Gå til innhold
Arkivverket

Bortsatte barn, Christiania 1890-1900

Tove Helstedt
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter informasjon om Margit Kristine Dahl, født 24.11-1888 (døpt 26.12-88) i Christiania, Grønland. Hun har 2 søsken, Anna Mary Fransiska og Charles Harald. Deres mor dør i 1890, og Margit blir på et eller annet tidspunkt bortsatt til en pleiefamilie i Skien. Jeg finner henne både i vaksinasjonsprotokoll 1894 i Skien og konfirmasjon 1903. Søsknene hennes derimot ser ut til å fortsette å bo sammen med faren (Karl/Carl Fredrik Dahl) og senere også hans nye kone (Elise/Elisabeth Andersen)

Er det noen som vet om og hvor man kan finne informasjon om tidspunkt for når hun ble bortsatt? Jeg har lett i både innflyttede til Skien, utflyttede fra Christiania og protokoll fra fattigvesenet uten å finne henne. Det virker litt rart at hun var den eneste av 3 søsken som ble bortsatt, særlig siden aldersforskjellen mellom de bare var 2 år. Hvis noen kan fortelle noe om dette med bortsatte barn, hvordan det gikk til osv, er det fint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lett i fattigvesenets arkiver uten å finne henne der.

Men faren,Karl Fredrik, var i kontakt med fattigvesenet for å få støtte til konas begravelse, så det ville vært nærliggende å tro at det var i forbindelse med dette at hun ble satt bort. Men jeg finner henne altså ikke der.

På hvilke andre måter ble barn satt bort og hvor leter man i tilfelle? I FT 1900 bor faren og de 2 andre barna i Christiania. I folketellingen for Skien 1900 er en del blitt borte, og jeg finner hverken hun eller pleiefamilien hennes der. I 1910 folketelling for Skien er hun derimot i Skien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.