Gå til innhold
Arkivverket

Døpt på en onsdag?

Knut Holt Sandblost
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg sjekket dåpshandlingene til en søskenflokk på syv og deretter hvilken dag dåpen ble foretatt. Det viste seg at fem av barna var døpt på vanlige ukedager. Det var ingen andre dåpshandlinger disse dagene, men gjerne både søndagene før og etter. Valg av dåpsdag skyldes altså ikke mangel på prest. Familien tilhørte samfunnets "kondisjonerte" - men jeg kan ikke huske å ha registrert dåpshandlinger i kirken på annet enn søndager? Er det noen som har vært bort dette?

Anne Nicoline, født 5. desember 1800, hjemmedøpt 15. desember, dåpen bekreftet 18. mars 1801 (onsdag)

Amborg Laura, født 20. februar 1803, hjemmedøpt 25. februar, dåpen bekreftet 13. mai (fredag)

Nicolai Benjamin, født 8. juni 1805, hjemmedøpt 17. juni, dåpen bekreftet 8. juli (mandag)

Hans Jørgen Christian, født 4. november 1806, hjemmedøpt samme dag, dåpen bekreftet 25. januar 1807 (søndag)

Jacob, født 26. august 1809, døpt 27. september (onsdag)

Nils Hofman, født 12. juni 1812, hjemmedøpt 23. juni, dåpen bekreftet 2. august (søndag)

Benedicta Henrikka, født 24. juni 1817, døpt 25. august (mandag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg sjekket dåpshandlingene til en søskenflokk på syv og deretter hvilken dag dåpen ble foretatt. Det viste seg at fem av barna var døpt på vanlige ukedager. Det var ingen andre dåpshandlinger disse dagene, men gjerne både søndagene før og etter. Valg av dåpsdag skyldes altså ikke mangel på prest. Familien tilhørte samfunnets "kondisjonerte" - men jeg kan ikke huske å ha registrert dåpshandlinger i kirken på annet enn søndager? Er det noen som har vært bort dette?

Anne Nicoline, født 5. desember 1800, hjemmedøpt 15. desember, dåpen bekreftet 18. mars 1801 (onsdag)

Amborg Laura, født 20. februar 1803, hjemmedøpt 25. februar, dåpen bekreftet 13. mai (fredag)

Nicolai Benjamin, født 8. juni 1805, hjemmedøpt 17. juni, dåpen bekreftet 8. juli (mandag)

Hans Jørgen Christian, født 4. november 1806, hjemmedøpt samme dag, dåpen bekreftet 25. januar 1807 (søndag)

Jacob, født 26. august 1809, døpt 27. september (onsdag)

Nils Hofman, født 12. juni 1812, hjemmedøpt 23. juni, dåpen bekreftet 2. august (søndag)

Benedicta Henrikka, født 24. juni 1817, døpt 25. august (mandag)

Ja, hele tiden (i Christiania) og dette helt uavhengig av hvorvidt det var bekreftelse av hjemmedåp eller ikke og hvorvidt foreldrene tilhørte "de kondisjonerte" eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser dåpsinnførsler i kirkebøker utenom søndager fra tid til annen, og såpass ofte at jeg ikke har tenkt på det som noe uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle presten komme i hjemmet og døpe barnet, måtte det nesten skje en hverdag. Søndag var presten i kirken. Helge Fehn skriver i "Gudstjenestelivet i Den norske kirke" om fornemme foreldre som ønsket barnet døpt i sitt eget hus. Struense tillot dette, og det ser ut som om atskillige har benyttet seg av denne anledning, også i Norge, skriver Fehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var helt vanlig også lenge før Struense og så får dere tro det eller ikke, dette skjedde i like gjerne når barnefaren var dagarbeider, svend eller kjøpmann. Om det siste ikke passer inn i det bilde man måtte ha av denne tiden, kan jeg lite gjøre enn å be dere lese dåp i f.eks. Oslo Domkirke Mini 3 og Mini 5 (ta gjerne andre) og kikke på datoene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåp på hverdager har jeg sett mange eksempler på også i bygdene på 1700-tallet, selv om dåp på søndager og andre helligdager var vanligst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det jo slett ikke alltid presten som foretok dåpshandlingen I hjemmet. I mange tilfeller utførte jordmoren handlingen, spesielt hvis barnet var sykelig, skolelæreren på stedet var en populær person til å utføre dåp I mange tilfeller, med 2 vitner tilstede, var det en skipskaptein I familien var han en god kandidat, og det finnes utallige andre eksempler. Ikke minst kunne en lokal predikant være et foretrukket valg, fremfor presten, ikke minst på slutten av 1800-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det jo slett ikke alltid presten som foretok dåpshandlingen I hjemmet. I mange tilfeller utførte jordmoren handlingen, spesielt hvis barnet var sykelig, skolelæreren på stedet var en populær person til å utføre dåp I mange tilfeller, med 2 vitner tilstede, var det en skipskaptein I familien var han en god kandidat, og det finnes utallige andre eksempler. Ikke minst kunne en lokal predikant være et foretrukket valg, fremfor presten, ikke minst på slutten av 1800-tallet.

Jeg har ingen innvendinger mot det du skriver (når du føyer til "ikke minst på slutten av 1800-tallet"), men jeg ser ikke helt relevansen ifht. tidsepokene som er aktuelle her (like etter 1800-tallets start og før/etter Struense)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte kun I generelle termer, Geir, ikke som et innlegg til en vitenskapelig avhandling om dåpsrutiner før og etter Struense..

Lenke til kommentar
Del på andre sider