Gå til innhold
Arkivverket

Hva i all verden var det Ole Johannesen hadde med seg fra Lom til Bardu?

Liv Langberg
 Del

Recommended Posts

Kildeinformasjon: Troms fylke, Bardu i Målselv, Ministerialbok nr. 8 (1851-1877), Inn- og utflyttede 1851, side 256.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6744&idx_id=6744&uid=ny&idx_side=-179

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061213640256.jpg

Nr. 8. Resten er greit å lese, men de "medbragte effektene" ...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står medbragte Attester -- og dei viser når han var fødd, når han var konfirmert, og når han siste gong var gjest ved Herrens bord, dvs til nattverd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg forstod "effektene", men jeg leser:

Attest fra Strommsed(? - lokalkunnskap må inkluderes) af 5 Marts 1854, hvorsteds født 25 April 1827 og confirmeret 11 August 1844 og sidste gang gjest ved herrens bord 14 April 1850.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik Aase sier. Teksten er slik:

Attest fra Strommen(?) af 5 Marts 1851, hvorefter født 25 April 1827 og confirmeret 11 August 1844 og sidste Gang Gjæst ved Herrens Bord 14 April 1850.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av dette hadde jeg sett, men jeg tror kanskje jeg ikke helt ville tro at dette var det viktigste man kunne ha med seg! :rolleyes: Lurer på om attesten er fra Strømsøe, og at det kanskje er en prest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av dette hadde jeg sett, men jeg tror kanskje jeg ikke helt ville tro at dette var det viktigste man kunne ha med seg! :rolleyes: Lurer på om attesten er fra Strømsøe, og at det kanskje er en prest?

Siden kolonneoverskriften jo er "Medbragte Attester", så er det disse som skal noteres der - uansett hva han ellers måtte ha med seg fra forrige bosted! For presten var attestene viktigere... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, tusen takk, alle sammen! "Attester", ja, ikke "Effekter"! Det forklarer jo det meste. Når utgangspunktet er som galest blir i hvert fall tolkningen ... Litt rar!

Da blir det: "Attest fra Strømsøe af 5 Marts 1851, hvorefter født 25 April 1827 og confirmeret 11 August 1844 og sidste Gang Gjæst ved Herrens Bord 14 April 1850."

Strålende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider