Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Hei

Min kones oldefar Lars Hansen Skattebøl ble skilt i siste halvdel av 1800-tallet, men vi vet ikke nøyaktig når eller noe om årsaken. Kan statsarkivet hjelpe med opplysninger rundt skilsmissen?

Ett av sporene vi har å gå etter er en utydelig nedtegnelse i Trøgstad kirkebok da hans sønn ble født utenfor ekteskapet:

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-73 (nr. 10)

Her står det som er tydet til "Faderen er omreisende handelskarl. Forevist Skilsmissedocument udstedt af .....? dateret 8de(?) Juli 1887(?)"

Moren Hanna Lovise Svendsen Nygaard (1853-1927) og Lars Hansen Skattebøl ble senere gift og flyttet til Kristiania.

Lars Hansen Skattebøl er født 23.12.1845 i Rakkestad, død 1917 i Oslo.

Vennlig hilsen

Rolf Karlsen

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/184802-skilsmisse-i-%C3%B8stfold-ca-1887/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Takk for det! Dette var vanskelig å tyde, men her kan jeg sikkert få hjelp av andre.

Men som relativt fersk i dette faget må jeg spørre hva "Kopibok for Østfold fylke" betyr i denne sammenheng? Finnes det da en original-bok som er å oppdrive? Og er det andre kilder som kan belyse denne saken?

Hilsen Rolf

Kopiboka er kopi av utgående brev, originalen blir sendt til mottakeren. I dette tilfellet er det kopibok for det som i dag er fylkesmannen i Østfold. Kopiboka for 1894 er en presskopibok.

I dokumentet finnes opplysninger om behandlingen av saken.

Kirsten Lie Nordbyhaug

Statsarkivet i Oslo

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.