Gå til innhold
Arkivverket

Vi er alle i slekt


Camilla Svanøe1
 Del

Recommended Posts

Hvis man går 30 ledd bakover så tilsvarer det en milliard personer i stamtavlen. Dette er ca 1000 år (30 generasjoner). For 1000 år siden levde det ikke en milliard mennesker i Europa, ergo så er alle i slekt.

Litt artig å tenke på egentlig.

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2321038/How-Europeans-big-family-People-continent-related-ancestry-dating-just-1-000-years.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsett å filosofer! Men har du ikke oversett at av og til gifter slektninger seg med slektninger, og da får du anesammenfall/anetap. Eksempelvis var min oldemors foreldre søskenbarn, og da halveres jo nesten din milliard for dem. Og slike eksempler er det veldig mange av... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig har vel alle litt rett her.

 

For at milliarden skal halveres, må nok sammenfall av personer ligge oss mye nærmere enn oldemors foreldre. Men det er et godt eksempel uansett, og det finnes selvsagt mange slike sammenfall i alle familier bakover. Derfor blir denne milliarden bare teoretisk. Men det viser også Camillas kommentar at hun har forstått. Uansett er det en uhorvelig masse mennesker vi er i slekt med, hvis vi skal se sånn på det.

 

Det kunne være moro å invitere hele slekta (selv om det ikke blir fullt en milliard) til 70 års dagen min! Kjempegøy!

Jeg må bare legge meg opp litt mer på sparekontoen først, og så finne et høvelig sted å møtes. Men det er fortsatt noen år til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også to av mine tippoldeforeldre (som var gift med hverandre) var søskenbarn. Dette er det første anesammenfallet på min anetavle, og betyr at jeg har 62 personer som tipptipptippoldeforeldre - ikke 64. Dette alene innebærer at jeg har ca. 3,1% færre personer på anetavlen en jeg teoretisk kunne hatt. Og det er sikkert flere bakover - jeg har ikke lett etter det.

 

Men samtidig er mine fire besteforeldre-linjer så geografisk spredt at jeg tror det vil være få tilfeller av anesammenfall mellom disse linjene før eventuelt nokså langt tilbake (minst 10 generasjoner). Mye å filosofere over her, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så er vi vel afrikanere alle sammen. Genetisk forskning viser at alle mennesker i verden er i slekt og har felles opphav i Afrika. Men påstanden om at vi alle er i slekt når man går 3500 år tilbake tviler jeg sterkt på. Vi må nok mye lenger tilbake i tid for å finne et felles opphav for alle. Jeg synes artikkelen det linkes til ligner mer på "lek med tall" enn forskning på menneskenes spredning ut fra Afrika.

 

Sitat fra Wikpedia om menneskenes opprinnelse:

"Gjennom tidene har det vært flere teorier om det moderne menneskets opprinnelse. I dag er de fleste forskere enige om at moderne Homo sapiens ble utviklet på den afrikanske savannen for mellom 200 000 og 150 000 år siden. For om lag 100 000 år siden vandret grupper ut fra Afrika og spredte seg, først i tropiske strøk, og for kanskje så mye som 70 000 år siden begynte de også å besette kaldere områder. Mennesket nådde polare områder for rundt 15 000 år siden og nådde derved de amerikanske kontinentene via Sibir. I dag er mennesket naturlig utbredt på alle kontinenter utenom Antarktis. Etter hvert som mennesket spredte seg, fortrengte det de tidligere menneskeartene, neandertalere i Europa, Mapa-folket i Asia,Homo erectus i Sørøst-Asia og Homo floresiensis på Flores.

Den første representanten for nåtidsmennesket er i Europa Cro-Magnon-mennesket, oppkalt etter et funnsted i Frankrike. Der fant man de første restene etter disse menneskene i 1868. Cro-Magnon spredte seg trolig inn i Europa for omkring 40 000 år siden."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje betre eg hugsar skal det vere ein mann ved namn Adam innblanda i dette - ? Han figurerer i alle fall på ein del anetavler på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at du og jeg er fem- eller seksmenninger, Ole Arild, og at vi begge nedstammer fra det øverste aristokratiske skikt på Hadeland på 1700-tallet. Men mine aner måtte en tur nedom husmannsplasser og leilendingsbruk før jeg så dagens lys, så moroa har sine begrensninger, he he.

 

På en av de storgårdene som vi nedstammer fra, der overvintret kong Håkon Håkonssson i 1215 - eller var det i 1225? - så da har han vel bidratt med litt blått blod i slekta vår. Det var jo verken TV eller aviser å hygge seg med i de mørke vinterkveldene der oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, anesammefallet er stort på Hadeland når man går noe århundrer tilbake i tid. Min rekord så langt er et ektepar som levde på slutten av 1500-tallet/tidlig 1600-tallet som jeg finner igjen 12 steder i anerekka. Tilsvarende er det nok mange andre steder i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om ens aner måtte være spredt på flere fylker i utgangspunktet, kan enkelte linjer likevel være koblet sammen på de mest overraskende måter når man kommer et stykke tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... men går vi 800 år tilbake og 20 generasjoner, så er det 1 million.

Dette var jo ca ved Svartedauens tid (give or take) så vi er vel realistisk sett i slekt alle som er "norske"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tema dette. Er ingen nære anesammenfall i min slekt. Tok en prøve på slekskapsforhold mellom min farmor og farfar i slektsprogrammet mitt, kom frem til: De var 6-menninger, 7-menninger og 8-menninger, og så var min farmor datter av 5-menning til min farfar, og datter av 8-menning til min farfar. Når det gjelder mammas foreldre, så var hennes far sønn av 7-menning til min mormor. Det paret jeg har mest anesammenfall på befinner seg i Frosta i Trøndelag, og er foreløbig navnløs. De ble foreldre til Anders Larsen Aatlo på Frosta født ca 1690, og jeg skal videre på 2 av hans barn. De var også foreldre til Marit Larsdatter gift med Jens Vigalsen født ca 1683 og 3 av deres barns om fører videre til min farmor og farfar

 

Du Svein Arnolf skriver om spredning på fylker, men på min mors side får jeg også etterhvert spredning på land selv om det er langt tilbake i tid. Dette er på morsiden(blant annet Friderich Thoravest fra Bremen

som fikk borgerskap i Bergen i 1712, og Jens Olufsen Mehclenborg født ca 1565 som bosatte seg på Lurøy gård på Helgeland). Stor spredning av slekt i Norge også på mammas side, men de som flyttet lengst

flyttet fra Ål i Hallingdal til Vikna i Nord-Trøndelag. i 1827(Nils Andersen Vangen og Lukrids Knutsdatter). Bendik Gunvaldsen flyttet fra Norderhov i Buskerud til Meråker i Stjørdal prestegjeld, og jeg har faktisk

funnet et mulig anesammenfall med noen av hans aner og noen av mine hallinger på mammas side, men da skal vi tilbake til 1500-tallet. Så der har jeg det eneste mulige anesammenfallet mellom mine foreldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema. Det er vel ganske håpløst å si noe om hvor langt tilbake man må for å kunne si at «alle er i slekt». Det har jo også vært flytting og rene folkevandringer både innenfor og utenfor landets grenser til alle tider, at jeg tror kanskje man må veldig langt tilbake for å kunne koble sammen alle slektstrærne våre. Men hvem vet?

 

For min del har jeg egentlig bare to kommentarer:

Da jeg og min mann tok en MDNA-test, tilhørte vi såpass forskjellige haplogrupper at vår felles stammor var anslått å leve for ca. 40 000 år siden. Likevel er vi via en tipp på min morfars side 9-menninger, og jeg er 8-menning med min svigerfar.

 

Og særlig på min mormors side er det så mange søskenbarn og tremenninger som har giftet seg med hverandre, at jeg er både min egen 8-menning, 9-menning ganger 3, 10-menning ganger 2 og også 9-menning ganger 2 med min egen mor. Et enormt anetap der, altså. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er i slekt med alle i Åkrafjorden, Skånevik, der eg vaks opp. Fann ut eg var 5-menning eller meir med alle, når ein ser bort frå nokre få inngifte frå andre område. Eg er t.d. 5-menning både til ein mann på 70 og til hans barnebarn på 20. Også i nyare tid er det mange der som gifter seg med slektningar, søster mi er gift med ein ho m.a. er tremenning til. Dei som finn seg makar litt lenger borte, endar ofte opp med slektningar og! Det er ikkje alltid unge par veit det sjølv at dei er i slekt helller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av de samme tankene om at vi i det minste er i slekt over et større område (i vårt tilfelle Europa), finner vi her: http://www.sciencedaily.com/releases/2013/05/130507195642.htm og her er en artikkel som via en matematisk modell kommer frem til at et par rundt år 800 som har etterkommere i minst en linje i dag, samtidig er stamfar og stammor til samtlige av oss: http://phenomena.nationalgeographic.com/2013/05/07/charlemagnes-dna-and-our-universal-royalty/

 

Eg er i slekt med alle i Åkrafjorden, Skånevik, der eg vaks opp. Fann ut eg var 5-menning eller meir med alle, når ein ser bort frå nokre få inngifte frå andre område. Eg er t.d. 5-menning både til ein mann på 70 og til hans barnebarn på 20. Også i nyare tid er det mange der som gifter seg med slektningar, søster mi er gift med ein ho m.a. er tremenning til. Dei som finn seg makar litt lenger borte, endar ofte opp med slektningar og! Det er ikkje alltid unge par veit det sjølv at dei er i slekt helller.

 

Mine foreldre var beslektet flere steder på 1600-tallet og tidligere, og mine farforeldre var også beslektet på samme måte, men mine morforeldre var det så vidt jeg vet ikke; trolig fordi den ene var fra Østlandet og den andre fra Nord-Vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på forumet og i slektsgranskingen driver vi og kartlegger de formelle og blodskapsmessige slektsskapene. Men noe annet merkelig er at jeg føler et ganske nært slektsskap og fellesskap med flere personer som jeg ikke aner om jeg er i genealogisk slekt med. Så her har vi altså forklaringen: Vi er alle i slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sakser fra vår lokalavis her i Gøteborg:

"Så gott som samtliga folk i Europa är mycket nära släkt med varandra. Enligt en ny genetisk studie har nästan alla människor på kontinenten samma ursprung för bara 1000-2500 år sedan.

Forskarna bakom studien som publiceras i Public Library of Science, är övertygade om att detta återspeglar händelser i historien, framför allt under folkvandringstiden från 300-talet till 900-talet.

De har analyserat dna från totalt 2 257 personer i 34 länder i Europa - - - ".

 

Så fint da blir det slektmøte i år også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så mye innavl er det i hvert fall betryggende at folk fortsatt har fakultetene i behold.

Prøvde å *like* alle her, men det er visst ikke lov. Arkivpolitiet er redde for at vi skal bli for begeistret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal også huske på, at blant de ca. 400 000 menneskene som ville blitt registrert i ei tenkt norsk folketelling i 1340, er det svært mange som ikke har etterkommere i live i dag. Svartedauden og senere epidemier, samt generell høy barnedødelighet er årsaken til det. La oss si at ca. 200 000 av menneskene i Norge i 1340, har etterkommere i live i dag. (Noen mener tallet bør settes lavere.)

 

Hvis jeg tenker meg gjennomsnittlig tre generasjoner pr. 100 år, vil den sirkelen i mitt anetre som omfatter generasjonen født omkring 1300 (i virkeligheten forekommer disse menneskene i flere sirkler pga ulike generasjonsavstander) ha ca. 2 milloner rubrikker. Hvis jeg ikke hadde hatt utlendinger blant mine forfedre (jeg kjenner noen, og så er det sikkert mange ukjente), skulle disse rubrikkene altså befolkes av ca. 200 000 mennesker, dvs. at hvert menneske i gjennomsnitt ville forekomme ti ganger på sirkelen. I virkeligheten er det sikkert noen som forekommer hundrevis av ganger, og noen som ikke forekommer.

 

Jeg er derfor ikke etterkommer etter på langt nær alle som levde i Norge i 1340, men jeg kan anta at jeg har minst én felles ane pr. 1340 med praktisk talt alle nordmenn i dag (nordmenn med innvandrerbakgrunn unntatt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker alle begrepet slekt, men det er nok mange ulike oppfatninger av kva det egentlig betyr. Det er interessant å fabulere slik over matematikken og tallene, for å få ein forståelse av kor utrulig mangfoldig begrepet slekt er.

 

http://haraldsharalds.blogspot.no/2010/03/slekt-matematikk-og-harald-harfagre.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante tal-øvingar, Harald, og eg forstår at dette er teoretiske modellar, men eg tykkjer likevel du kunne redusert talet på barnebarn etter HH nokså dramatisk. Om han hadde 15 born som du føreslår, er det bortimot utenkjeleg at alle 15 fekk levande etterkomarar. Mange har døydd for tidleg, og mange av kvinnene har berre fått eit barn eller to før dei strauk med i barsel, og gjerne tok barnet med seg i grava også. Aktive menn kan sjølvsagt ha drege talet opp, men neppe til eit snitt på 15.

 

Eit tilfeldig døme frå eiga slekt - og eg trur ikkje forholda på 1700-talet var så mykje annleis enn på HH si tid - : To av tipp-tipp-oldeforeldra mine er bokført med 12 born i lag. Seks av dei døydde som born - 3 gravlagde på same dag i ei av dei smittsame sykjene som herja på 1770-talet.

 

Av dei 6 attlevande vart 5 gifte, og 2 av desse 5 hadde ikkje etterslekt 2 generasjonar seinare. I dette tilfellet er det altså 3 av 12 som viser att hundre år etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barnebarn er etterkommer etter fogden Peter Jacobsen Falch på Helgeland i fire ulike grener. Både via mormor, morfar og farfars far og farfars mor. Grenene har gått helt uavhengig i ca 10 generasjoner til de møtes hos han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Peter Jacobsen Falch i mitt slektsprogram jeg også, og jeg har 9 barn på han og kona Anna Jonsdatter. Minst 6 av disse fikk barn videre, og Peder og Melchior har jeg som gift uten barn. Jonas er den eneste jegikke har kone på, men han kan ha hatt både kone og barn. og da selvfølgelig heller ikke barn Har også noen generasjoner etter noen av disse(forsket for andre), og så er jeg selv etterkommer av Peter Jacobsen bror på Neppelberg. Det var iallefall mange av Peter Jacobsen Falch og kona Anna Jonsdatters etterslekt som levde opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.