Gå til innhold
Arkivverket

Den umulige Rangdi Olsdatter

Geir Greni
 Del

Recommended Posts

Jeg har en umulig oppgave, som jeg har forsøkt å finne en løsning på lenge. Jeg har til og med fått hjelp av en dame som er den flinkeste jeg vet hva gjelder slektsforskning, og selvom det har kommet frem endel fakta, så sliter vi med å finne ut hvem Rangdi var (altså hvor hun kom fra). Dette er hva hun har funnet:

Hun ble født omtrent 1795 et eller annet sted.

Hun døde 29-12-1855 på Melgårdsenga i Sør Odal. Hun var første gang gift med Peder Kristoffersen i 1810 (14.4), og da var hun 15 år. Hun giftet seg 2. gang i 1847 med Jon Pedersen (ham har hun ikke funnet død), og da var hun 60 år (dette stemmer jo ikke helt). Rangdi var enke igjen ved sin død.

Hun var på Mellom i Nord Odal da hun ble gift.

Da de fikk første barnet Anne f. 2-6-1810 bodde de på Møllerhaug.

Under barn nummer 2 Marte f. 17-7-1811 bodde på de Haugens (hun døde i 1812). Disse stedene ligger på Galteud.

Da de fikk barn nummer 3 Tore f. 2-7 1813 bodde de på Tonereiet. Stedet ligger på Slåstad.

Barn nummer 4 Christopher f. 1-12-1815 også på Tonereiet.

Det er 7 barn til, men de står i bygdebok for Sør Odal at alle er født på Melgardsenga.

Utifra faddere på de 4 første bara, har hun ikke funnet spor til nær slekt av Rangdi.

- Håper det er noen som kan se på dette med friske øyne, og hjelpe til med å knekke denne nøtta.

Mvh

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nå 15 år høres vel ungt ut. Hun var kanskje ikke engang konfirmert da.

Hva med denne jenta, hun ville vært ca.20 år http://digitalarkive...&merk=1256#ovre

Jeg leser det som at Rangdi var husmandskone (hmdk.) da hun døde, og ikke enke , nr.3 1856 http://www.arkivverk...y&idx_side=-247 Alder ved død er ikke alltid å stole på. Så hun som var 10 år i 1801 passer fint inn i alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nå 15 år høres vel ungt ut. Hun var kanskje ikke engang konfirmert da.

Hva med denne jenta, hun ville vært ca.20 år http://digitalarkive...&merk=1256#ovre

Jeg leser det som at Rangdi var husmandskone (hmdk.) da hun døde, og ikke enke , nr.3 1856 http://www.arkivverk...y&idx_side=-247 Alder ved død er ikke alltid å stole på. Så hun som var 10 år i 1801 passer fint inn i alder.

Det finnes endel kandidater vet jeg. Jeg skulle gjerne hatt noe mer håndfast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å gå gjennom 1801 tellingen igjen, men såvidt jeg kan se er det mellom 5-10 stykker bare fra Hedmark som kan passe dersom man antar at alderen er feil. Dessuten er det jo ikke sikkert at hun er derfra heller. Er det noen som kan tenke seg en annen måte å prøve å finne ut av det på?

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er giftermålet hennes i 1847 med Joen Pedersen, og her er hun 68 år(født ca 1789):

Hedmark fylke, Strøm (Odalen), Ministerialbok nr. 5 (1811-1850), Ekteviede 1846-1848, side 398.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-175

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70603220626.jpg

Egentlig merkelig at det ikke står fedre på dem som giftet seg så sent som i 1847, for det gjør det i nesten alle andre kirkebøker.

Hvis jeg var deg ville jeg sett på forloverne her, og prøve å følge dem opp. De kan ha vært slektninger av Rangdi. Det var

Amund Tømmerbro eller Tømmerbrog og Ole Medgaardrydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også være lurt å følge opp faddere til barna hennes, og forlovere ved første ekteska hvis de står. Det kan være slektninger av Ragndi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på etter at jeg la meg at jeg hadde regnet feil, og Ragndi som var 68 år i 1847 ble født ca 1779 hvis alderen ved giftermålet er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://arkivverket.n...e=bigger&mode=0

Skifte etter Peder Kristoffersen i 1847 (begynner nederst på høyre side). Han døde i desember 1841, så jeg regner med at det ble skiftet i forbindelse med hennes 2. ekteskap. Jeg har ikke finlest det, og vet derfor ikke om det gir noen pekepinn mht. Rangdis opphav, men det skader ikke å ta en titt.

Det med alderen hennes er vel hovedårsaken til "problemet", men jeg tror nok at det står 60 år, og ikke 68, når hun gifter seg i 1847 med Joen Pedersen Mora/Moroa. Brudgommen er 33 år (!), født i 1814, så han var yngre enn hennes eldste barn..... Nåja, nok om "omvendt" aldersforskjell.

Alderen hennes oppgis til 60 når hun dør i desember 1855, og familien kan selvsagt ha "jugd" endel på alderen, i og med at gamalen var så mye yngre, men uansett var hun neppe 60 både i 1847 og på nyåret 1856 da hun begraves. Jeg er enig med Berit i at hun neppe var 15 da hun giftet seg i 1810, så trolig er hun født rundt 1787-90. Det beste tipset er opplysningen om Mellem da hun gifter seg, så du kan jo prøve å finne skifter o.l. fra en Ole på Mellem (jeg er ikke lokalkjent, men er Mellem samme gården som i 1801 heter Fjeld-Mellem eller Mellem-field i andre kilder?).

Ser på FS at Jon Pedersen gifter seg igjen i 1876 med Stine Olsdatter, så hun var IKKE enke da hun døde i desember 1855 (står nok husmannskone i forbindelse med dødsfallet),

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Har fått følgende ny informasjon:

Mellem er flere steder i Sør Odal. Hun var antageligvis tjenestepige der.

Peder Christophersen Wolla gift 14-4-1810 i Strøm kirke med pige Rangdi Olsdtr. Mellem

Caut. Gunder Hernæs og Ole Kolsrud

Mvh

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som arver er Randi Olsdatter, som er avdødes enke.

Sønnene: Christopher, Peder, Ole, Amund og døtrene: Thore og Marthe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen,

jeg har et tips: navnene på sønnene til Peder og Randi tyder på at fedrene deres er oppkalt. Da KAN døtrene, Anne, Thore og Marthe, være oppkalt etter mødrene, så hvis moren til Peder het Anne, kan Thore eller Marthe være moren til Randi/Rangdi... Forsøket verd å undersøke, iallefall,

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen,

jeg har et tips: navnene på sønnene til Peder og Randi tyder på at fedrene deres er oppkalt. Da KAN døtrene, Anne, Thore og Marthe, være oppkalt etter mødrene, så hvis moren til Peder het Anne, kan Thore eller Marthe være moren til Randi/Rangdi... Forsøket verd å undersøke, iallefall,

mvh. Astrid

Hei,

Tusen takk til begge to! Du har rett i dine antagelser, Astrid. Faren til Peder heter Kristoffer, og moren heter Anne, så det kan absolutt være noe der:-)

Mvh

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Har nå fått litt hjelp til å sjekke ut den Rangdi som du foreslo, og fikk følgende opplysninger om henne:

Rangdi født i 1790, far Ole Dagfinnrud i Nord Odal. Side 560 bok 2 Nord Odal

Rangdi f. 1790 døde 1865 til Nordre Sanderud u 54/9 gift 3-5-1840 med enkemann Høgne Høgnesen fra Bakken u/Austvatn f. 1790 døde 5-1-1865

De var 49 år begge to da de giftet seg, hun var pige, han enkemann.

Familien bodde på Breiby i 1801 side 528 samme bok. Ole Olsen Dagfinrud f ca 1745- død 1797 ble gift 1790 med Anne Larsdatter fra Dagfinrud f. ca ??

Barn Ragnhil f. 1790

Lars " 1793

Anne " 1796-1798

Så denne damen er det ikke.

- Da var i hvert fall en kandidat ute av bildet, og hun er fortsatt "umulig". Krysser fingrene for at det kan komme flere seriøse kandidater på banen:-)

Mvh

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fikk følgende opplysninger fra Statsarkivet på Hamar:

I dødsfallsmeldingen i Vinger og Odal sorenskriveri er følgende person innført som død 29.12.1855: Ragnild(!) Olsd. Melgaardsrødning, 67 år.

Ved giftermålet i 1847 oppgis hun å være 60 år.

Ut fra disse aldersangivelsene skal hun være født ca. 1786-1789.

- Dette er jo et lite skritt på veien.

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnene Randi, Rangdi og Ragnhild går ofte over i hverandre i kildene. Jeg har sett flere ganger at disse navnene er brukt på samme person. Det bør man også ta i betraktning når man søker i ft. 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den. Det er første gangen jeg ser henne nevnt som Ragnild, men det kan jo godt være at hun er født under det navnet, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lignende tilfelle er Ingebjørg, som i kildene kan skrives Embjør, Ambjør og til og med Ingebor(g).

Lenke til kommentar
Del på andre sider