Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Inger/Ingiel Olsdatter Lohre/Wiig i Hole? Født ca. 1700 - 1710

Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Jeg tror dette er Inger på Wiig i 1762: http://arkivverket.n...d/db/45689/250/

Hun giftet seg med Engebret Madsen Lohre/Lore (han var fra Sørum) 3. desember 1729 og de fikk 5 barn før han døde i 1738: Mads, Ragnhild og Ole (tvillinger), Eli og Marthe (min ane). Ragnhild giftet seg med Thomas Povelsen Wiig 5. des. 1754 og jeg tror det er moren hennes som også bor på gården, jfr. lenken, samt søsteren Eli.

Inger giftet seg på nytt med Christoffer Povelsen 12.12.1743 og jeg tror det er han som dør 49 år gammel våren 1750: Christoffer Wiig.

Jeg har ikke funnet dødsfallet til Inger/Ingier/Ingiel (staves på mange måter) og jeg har heller ikke klart å finne ut hvem som er hennes foreldre. Skiftet etter Engebret Madsen gir ingen opplysninger om hennes slekt (jfr. Tyding av skannede kilder).

Er det noen som har kunnskap om henne? Etterslekten må være stor, så utenkelig er det vel ikke... Sønnen Mads døde 36 år gammel i 1764 på Sonerud. Han var gift med Berte Joensdatter og de hadde flere barn. Ragnhild døde i 1782 og hun og Thomas hadde mange barn. Eli giftet seg med Jens Andersen Rørviken - hun døde allerede i 1775. Jeg tror sønnen Ole døde i 1740, men er ikke sikker, og sist, men ikke minst, min ane, Marthe, giftet seg med Peder Nielsen Gjesvold.

Alle tips er meget kjærkomne,

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte på FS etter Inger Olsdr. f. 1695 - 1710 i Buskerud. Det kom opp mange fra Lier, Bragernes og Eiker m.m.

Om foreldrene til Engebret Madsen het Mads og Ragnhild, så er vel sjansen god for at hennes foreldre het Ole og Eli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

foreldrene til Engebret var Mads Olsen Sørum (ca. 1660 - 1729) og Eli Engebretsdatter Hesselberg (alder oppgis til 86 da hun begraves i juni 1750).

Ole og Ragnhild er derfor et godt tips hva gjelder hennes foreldre, ja. Men akk så vanlige navn....

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg søkt i FS etter Ole gift 1680-1710 med Ragnild. Jeg har funnet 11 stk. i Buskerud. Ikke sjekket og ingen garanti.

Olle Svendsen g. 3/2 1695 Lier R. Tollefsdt. ....... Olle Giftstad g. 6/1 1682 Lier R.Halffvorsdt. ...... Olle Bentsen g. 24/6 1696 Lier Ragne Hansdt. .... Olle Olsen g. 27/12 1699 Lier R. Rasmusdt. ...... Ole Torbiørnsen g.8/1 1699 Bragern. R. Jacobsdt. ...... Ole Jensen g. 4/12 1687 Bragern. R. Nielsdt. ..... Ole Iversen g. 31/12 1700 Bragern. R. Larsdt. ........Ole Ellingsen g. 23/10 1707 N.hov R. TRulsdt. ....... Ole Biørnsen g. mai 1706 Bragern. R. Halvorsdt. ........ Ole Pedersen g. 29/8 1705 N.hov R. Hansdt. ....... Ole Truslen g. 14/6 1710 Kongsbrg. R. Olsdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til Astrid

Jeg har ikke bøkene, bare noen sidekopier av Ringerikske slekter.

I bind I av disse bøkene står det om slekter fra Hole og Tyristrand bl.a. om Lohre og Wiig.

Her kan det muligens stå noe om henne.

Hvis du ikke har mulighet få tak i disse bøker kan jeg hjelpe deg ved låne på biblioteket i Drammen, og evt. ta notater etc. og sende deg. (Hvis så kan det være vlg. oppgi din mailadr.

mvh finn h bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dere alle tre :)

Hole-bøkene på nett er jeg kjent med, Sven, og jeg har søkt der det søkes kan, trur eg (men bevares, det hender at en ikke ser skogen for bare trær....).

Skal gå nøye gjennom oversikten din, Berit, og starter med "kandidatene" fra Lier og Norderhov. Jeg har tilgang til bind 1, Finn, og skal undersøke, men i og med at det ikke står noe om opphavet hennes under Lore/ekteskapet med Engebret i Hole-bøkene (som er ganske nye), tviler jeg, men skal sjekke,

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gosh, er det mulig? Her er lenke til trolovelsen mellom Ingiel Olsdatter og Christoffer Povelsen (vielsen på neste side i kirkeboka): http://www.arkivverk...y&idx_side=-111

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70313620336.jpg

Det står ikke noe om at hun er enke, og i bind 3 som det vises til, står det bare Ingrid, født 1696 og gift med Kristoffer Paulsen Vik i 1743. Jeg antar det er "min" ane, selv om jeg synes at det er pussig at ektskapet med Engebret Madsen Lohre ikke er nevnt...

Navnene på foreldrene fra Stadum passer dessuten veldig bra: Ole og Ragnhild, jfr. tvillingene som ble født i 1732.

hilsen Astrid, som virkelig øyner et håp om løsning på gåten nå!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror virkelig at du viste til løsningen, Ole, for den ene av forloverne ved 1743-vielsen, Ole Tollefsen, må være han som er gift med en av Ingers søstre, Lisbeth (Ole Tollefsen Gjesvold). I skiftet til Engebret Madsen Lohre (Tyding av skannede kilder) blir det opplyst at Anders Madsen Sørum og Lars Kristoffersen Dæhli var de umyndige stervbobarnas pårørende, og Lars var gift med en annen søster, Kari. Neppe tilfeldigheter, så Inger/Ingiel var nok datteren til Ole og Ragnhild på Østre Stadum!

Astrid :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå fant jeg vel det "endelige beviset": i skiftet etter Christopher Povelsen (side 71b, skifteprotokoll 1749-52) står navnet på kona, Ingier Olsdatter, samt at avdødes stifbarn Ragnhild, Eli og Mathe Engebretsdøtre nevnes.

Dette var moro!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider