Gå til innhold
Arkivverket

Hva betyr det å bo i Storgaden 33 (Tugthuset) Kristiania i 1865?

Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på hva det betyr at Agnete Nilsdatter Bjørnerud, husmoder og enke på 35 år fra Land, bor i Storgaden 33 (Tugthuset) i 1865?

Hun giftet seg i Land med Andreas Amundsen i 1855, ble enke i 1860 og jeg tror det er de to barna hennes, Anton Andreassen og Elen Marie Andreasdatter, som jeg finner i 1865, plassert som hhv fosterbarn og fattiglem hos to husmannsfamilier i Land.

Agnete i Storgaden 33 i 1865:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038027007770

Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolig innsatt på tukthuset, trolig finnes der en tukthusprotokoll, som kan fortelle deg om dette er tilfelle.

Og om det er tilfelle, kan du også finne domsakten, som omhandler en eventuell rettslig behandling.

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte Oslo Byarkiv hadde noe om Tukthuset, men kommer ikke inn på TOBIAS-basen...

"Arbeidshus og fattigstuer i 1837

Christiania hadde få arbeidshus eller fattiganstalter. Tukthuset i Storgata var en straffanstalt for tiggere, passløse og småtyver, men ble i 1837/1838 regnet som en hjelpeinnretning for fattigvesenet. Men fordi tukthuset hadde blitt fylt opp med tyveridømte siden 1790-tallet ble det opprettet en ny tvangsarbeidsanstalt i 1819 noen steinkast unna, også i Storgata. Prinds Christian Augusts Minde var den nye arbeidsanstalten som skulle tilby frivillig arbeid til de arbeidsføre trengende og straffe de «de uverdig trengende»; ulydige, tiggere og fordrukne."

Fra: http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/forskning_og_dokumentasjon/fattigdom/article249703-53231.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agnete Nilsdatter Bjørnerud er nevnt i fangeprotokoll for tukthuset, Rekke II, protokoll nr.10 side 21, Domsakten hennes har nr. 3232. den finner du i Christiania Tukthus domsakter, pakke nr.359 (1829-1865)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle for oppklarende opplysninger!

Tom: Hvor finner jeg denne fangeprotokollen du viser til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bestandig at domsakten ligger i den domsakt nr som er anført, hvis hun har blitt dømt sammen med andre, står det som oftes et vide nr. i fangeprotokollen, det er da domsakt nr til den som hun har blitt arrestert/dømt sammen med, det samme gjelder hvis hun ar blitt dømt senere, da hender det at domsakten blir overflytt til den nye saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider