Gå til innhold
Arkivverket

Skilsmisse i Østfold, ca. 1887

Recommended Posts

Hei

Min kones oldefar Lars Hansen Skattebøl ble skilt i siste halvdel av 1800-tallet, men vi vet ikke nøyaktig når eller noe om årsaken. Kan statsarkivet hjelpe med opplysninger rundt skilsmissen?

Ett av sporene vi har å gå etter er en utydelig nedtegnelse i Trøgstad kirkebok da hans sønn ble født utenfor ekteskapet:

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-73 (nr. 10)

Her står det som er tydet til "Faderen er omreisende handelskarl. Forevist Skilsmissedocument udstedt af .....? dateret 8de(?) Juli 1887(?)"

Moren Hanna Lovise Svendsen Nygaard (1853-1927) og Lars Hansen Skattebøl ble senere gift og flyttet til Kristiania.

Lars Hansen Skattebøl er født 23.12.1845 i Rakkestad, død 1917 i Oslo.

Vennlig hilsen

Rolf Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Takk for det! Dette var vanskelig å tyde, men her kan jeg sikkert få hjelp av andre.

Men som relativt fersk i dette faget må jeg spørre hva "Kopibok for Østfold fylke" betyr i denne sammenheng? Finnes det da en original-bok som er å oppdrive? Og er det andre kilder som kan belyse denne saken?

Hilsen Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopiboka er kopi av utgående brev, originalen blir sendt til mottakeren. I dette tilfellet er det kopibok for det som i dag er fylkesmannen i Østfold. Kopiboka for 1894 er en presskopibok.

I dokumentet finnes opplysninger om behandlingen av saken.

Kirsten Lie Nordbyhaug

Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått hjelp til å tyde brevet, og det kan se ut som om det refereres til "Frederiksstad Forligscommission". Har dere protokoller fra denne kommisjonen, fra det aktuelle tidsrom?

Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider