Gå til innhold
Arkivverket

Nils Jensen Oldervik i Rødøy f ca 1670-1681/Kirsten Jacobsdatter f ca 1700

Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Jeg holder på med slektsforsknin for venninne, og har kommet tilbake til Nils Jensen Oldervik født ca 1670-1681 og hans tredje kone Kirsten Jacobsdatter. Hvem var deres foreldre? Ser

at det er en Jens Olsen på 70 årsom var oppsitter i Oldervik ved manntallet i 1666, og hvis alderen er riktig så blir jo han for gammel til å være far til Nils: Nils var gift første gang med

Randi Tønnesdatter, som det var skifte på i Oldervik i 1720.Deres barn:

1)Jens født ca 1713, og 50 år da han døde i 1763

2)Anne Nilsdatter. Har notert at det kan være denne Anne Nilsdatter, som ble trolovet i Rødøy Dom.7.p.trinit.1745 med Christen Andersen Oldervik. Hun holdt da til på Støtt

3)Ingeborg Nilsdatter som fikk en sønn døpt(såkalt uekte) 02.07.1739 i Rødøy

Gift 2 var Nils med Marithe Willumsdatter, som det var skifte på 26.07.1729. Hun var av slekten Benkestok, og en finner henne i boka "Slekten Benkestok" av Wilhelmine Brandt. Ifølge

den boka skulle hun være født ca 1684. Ingen barn i det ekteskapet

Gift 3 ble Nils med Kirsten Jacobsdatter født ca 1700(ifølge Family Seach??). Deres barn:

1)Ole Nilsen født ca 1728-1731, og han døde 07.06.1820. Trolovet i Rødøy kirke 26.07.1759 med Karen Jacobsdatter Sørfjorden, og de ble gift i Rødøy kirke 27.12.1759. Det er disse jeg skal

videre på gjennom datteren Kirsten født 1762, og sønnen Jens født 1763/64

2)Ane Nilsdatter født ca 1730, som var enke i Oldervik ved farens skifte i 1762. Her er å bemerke at hun ikke nevnes ved Kirsten Jacobsdatters skifte i 1769, og dette kan være den samme

Anne som var datter i Nils sitt første ekteskap(i 1762 er alle barna ført som barn av Nils og Kirsten ved hans skifte)

3)Maritne Nilsdatter født ca 1730-1735 ifølge Family Search, og trolovet Festo epiphan(06.01)1759 med Peder Povelsen Oldervik. Har ikke funnet dem gift, men siste lysning var 1.søndag

etter epiphan 1759. Det var skifte på Peder 14.10.1762 i Oldervik

4)Randi Nilsdatter født ca 1743 ifølge Family Search. Finner moren introdusert Dom. 17.p.trinit.1742, uten at noe barn er ført som døpt i tiden rundt det tidspunktet.

5)Ingeborg(skrevet som Engeborr ved farens skifte) født ca 1745 ifølge Family Search

6)Sara Nilsdatter døpt 2.påskedag 1749, som ikke er nevnt ved farens skifte i 1762

Dette er vel ikke helt i samsvar med opplysninger om barna ved skiftet etter Nils i 1762 hvor alle er ført som barn av han og kona Kirsten, men jeg har kommet frem til hvilke barn som kan

tilhøre hvert enkelt ekteskap ut fra opplysninger ved første konas skifte i 1720 og Kirsten Jacobsdatters skifte i 1769 i tillegg til Nils sitt skifte og Family Search. Hvis noen mener noe annet

så sier de vel fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å finne skiftet etter Kirsten for å få lagt ut lenke, men gir opp. Registeret er uleselig, men mener det skal være ett eller annet sted mellom side 129 og 183(trodde det var ca side 157 men jeg kan ikke finne noe skifte der)

Noen som greier å tyde på hvilken side skiftet befinner seg på:

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24887/307/?size=gigant&mode=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er Rødøyekspertene som av og til er på dette forumet? Begynner nesten å angre på at jeg ikke skrev en intetsigende overskrift. og innlegg uten informasjon og lenker!! De som gjør det får i det minste både svar og

god respons!!1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklaringen på at ingen bidrar kan jo være at du er kommet så langt som det omtrent er mulig å komme.

Skiftet etter Kirsten Jacobsdatter står på side 134b, men jeg tror ikke at det gir noe av betydning.

Det var skifte etter Nils Jensens bror Hans på Æsøy i Meløy i 1751. Øvrige søsken nevnt var Gregus (død Blokk 1729) Ole (død Tjong) og Ingeborg (også død).

Jeg har ingen bedre forslag mht. deres far enn Jens Olsen. En Jens Oldervig opptrer fra før 1640 og i hvert fall til 1690. Men om det er samme person og de nevntes far kan vel være vanskelig å slå fast med sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det svaret. Jeg har jo skiftene for Rødøy/Meløy/Lurøy/Træna 1686-1780 av Svein Edvardsen, men tenkte ikke på å sjekke i Meløy om broren Hans. Ser at det er skifte på første kona til Hans i 1739.

Da ble jeg satt på sporet til videre jobbing. Når det gjelder Jens Olsen i Oldervik i 1666 så kan vel alderen ha blitt for høy(70 år), men det står det samme i både prestens og fogdens manntall. Det kan til nød gå

an om Wilhelmine Brandt i boka "Slekten Benkestok" har rett i at han ble født ca 1670, men alderen i kirkeboka da han døde i 1762 var 81 år, og ved innrulleringen 1755 var han bare 60 år(født ca 1695). I den

innrulleringen har han nok fått for lav alder, siden han blir far fra ca 1713(ca fødselsår på sønnen Jens). Han var jo gift i andre ekteskap med en fra Benkestokslekten, og da skulle en vel tro at også Kirsten

Jacobsdatter som var hans neste kone også kom fra en rik og omskrevet slekt. Var jo ikke noe særlig på den tiden å gå ned standsmessig ved giftermål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har at det var skifte på Nils sin bror Anders i 1744 i Melfjorden, og han og kona hadde ikke barn. Merkelig at det da kun var broren Niels som var arving. Kan vel være at det ikke var så mye å arve kanskje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel feil å si at Marit Willumsdatter var av Benkestokslekt. Hennes far Willum Melchiorsen var trolig sønn av en leilending i Meløy fjerding. Hennes mor Kirsten Pedersdatter var trolig søster av Beret Pedersdatter som var gift med Lars Hansen, Sleipnes i Rødøy. Jfr. at Marits bror Jacob var på Sleipnes i 1701 og at Lars Hansen var hans formynder, se skiftet etter Lars i 1710.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ser ut som du har rett ja, for på side 29 i "Slekten Benkestok" finner jeg Willum Melchiorsen Øsund gift i andre ekteskap med Kirsten Pedersdatter som skriver. Hvor har du det fra at Kirsten Pedersdatter

var søster av Berit Pedersdatter som var gift med Lars Hansen Sleipes? Lars og Berit er blant mine aner, men jeg har ikke fått med meg at hun hadde noen søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opprettet eget emne på Berit Pedersdatter og ektemannen Lars Pedersen Sleipnes, for det blir jo et helt annet emne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Min venninne som jeg forsker for mener å ha hørt at Nils Jensen Oldervik var av Benkestokslekt, men jeg får ikke det helt til å stemme. Det nærmeste jeg kommer der er hans ekteskap med Marithe Willumsdatter Øsund, og

hennes far Willum Melchiorsen født ca 1640 var jo først gift med Ane Jonsdatter Gaasvæhr som var født ca 1648, og de fikk barna Melchior, Sophia, Margrethe og Berethe. Så døde vel Ane, og Willum ble gift med Kirsten

Pedersdatter. De fikk barna Martihe, Jacob, Ingeborg, Anne, Agnis og Karen. Marithe skal ifølge boka "Slekten Benkestok" være født ca 1684. Jeg regner med at Willum Melchiorsen Øsund sikkert arvet noe Benkestokgods

ved første kona Ane Jonsdatters død(datter av Jon Olsen Gaasvær som var født ca 1609 og død ca 1680). Så har da den arven med Benkestokgods gått til barna hans, og deriblant Marithe. Så ble Nils Jensen Oldervik

gift med henne, og da hun døde fikk han en del av den arven. Så giftet jo Nils Jensen Oldervik seg med Kirsten Jacobsdatter født ca 1700, og giftermålet skjedde vel ca 1730 siden forrige kona Marithe døde i 1729

(skifte 25.07.1729). Med Kirsten fikk Nils blant annet sønnen Ole som er min venninnes forfar. Har prøvd å få noe ut av skiftet etter Marithe Willumsdatter i 1729 for å se om teorien kan stemme, men her må jeg ha hjelp.

Prøver meg på lenke: http://arkivverket.n...e=gigant&mode=0

Jeg forstår navnene på arvingene da, men er ute etter om det står noe om hva Nils arvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider