Gå til innhold
Arkivverket

Hasn Olsen Semb og hans herkomst

Olav Aasmundrud
 Del

Recommended Posts

Ved ft. 1801 for Larvik bor Hans Olsen Semb og hans hustru Maren Jacobsdatter sammen med sine 3 barn:Oleea (f..1788), Mette Maria (f. 1790) og Jacob (f. 1795) .Alle barna er dp i Langestrand. Hans er 49 år og Maren 46. Jeg har forgjeves lett etter vielsen til Hans og Maren og deres dåp. Likeledes har jeg heller ikke funnet hvor slektsnavnet Semb kommer fra. Har noen kjennskap til Hans Olsen Semb sin herkomst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved ft. 1801 for Larvik bor Hans Olsen Semb og hans hustru Maren Jacobsdatter sammen med sine 3 barn:Oleea (f..1788), Mette Maria (f. 1790) og Jacob (f. 1795) .Alle barna er dp i Langestrand. Hans er 49 år og Maren 46. Jeg har forgjeves lett etter vielsen til Hans og Maren og deres dåp. Likeledes har jeg heller ikke funnet hvor slektsnavnet Semb kommer fra. Har noen kjennskap til Hans Olsen Semb sin herkomst?

Du er ikke den første som spør! Du bør starte med å gjennomgå denne gamle diskusjonen, og så kan man plukke opp tråden derfra. Se også denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Kristian. Jeg har gått igjennom de gamle debattene om Ole Olsen Semb og hans bror Hans Olsen Semb og min konklusjon er som følger: Hans Olsen Semb var sønn av Ole Hansen Semb (f. ca. 1718, d. 1787) og Mette Hachsdatter (f. ca. 1720,d. >1801). Ole og Mette hadde i et hvert fall følgende barn: Hans (f. ca. 1750, d. 1848), Hach (f. ca. 1751), Anna Catarine (f. ca. 1754) og Ole (f. ca. 1768). Om dette er riktig var Mette ca. 48 år da hun fødte Ole og det synes kasnlkje å være i eldste laget.

Ole var sønn av Hans Olsen Semb som i 1729 var matros og bodde på Torstrand. Hvor Semb navnet stammer fra er fortsatt ukjent. Slekten har imidlertid hatt bosted ved eller i nærheten av Larvik (Torstarnd, Vestre Halsen). i et hvert fall fra 1729 av og i 4 slektsledd fremover i tid..

Oles sønne sønn Jacob Hansen Semb ble gift med Anne Nielsdatter og de fikk en datter Maren Jacobsdatter Semb som ble gift Andreas Børresen Mejer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slektsnavnet Semb er brukt i lere generasjoner. Den eldste jeg har funnet er Hans Olsen Semb som levde i Larvik-området på begynnelsen av 1700-tallet. Ved ft. 1801 finnes det flere Semb-gårder i Borre og på Nøtterøy og flere Sem-gårder i Gjerpen og i Sanherrad. Det er vel sannsynlig at alle gårdene opprinnelig het Semb og det er vanskelig å avgjøre hvor Hans Olosen og hans aner og etterkommere har navnet i fra. Gode tips mottas med takk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slektsnavnet Semb er brukt i lere generasjoner. Den eldste jeg har funnet er Hans Olsen Semb som levde i Larvik-området på begynnelsen av 1700-tallet. Ved ft. 1801 finnes det flere Semb-gårder i Borre og på Nøtterøy og flere Sem-gårder i Gjerpen og i Sanherrad. Det er vel sannsynlig at alle gårdene opprinnelig het Semb og det er vanskelig å avgjøre hvor Hans Olosen og hans aner og etterkommere har navnet i fra. Gode tips mottas med takk:

Uttalen av gårdsnavnene har aldri vært Semb. b-en er kommet inn med dansk skrift og er et eksempel på at skrift ikke alltid gjenspeiler uttale. Det er en parallell til Moe og Lie: -e viser til lang o-lyd, men uttales ikke.

Skrivevariantene har imidlertid ofte blitt tatt opp som familienavn, og i nyere tid har uttalen tendert til å ta etter skrivemåten, jf. fotballtreneren Nils Johan Semb. Hans etternavn burde historisk sett blitt uttalt Sem. (Jeg er ikk helt sikker på hvordan han selv uttaler det, men i media uttales det i alle fall utelukkende Semb.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian, jeg trodde det var motsatt at doble konsonater i slutten av et ord var det opprinnelige, men at den suste konsonanten etter hvert forsvant.

Jeg er nå tilbake i tiden etter Svartedauen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stammer bl.a. fra Søm i Fjære, i tidligere tider også skrevet Semb. Men dere har vel kanskje kilder som binder til et nærere område enn Agder. Skjønt kystens folk beveget seg ofte overraskende langt og raskt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian, jeg trodde det var motsatt at doble konsonater i slutten av et ord var det opprinnelige, men at den suste konsonanten etter hvert forsvant.

Jeg er nå tilbake i tiden etter Svartedauen.

Sem kommer av Sæheimr, gården (heimen) ved sjøen, så b-en hører egentlig ikke hjemme i navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det nå ser ut som om Vestfold er saumfart uten resultat, så finnes det jo en Sem gård i Asker. Den ligger et par km fra sjøen, men navner henspiller kanskje på Semsvann, som gården skuer utover?

Det var stor isproduksjon i Asker, blant annet fra Semsvann. Isen ble skipet ut til andre deler av landet, og til utlandet. Kanskje Hans Olsen kom seilende med en isfrakter? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med en Sem, det å komme videre på en Hans Hansen Sem og hans sønn Ole Hansen Sem. Jeg har, på min leting, funnet mange med navnet Sem i Bergen. Såpass mange at jeg har begynt å registrere disse i en egen familiefil. Prosjektet er såpass nytt at jeg ikke har kommet til bunns i mine problemer, ei heller om jeg vil lykkes. Sem er også et slektsnavn i Danmark.

Jeg kvekker alltid litt når det blir skrevet noe om Sem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Kristian. Jeg har gått igjennom de gamle debattene om Ole Olsen Semb og hans bror Hans Olsen Semb og min konklusjon er som følger: Hans Olsen Semb var sønn av Ole Hansen Semb (f. ca. 1718, d. 1787) og Mette Hachsdatter (f. ca. 1720,d. >1801). Ole og Mette hadde i et hvert fall følgende barn: Hans (f. ca. 1750, d. 1848), Hach (f. ca. 1751), Anna Catarine (f. ca. 1754) og Ole (f. ca. 1768). Om dette er riktig var Mette ca. 48 år da hun fødte Ole og det synes kasnlkje å være i eldste laget.

Ole var sønn av Hans Olsen Semb som i 1729 var matros og bodde på Torstrand. Hvor Semb navnet stammer fra er fortsatt ukjent. Slekten har imidlertid hatt bosted ved eller i nærheten av Larvik (Torstarnd, Vestre Halsen). i et hvert fall fra 1729 av og i 4 slektsledd fremover i tid..

Oles sønne sønn Jacob Hansen Semb ble gift med Anne Nielsdatter og de fikk en datter Maren Jacobsdatter Semb som ble gift Andreas Børresen Mejer.

I 1701-manntallet er det på Torstrand nevnt en fisker Ola Sørensen (80) med sønnene Søren (29), Jakob (26), Hans (23) og Klaus (19). De tre yngste sønnene var til sjøs og for fra Larvik. Jakob og Hans er trolig identiske med Jakob Olsen og Hans Olsen, begge på Torstrand, som i et skifte i 1713 nevnes som brødre av avdøde Ingeborg Olsdatter på Torstrand.

Denne Hans Olsen kan være identisk med matrosen Hans Olsen Semb på Torstrand i 1729, selv om Semb-navnet ikke er benyttet i 1701-manntallet eller i skiftet i 1713.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1701-manntallet er det på Torstrand nevnt en fisker Ola Sørensen (80) med sønnene Søren (29), Jakob (26), Hans (23) og Klaus (19). De tre yngste sønnene var til sjøs og for fra Larvik. Jakob og Hans er trolig identiske med Jakob Olsen og Hans Olsen, begge på Torstrand, som i et skifte i 1713 nevnes som brødre av avdøde Ingeborg Olsdatter på Torstrand.

Denne Hans Olsen kan være identisk med matrosen Hans Olsen Semb på Torstrand i 1729, selv om Semb-navnet ikke er benyttet i 1701-manntallet eller i skiftet i 1713.

Jeg har gjennomgått noen gamle notater fra de eldste sjømannsrullene for distriktet, og da blir mitt forslag fra i går straks langt mindre sannsynlig. Jeg finner nemlig de tre brødrene Jakob, Hans og Klaus Olssønner med tilnavnet Rom. Det antyder tilknytning til Rom-gårdene i Slagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere Sem-gårder på Nøtterøy og en Paul Olsen Sem døde der på midten av 1700-tallet. Om det er noen som ha tilgang til Bygedebøkene for Nøtterøy (Bind i og 2) vil det være mulig å se på gardshistoriene der. (jeg skal fjernlåne disse bøkene). Kanskje er fartil Paul også far til Hans Olsen Sem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under Sem-gårdene gir Nøtterøy Gårds & Slektshistorie ingen opplysninger til hjelp i denne saken.

Jeg finner heller ingen forbindelse til Semb i Borre (hvor Nils Johan stammer fra).

Lokalt uttales ikke b, men hvordan familienavnet uttales kan kanskje variere.

NÅR døde Paul Olsen?

Finner ham ikke her: http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/db.cgi?db=0722Begravede1&view_search=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke nøyaktig når Paul Olsen døde. Min referanse er "Vestfoldslekt: Skifteregister 1700-1766. Nøtterøy":

Navn : Paul Olsen Sted: Sem. Start for skiftet 07.01 1766 Skifteprotokoll 0722 skifter 1 s. 364b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke nøyaktig når Paul Olsen døde. Min referanse er "Vestfoldslekt: Skifteregister 1700-1766. Nøtterøy":

Navn : Paul Olsen Sted: Sem. Start for skiftet 07.01 1766 Skifteprotokoll 0722 skifter 1 s. 364b

Et oppslag i skifteprotokollen viser at han avdøde riktignok kalles Poul Olsen i overskriften, men at han i skiftet for øvrig kalles Poul Larsen. Det siste er åpenbart det riktige, da Lorens Berg nevner Pål Larsen som bruker på Nedre Sem 1747-64.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for denne oppkklaringen Kristian. Jeg gir opp for denne gang å finne opprinnelsen til Sembslektsnavnet

^_^ MVh

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det hele er veldig enkelt egentlig. Ikke gi opp Nedre Sem på Nøtterøy. Her finner vi ting som stemmer.

Jens Jensen fra Søndre Nes, død mellom 1703-1705. Gift 29. juli 1686 med Eli Olsdatter Stangeby. Enke og bruker i 1706. Brukere på Stangeby 1686-1695. Fra 1703 på Nedre Sem.

Barn:

1. Jon Jensen, døpt 14. april 1687 fra Stangeby. 19 år og ungkar i 1706.

2.
Ole Jensen
, døpt 7. september 1689 fra Stangeby. Trolig død liten.

3.
Ole Jensen
, døpt 9. oktober 1691 fra Stangeby. 14 år i 1706.

4.
Hans Jensen
, døpt 5. september 1694 fra Stangeby. 12 år i 1706. Muligens den Hans Jensen Sem som ble innrullert i 1723. Han bodde da i Larvik, var 33 år, gift og født på Nøtterøy. I 1729 finner vi i Larvik:
Hans Semb
, matros, bor på Torstrand, ble lignet 1729 til riksdaler 0-2-16.

Barn:

1.
Ole Hansen Sem
. Gift med
Mette Haksdatter
. 81 år i 1801. I Larvik. Barn.

2.
Ellen Dortea Hansdatter
. Gift med
Lars Larsen Lund
. På Fritsøbakken i Larvik. En sønn.

5.
Peder Jensen
, født ca. 1699. 7 år i 1706.

Mvh. Torbjørn.

Den Paul Larsen dere snakker om er:

Matros Paul Larsen, trolig døpt 28. juni 1722 fra Ullviksbogen i Slagen. (Sønn til Lars Knutsen Ullviksbogen. Trolovet 29. september og gift 16. november 1707 i Slagen med Berte Paulsdatter, trolig død 1718 på Øvre Råel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4. Hans Jensen, døpt 5. september 1694 fra Stangeby. 12 år i 1706. Muligens den Hans Jensen Sem som ble innrullert i 1723. Han bodde da i Larvik, var 33 år, gift og født på Nøtterøy. I 1729 finner vi i Larvik: Hans Semb, matros, bor på Torstrand, ble lignet 1729 til riksdaler 0-2-16.

Du har nok rett i det, Torbjørn! Ut fra innlegg 3 jaktet vi en Hans Olsen Sem(B), men etter en rask gjennomlesing av de gamle debattene ser jeg at kildene ikke nevner navnet Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Torbjørn og Kristian!

"Når utgangspunktet er som galest blir resultatet ofte orginalest". Hvorfor jeg overså at vi/jeg jaktet på Hans Semb og ikke på Hans Olsen Semb skjønner jeg ikke, men nå kan vi vel med rimelig sikkerhet anta at Sem(B)-navnet for den gjeldende slekt kom fra Nedre Sem på Nøtterøy ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider