Gå til innhold
Arkivverket

Eiendom


98joakim
 Del

Recommended Posts

hei, jeg lurte på noe

 

jeg prøver å finne informasjon/bilder/beskrivelser/eiere fra to hus:

 

- Mjåsundveien 17, 4375 Hellvik, Rogaland(gnr. 60 bnr. 225)

 

- Nyeveien 54, Egersund, Rogaland(gnr. 46 bnr. 32)

 

kan dere hjelpe meg med dette ?

 

 

 

 

 

ps. vet noen om en søkemotor/nettside der man kan finne ut hvem som har bodd og eid et hus/eiendom?

 

takk på forhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei & velkommen hit!

 

Noe er raskt å finne ut av, noe tar lengre tid.

 

Er du heldig kan du raskt finne folk f.eks. i folketellingen i 1910 (http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/sok/1910). Prøv deg fram i feltene oppe til høyre.

 

Ellers kan du bla i panteregister og pantebøker: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read

Men da må du finne ut av et litt kronglete system, og beregne litt god tid.

 

Lykke til! Du har begynt på noe spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei mogelegheit er å gå inn på infoland.no og bestille grunnboksutskrift. Om eg hugsar rett er det slik at dei gamle panteregistera (fritt tilgjengeleg på Digitalarkivet) går fram til ca. 1950. Då vart opplysningane overført til gammal grunnbok, som går fram til ca 1980 då grunnboka vart digital. Så har ein den ordinære grunnboksutskrifta, som viser eigar per dags dato. Historisk utskrift dekkar perioden frå ca 1980 til no, og viser opplysningar som er sletta frå grunnboka etter at ho vart digital. Skal du ha komplett oversikt fram til i dag må du dermed (om eg forstår dette rett) bestille alle tre utskriftene frå enten Infoland eller Statens Kartverk. (Gammal grunnbok ser ikkje ut til å kunne bestillast via Infoland dersom ein er privatkunde, men kan bestillast direkte frå Statens Kartverk). Utskriftene er gebyrbelagte tenester.

 

post-77-0-72021200-1367798848_thumb.jpg

 

Om Gammel grunnbok (Infoland)

 

Eg veit ikkje om dette er mogeleg, men du kan jo prøve å ringe kartverket og spørje om dei kan gjere oppslag gratis.

 

Elles er det visstnok meininga at Digitalarkivet skal skanne gammal grunnbok i 2013, så dersom du ventar litt får du den gratis her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan elles nemnast at panteregister/gammal grunnbok/historisk utskrift/grunnboksutskrift er ein indeks med referansar til tilhøyrande dokument i pantebøkene. Denne indeksen kan du deretter bruke til å slå opp på/bestille kopiar av skøyter o.l. frå pantebøkene. Pantebøkene fram til ca 1950 er fritt tilgjengeleg på Digitalarkivet, seinare dokument må bestillast via Infoland/Statens Kartverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.