Gå til innhold
Arkivverket

Hvorfra stammer slektsnavnet Skantz / Schands? (Røros)

Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Enken i det forrige skiftet, Maritte Rasmusdatter var datter av Rasmus Joensen (død for 2 år siden) og Agnes Olsdatter (nylig død):

Sør-Trøndelag fylke, Røros bergrett, Skifteprotokoll nr. 4 (1722-1742), Skifteprotokollside, Side 682-683
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090209610286 

Venstre side, høyre spalte, femte linje nedenfra: Den ældste Datter Marithe Rasmus Datter, som haver Ole Helgesen Smelter til ægte.

Alle disse skiftene er fra Tolga Hyttepass, som hørte inn under Røros Bergrett.

Endret av Astrid Ryen
Tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel gammelt nytt for en Rørosekspert, men likevel:

I MT 1701 er sagmesteren på Granøyen i Støren kalt Ole Svendsen Herdal. Det er rimelig godt dokumentert at han kommer fra Ljusnedals bruk etter at smeltehytta der brenner ned på tidlig 1690 tall. Det er også rimelig godt dokumentert at han kommer fra plassen Holm i Elvros i Herjedalen og at Herdal er en fornorsking av Herjedal. En Y-DNA 700 test sporer Ole Svendsens aner til medio 1500 i Herjedalen.  

Det er ikke umulig annet enn at Ole Olsen også kommer fra Herjedalen.

Brukte en del timer på å konstatere at min Ole Svendsen ikke kunne komme verken fra Herdal i Løten eller på Sunnmøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Berit Knudsen skrev:

Har du funnet ut av navnet Skandsen/Skands?

Jeg vet ikke om du har sjekket O.Rygh og at det kan gi en forklaring? 

https://www.dokpro.uio.no/perl/navnegransking/rygh_ng/rygh_visetekst.prl?s=n&Vise=Vise&KRYSS230005%4051089=on

Skansen på Røros: http://bergstaden.org/no/bergstaden/bergstaden-roros/korthaugen-skanse

Det er forøvrig mye interessant å finne på dette nettstedet.

Endret av Astrid Ryen
Tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Olav Bonesmo skrev:

Dette er vel gammelt nytt for en Rørosekspert, men likevel:

I MT 1701 er sagmesteren på Granøyen i Støren kalt Ole Svendsen Herdal. Det er rimelig godt dokumentert at han kommer fra Ljusnedals bruk etter at smeltehytta der brenner ned på tidlig 1690 tall. Det er også rimelig godt dokumentert at han kommer fra plassen Holm i Elvros i Herjedalen og at Herdal er en fornorsking av Herjedal. En Y-DNA 700 test sporer Ole Svendsens aner til medio 1500 i Herjedalen.  

Det er ikke umulig annet enn at Ole Olsen også kommer fra Herjedalen.

Brukte en del timer på å konstatere at min Ole Svendsen ikke kunne komme verken fra Herdal i Løten eller på Sunnmøre.

Interessant! Jeg er ikke kommet så langt at jeg har tatt at jeg har fått testet meg selv eller søskenbarn (menn), etterkommere etter min fars bror. Jeg har kjøpt boka til Peter Sjôlund, har lest deler av den, men ikke grundig nok. 

Endret av Astrid Ryen
Tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Astrid Ryen skrev:

Interessant! Jeg er ikke kommet så langt at jeg har tatt at jeg har fått testet meg selv eller søskenbarn (menn), etterkommere etter min fars bror. Jeg har kjøpt boka til Peter Sjôlund, har lest deler av den, men ikke grundig nok. 

Feil i forrige innlegg: Det dreier seg om testing av sønner av mine søskenbarn, etterkommere etter min fars bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Olav Bonesmo skrev:

Har du boka: Gruvarbetare, torpare og bruksfolk av Frans Jernankar?

Nei, den boka har jeg ikke, men kunne godt tenke meg å kjøpe den. Hvor og hvordan kan jeg skaffe meg den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: Kan fjernlånes via lokalt bibliotek.

En  advarsel: Det kryr av feil i Järnankars bok. For å få en helhetlig oversikt bør en også lese Erik J. Bergströms "Bruksanvisning. Ljusnedals bruk och dess torpare genom 200 år." Men best er det å gå til kildene selv. 

Endret av Per Morset
Tillegg.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.