Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp. Oppland fylke, Mellom-Gudbrandsdal sorenskriveri, Skifteutlodningsprotokoll 2 , 1862-1868

Anders Bakken
 Del

Recommended Posts

Kunne noen tenkt seg å hjulpet med full tyding av dette skiftet. Skiftet er etter ekteparet Iver Olsen og Anne Pedersdtr. Gryttingslien.

Håpet er at det kan hjelpe litt på vei i forhold til å løse opptil flere gåter rundt denne familien. Iver Olsen lar seg ikke lokalisere i folketellingen 1801, og dødsfallet har heller ikke latt seg gjøre å finne. Iver og Anne giftet seg i Fron 23.11.1805.

Barna nevnes i skiftet og det har jeg greid å tyde. Av barna er også Peder Iversen sporløst forsvunnet, likeens broren John Iversen og kona.

Først og fremst er det interessant om skiftet kan gi noen flere opplysninger om Iver Olsen.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aar 1866 den 17. Decembr blev Skifteret sat paa

Gaarden Heggerud i Søndre Froen til Skifte og deling

af Boet efter afdøde Føderaadskone Anne Pedersdatter

og tidligere afdøde Mand Iver Olsen Gryttingslien af

Søndre – Froen og administreret af Skifteforvalteren

i Overvær af medunderskreven Skiftevidner. – etter dette står det ikkje noko om arvingane før i gjeldspost nr. 9 – der Stervbosønnen Jacob Iversen Gryttingslien for Udlæg til Begravelsen efter Regning har til gode 7 dalar og 23 skilling. Delinga vert stadfesta ved Kristian V si norske lov 5. bok 2. kapittel og fordelt slik: Sønnen Jacob Iversen Gryttingslien, myndig og tilstæde – 68 ½ skilling – ein brorpart. Same med broren Jon Rudihaugen og Ola Rolstadlien – men sidan Ola er avliden, vart hans brorpart delt mellom borna Amund, Lodver, Iver paa Kjorstad, Ole d. Æ., Ole d. Y. med kvar sine 11 ½ skilling. Neste brorpart til Per Ivarsson Skinnehaugen, som òg var avliden og borna Iver i Øyer, Anders på Ulleberg, Iver på Skinnehaugen, umyndig, Peder og Mari gift med Ole Andersen Solfest i Ringebo arva kvar sin brorpart på 15 ½ skilling, medan Mari fekk systerpart på 7 ½ skilling. Så kjem døtrene Gunhild (retta opp frå Gjertrud) Bagstad på 34 skilling, Mari gift med Iver Pedersen Bagstad på det same, Ragnhild gift med Fattigmester Johan Løli i Thjem og Anne Iversd: erholder 34 s: men da hun er død, får dottera hennar, Kari Hansdatter paa Grytting, hennar systerpart på 34 skilling. Etter dette kjem opprekninga av kva kvar og ein arva etter kona til Ivar, Anne Persdotter.

Eg har freista å skrive av, men det er litt slett arbeid. Direkte avskrift er i vanleg skrift, medan mine summariske kommentarar er i kursiv. Alt lyt gåast etter i saumane, er ei fullstendig avskrift ynskjeleg, er det sikkert mogleg å få til,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen, det var som jeg tenkte ikke så mye nytt å få ut av det for meg. Jeg undret over at det i skiftet sto at denne Iver Olsen var død før 1855, og hadde ett minimalt håp om at det med liten skrift ble gitt noen ytterligere opplysninger rundt ham. For i kirkebøkene for Fron finnes han ikke død, så det ser ut til at jeg må slå meg til ro med at han forsvinner ut av historien etter 1829, da yngste datter kommer og før 1855 som nevnt i skiftet.

Ikke nok med at han forsvinner uten spor så er også sønnen Peder forduftet, han er sist fadder på Sør-Fron i 1861, men ved tellinga i 1865 er kona hans enke. Og fyren er tilsynelatende hverken utvandret eller anført som død i noe sogn i Gudbrandsdalen. Likeledes sønnen Jon, og kona som får 7 barn mellom 1858 og 1877. 4 år senere utvandrer eldstedatteren, med mann, ett lite barn, og alle de yngre søsknene til eldstedatteren. Jon og kona. Bortevekk!

En pokkers familie spør du meg, men det er vel disse uløselige gåtene som gjør det hele spennende også, så jeg får gå på dem igjen med friskt mot igjen en annen dag.

Og om noen skulle føle for litt hodebry, si ifra så skal jeg sende over det jeg har av info på disse menneskene.

Enda en gang, takk for hjelpen til deg Atle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider