Gå til innhold
Arkivverket

Skips-navn /skippere

Marit Kathiravelu
 Del

Recommended Posts

Hvordan/hvor, kan man få tak i navn på gamle skip (16,17 og 1800tallet) og skipets skipper,kaptein?

Noen som vet noe om( har informasjon)om et skip som het "Anna Busde" som seilte på 1800tallet ?

( eventuelt fra Genova til Portugal) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et tilstøtende emne her på brukerforum: Sjømannsliv siste halvdel av 1800-tallet. Der er det i #24 oppgitt 3 mulige steder å søke slik informasjon. Jeg sjekket opp sjøhistorie.no på det du oppgir. Gikk inn på alle skip - nasjonalt skipsregister. Der kan man lete alfabetisk. Jeg fant mange Anna naturligvis, men ikke Anna Busde. Er du sikker på navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk opplyst "Anna Busde",- ev en skrivefeil ? Min oldefar seilte som skipper fra Genova til Lisboa i Portugal. Han fikk vann i lungene og døde 1886,etter den reisen. Han het Abraham Severin Carlsen F 1838 i Lodshavn i Farsund,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at din oldefar er registrert som død i Bergen i 1886 med yrke styrmann. Jeg går utifra at han døde etter å ha vært mønstret på denne "Anna Busde".

Den eneste norske skute i 1886 jeg finner som kan ligne på navnet er skonnerten Anna Busch av Larvik. Den ble imidlertid bygget i Bergen ca.1845. Hvis han bodde i Bergen på den tiden, kan du henvende deg til Statsarkivet i Bergen hvor hans mønstringspapirer sansynligvis befinner seg . Her vil du sikkert finne noe om hans fartstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøinnrulleringen ? Hvor leter jeg da her på digitalarkivet?

Ang skutas navn,så stemmer nok det du skrev "Anna Busch". Han var styrmann,men også skipper. Han fikk vann på lungene i 1885 på reisen til Lisboa,og døde av det 18/2.1886 i Bergen.

Tusen takk dere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ! Et godt nettsted å forsøke, er danske www.skippere.dk.

Her er det bygget opp en søkbar database over "danske skippere, styrmæand og skibe".

Inneholde også mye om norske skip og sjøfolk.

Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på sjøinnrulleringen her på digitalarkivet?

I sjømannsprotokollene må en lete på personnavn og ikke på skutas navn. Jeg fant i sin tid fram til min farfars sjømannsliv på slutten av 1800-tallet ved å gå gjennom mikrofilm på Riksarkivet, gjennom det som heter annotasjonsruller og hovedruller. Nå er en del av dette digitalisert og jeg finner det samme ved å gå inn på sjøinnrulleringen på digitalarkivet. Det er nok ikke alt som er skannet og jeg ser at det foreløpig bare gjelder Oslo sjømannskontor og Oslo mønstringskontor. Jeg ser av "Våre røtter" at det skal finnes noe som heter skipper- og styrmannsruller også. Som Rolf Kristensen skriver her, er det kanskje mest aktuelt for deg å kontakte Statsarkivet i Bergen. Jeg nevner ellers at det er et emne om digitalarkivet og sjømannprotokollene her på brukerforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider