Gå til innhold
Arkivverket

Domsakter, Nordhordland fogderi 1839-1899

Solfrid Vestaberg
 Del

Recommended Posts

Jeg finner følgende personer i domsaktene for Nordhordland og lurte på om dere vet hva disse personene ble dømt for?

2555 Mette Malene Jacobsdtr. lille Fuskanger 733 1897 270

986 Jakob Eriksen Lille Fuskanger 33 1870 245 987 Oline Jakobsdtr. Lille Fuskanger 33 1870 245 988 Anne Monsdtr. Lille Fuskanger 33 1870 245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Malene Jacobsdatter lille Fauskanger hadde funnet en portemone på Torget, og hadde tømt den for penger. Hun fikk 8 dager på vann og brød, og måtte betale 2 kroner til statskassen.

Saken i 1870 gjaldt et innbrudd i naustet til Ole Johan Johnsen Stien ved pinsetider 1869 der det var stjålet tau og redskaper. Det var mange og lange avhør og mange forklaringer. De tre tiltalte ble frikjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...

Hei

Jeg vet dette er en gammel forespørsel, men håper allikevel å få svar. Jeg lurte på om det er noen eksakt dato på saken som Mette ble dømt for. Det står også Torget, lå dette i Herdla eller siktes det til Torget i Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Malene Jacobsdatter var i tjeneste hos John M. Krabbedal på Askøy, og brakte melk for ham til Torget i Bergen. Hun solgte, men tok selv pengene og brukte dem. Hun kjøpte varer til husbonden på kreditt i stedet. Hun var kommet i tjeneste 5. mai 1897, og forhør ble tatt opp 17. juli 1897 i Midhordland forhørsrett. Tyveriene/underslagene hadde da funnet sted i mellomperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Yngve

Tusen takk for raskt svar, jeg håper jeg kan komme med ett oppfølgingspørsmål. Jeg har som nevnt over spurt om denne saken før, men fikk da til svar at det var ett tyveri av en portemonné. kommer dette tyveriet i tillegg til underslaget hun gjorde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok samme sak. Hun solgte varer, fikk penger, la dem i portemonnen, men brukte kr. 7,07 til eget forbruk, og kjøpte varer til husholdningen på krita i stedet for. Jeg ville kalt det underslag av betrodde midler, men her var beskyldningen tyveri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider