Gå til innhold
Arkivverket

Karen Amundsdatter Sørfjorden f ca 1695 i Rødøy(Nordland)

Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Holder på med slektsforskning for en venninne, og har kommet tilbake til Karen Amundsdatter født ca 1695 i Rødøy. Det jeg vet om henne: Hun var gift med Jacob Andersen Sørfjorden, som

var født ca 1691(10 år i 1701 og 72 år da han ble gravlagt 08.03.1763). Deres barn:

1)Joen Jacobsen født ca 1717-1730, og da han ble gravlagt 3.søndag etter trefoldighet 1789 er han oppgitt å være 72 år(født ca 1717). Ved innrulleringen 1755 var han 30 år(født ca 1725),

og ved innrulleringen 1769 var han 39 år(født ca 1730). Man kan jo lure på om det er samme mann ved disse anledningene?? Ved skiftet i 1789 var han gift med Johanna Mentzdatter

2)Anders Jacobsen født ca 1724-27. Ved innrulleringen i Brendesvig i 1769 var han 45 år, og ved innrulleringen 1755 var han 28 år. Gift 12.11.1759 med Ingeborg Pedersdatter. Skifte i 1786

3)Arne Jacobsen født ca 1729, og 26 år ved innrulleringen 1755 i Sørfjorden. Skifte på han i 1789 i Konsvik i Lurøy, og han var da gift med Johanna Olsdatter

4)Mali Jacobsdatter som var død ved farens skifte i 1763, og hadde vært gift med Abel Hermandsen på Hestmannøy i Lurøy . Skifte i 1787 i Hestmona i Lurøy

5)Karen Jacobsdatter født ca 1723, og gift med Ole Nilsen Oldervik(trolovet 26.07.1759). Det er disse jeg skal videre på gjennom datteren Kirsten født 1762 og sønnen Jens født 1764)

6)Berethe Jacobsdatter som det var skifte på i Sørfjorden 10.08.1787. Hun var gift med Hans Povelsen Sørfjorden ved skiftet etter faren i 1763, og sitt eget skifte i 1787

7)Marithe Kirstine Jacobsdatter døpt i Rødøy kirke 28.01.1739, som var gift med Joen Jensen Langnesset ved farens skifte i 1763

Jeg finner på MyHeritage at Karens far skal være Amund Andersen Stensland, men klarer selvfølgelig ikke å finne lenken til dette nå. Uansett så kunne jeg ikke seda jeg var inn der at det er

noen kilde for dette der. Finner Amund Andersen i Stensland som 32-åring i 1701 da han var oppsitter der. Hvis det skulle være han som er den riktige her, hvem var han gift med og hvem

var mor til Karen?

Her er lenke til skiftet etter Karens ektemann Jacob Andersen i Sørfjorden:

http://arkivverket.n...ize=full&mode=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noe å finne om denne familien i webdebatt 44293 og 46826 på gammelforumet på Digitalarkivet, men kan ikke se at noen går videre på Karen Amundsdatter her(en del om hennes ektemann Jacob Andersens slekt blant annet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er en Amund Iversen som var ilignet for krigsstyr i 1713,1724, 1719 og 1720 i Stensland. I Rødøy prestegjeld finner jeg disse Amund ved manntallet 1701(som kunne være

Karens far):

1)Amund Isaksen i Øvre Spildra 30 år

2)Amund Andersen Stensland 32 år, som jeg jo har skrevet om tidligere som en aktuell kandidat

3)Amund Olsen Svinvær 27 å

4)Amund Olsen Myken 35 år

5)Amund Larsen Indre Kvarøen 22 år(noe for ung om alderen stemmer da)

Kan ta med Amund utenfor Rødøy også:

6)Amund Haagensen Nepsund i Vega 72 år

7)Amund Thomasen Granhei 28 år(Vefsn?)

8)Amund Rasmussen Lille Fagervik 54 år(Nesna)

9)Amund Olsen Bjørnåga 52 år(Vefsn)

10)Amund Knutsen Gøftremmen 74 år(Vefsn)

11)Amund Larsen Søfting 53 år(Vefsn)

12)Amund Olsen Korsvigen 57 år(Tjøtta)

13)Amund Andersen Hellesvik under Belsvåg 40 år(Alstahaug)

14)Amund Johansen Aakvig 42 år(Vefsn)

Er kanskje særlig de 4 første som er aktuelle her, og kan noen fra denne liste utelukkes på noen måte?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 år senere...