Gå til innhold
Arkivverket

Analysefunksjonen i nye søkemotoren?

Øystein Tvedten
 Del

Recommended Posts

En av de nyttigste funksjonene i den gamle søkemotoren var mulighetet til å bruke "analyse"-verktøyet.

Dette var en meget hendig funksjon for å f.eks liste opp alle gårdsnavnene i et sogn for å lete opp gårdsnavn som trolig kan være det du ser etter, siden disse ofte forandrer seg mellom folketellinger.

Hvordan får jeg til dette i den nye søkemotoren for f.eks 1910-tellingen?

Jeg vil kun ha listet opp gårdsnavnene i Grue i Hedmark i 1910, f.eks.

Helst med hvor mange husstander det er listet i hver gård.

Mvh

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott at du har benyttet Analyse-funksjonen. Den er veldig god til statistikk. Jeg ville inne anbefalt den til det du har brukt den til for da kan du heller søke etter gårdnavn "børjar på (vis)" * eller gårdsnavn "alle ord (vis)" Dette vil gi deg oversikt over alle gårdsnavn i tillegg til avkryssingsfelt for å ta med et eller flere gårdsnavn videre i søket.

Når det er sagt, så har vi ikke den løsningen for 1910 idag. Analysefunksjonen vil heller ikke bli videreført, men det er planer om funksjoner for påloggede brukere som gjør det mulig for dem å hente ut data/uttrekk for videre bearbeiding på maskinen sin i dertil egnet program. Men det ligger et stykke fram i tid og er kun på planleggingsstadiet.

Hva gjelder ditt behov for å få oversikt over gårder i 1910-tellingen, vil jeg anbefale deg å gå inn i tellingslisten for det området du er interessert i ved å klikke på husikonet (når du har åpnet et fylke vha plusstegnet) http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/sok/1910 Du kommer da til første bosted på første tellingsliste for det herredet. Du kan bla fram og tilbake mellom herredene, eller du kan rulle lenger ned på siden og klikke deg inn i tellingskretsen. Da får du oversikt over alle gårdene i kretsen. Du kan så bla fram og tilbake mellom kretsene.

Det er ikke fullgodt med det vi hadde i gamle Digitalarkivet, men det er da noe. Så skal vi få i stand et løsning for å få bedre oversikt over verdier i søkefelt, som gårdsnavn, men det står ikke først på prioriteringslisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.