 Del

Recommended Posts

Tre ganger i kirkeboka for Toten er hun skrevet inn som Barte. Jeg regner med at Barte er riktig fornavn, selv om bygdebøker og andre sekundærkilder skriver Berte.

Hennes mormor Margrete Brockenhuus 1642-1745 hadde vistnok ei niese Barte Magdalene Brockenhuus til Hovindsholm f. 1684 på Hedemarken som hadde det samme navnet. Også hun blei omskrevet til Berte.

Dette fører til 2 spørsmål:

1. Så hvor kommer fornavnet Barte fra.? Var dette navnet knytta til en bestemt familie, Brockenhuus ?

2. Barte Malene Ram er sist nevnt 1762 i forbindelse med dåpen av sønnen Nils. Hun var i 1754 g.m. vaktmester Hertzenberg (Ole H.)

I 1760 fikk hun sønnen Antoni som kom til Sagen i Sørum, Jeg har ikke funnet hennes dødsår hverken på Toten eller i Sørums kirkebøker. Hun burde vært ført inn som død i en kirkebok. Mulig jeg har oversett noe på min leit i kirkebøkene.

vedlegg kirkebok for Toten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg bør jeg nevne at iflg Sørum bygdebok bd. 4 (Horgen) at vaktmester Ole Hertzenberg søkte pensjon som offiser i 1788. Da bodde han på Sagen i Sørum og var enkemann.

Ingen vits i å lete etter hennes død etter 1788.

Hilsen Per Otto Asak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om to Barthe Malene til som ble født omtrent samtidig med Barthe Malene Ramm.

• 27. mars 1722 ble Barthe Malene døpt i Gran, datter av oberstløytnant Anthon Jacob Wilhelmsen Coucheron og Pernille Christensdatter Gammelgaard.

Oppland fylke, Gran, Ministerialbok nr. 1 (1707-1731), Kronologisk liste 1722, side 138.

• 5. okt. 1726 ble Barte Malene døpt i Stange, datter av fogd Erik Jacobsen Lange og Cathrine Hedevig Jensdatter Flor. Ved denne dåpen var oberst Brockenhuus og fruen Barte Malene faddere.

Hedmark fylke, Stange, Ministerialbok nr. 2 (1724-1740), Fødte og døpte 1726, side 66-67.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1735 blir også dattereren til kaptein Stockman døpt Barte Malene. Blant fadderne finner vi major Coucheron og frøken Brockenhuus.

Ministerialbok for Stange prestegjeld 1724-1740

Kaptein Stockman var selv fadder for Erik Jacobsen Langes datter, Barte Malene i 1726. Kan alle disse Barte Malenene være oppkalt etter Barte Malene Brockenhuus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I NST bind 33 har vi flere Barte som Grete har funnet overfor, men jeg vet ikke hvilke artikkel dette dreier seg om:

Barte Malene Blickfeld b.33: s.342

Barte Sophia Heier b.33: s.342

Barte Malene Lange b.33: s.342

Barte Malene Stockman s.33: b.342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et svar fra Leif på E-post at vedlegget om Antonis dåp 1760 ikke inneholdt fødsel og dåp slik jeg trodde, men kun dåp 23.11 i Hoff Kirke på Toten. Regner med at dette kan bekreftes.

Angående navnet Barte ser det nå ut til å være ganske vanlig i embetsmannfamilier på 1700-tallet. Kan navnet stamme fra Danmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider