Gå til innhold
Arkivverket

Berit Pedersdatter gm Lars Hansen Sleipnes(ca 1642-1710, og tilknytning til slekten Benkestok?

Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Jeg søker aner på min formor Berit Pedersdatter, som var gift med Lars Pedersen Sleipnes. Kommer frem her i en debatt jeg startet på et annet emne, at hun hadde en søster

Kirsten Pedersdatter som var gift med Willum Melchiorsen Øsund(lensmann i Meløy), men jeg kan ikke se det hverken i boka "Slekten Benkestok" eller skiftet etter Lars Pedersen

i 1710. Lenke til debatteN:

http://forum.arkivve...tter-f-ca-1700/

Jeg har disse barna på Lars Hansen og Berit Pedersdatter:

1)Else Larsdatter som det var skifte på i 1732, og hun var gift med Jon Nilsen Kila født ca 1674. Han var bruker i Reppen i Rødøy, og var oppsitter i Øvre Reppen i 1701. Ved matrikkelen

1723(forarbeidet) var han oppsitter i Nedre Reppen. Det er disse jeg skal videre på gjennom yngste datter Berit.

2)Peder Larsen født ca 1680, og gift ca 1710 med Aarsille Nilsdatter Todal, og senere gift med Berethe Hansdatter Berg, Lars døde i ca 1748

3)Sophie Larsdatter som det var skifte på i 1772 i Mesøen i Meløy, og hun var gift med Tollev Christensen Herstad(ca 1685-1751). De var brukere i Herstad

4)Ane Larsdatter har jeg bare fra skiftet etter faren i 1710

Forsøker å legge ut lenke til skiftet etter Lars i Sleipnes i 1710:

http://arkivverket.n...ize=full&mode=0

Jeg kan ikke se at det står noe i dette skiftet om at hans kone var søster av Kirsten Pedersdatter, gift med Willum Melchiorsen Øsund, men jeg ser på side 88b at Lars har vært formynder

for Jacob Willumsen Øsund og at han har ivaretatt arv etter dennes faster og moster(om jeg har tolket riktig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Flytter opp denne igjen, etter at jeg nå har funnet litt mer om Berethes søster Kirsten Pedersdatter: Hun ble gift med Willum Melchiorsen Øsund i ca 1680, og han var lensmann i Meløy som var født ca 1640. Han var gift

første gang med Anne Jonsdatter Gaasvær(født ca 1648) og hadde 4 barn med henne: Melchior født ca 1671 og skifte i 1726 i Øsund i Meløy , Sophia, Margrethe og Berethe født ca 1675. Så ble han gift med Kirsten,

og disse barna ble født:

1)Marithe Willumsdatter født ca 1684(Slekten Benkestok, av "Wilhelmine Brandt). Gift med Nils Jensen Oldervik i ca 1720(hans første kone døde i 1720). Nils var født ca 1670-1695(stor variasjon i opplysninger fra kildene

angående når han ble født). Det var skifte etter henne 25.07.1729 i Oldervik

2)Jacob Willumsen født ca 1682 ifølge "Slekten Benkestok", men ved manntallet 1701 finner jeg han i tjeneste på Sleipnes som 6-åring(altså født ca 1695). Alderen kan være for lav med manntallet 1701? Han døde

før 1745 ifølge boka "Slekten Benkestok"

3)Ingeborg Willumsdatter født ca 1687, og det var skifte på henne i Sutternes i Lurøy i 1750. Gift første gang med Gabriel Johansen Sutternes som det var skifte på der i 1720. Gift 2 med Niels Hansen Sutternes, som

det var skifte på der i 1767

4)Anne Willumsdatter født ca 1690, og det var skifte på henne i Øsund i 1762. Gift 1 med Jon Trondsen Gaasvær som døde før 1738(da var det skifte etter faren som var gammel og skrøpelig og ville dele gården).

Gift 2 med Hans Hansen Berg(sønn av Hans Pedersen Berg født ca 1653 og Karen Jonsdatter fra Benkestokslekten født ca 1652)

5)Agnis Willumsdatter født ca 1695, og skifte på henne i Enga i Meløy 24.10.1748, og gift ca 1715 med Christen Andersen Valle(ca 1680-skifte 17.08.1757)

6)Karen Willumsdater som var i Våga i Rødøy ved søsteren Marithes skifte i Oldervik i 1729

I boken "Slekten Benkestok" er det skrevet at Sophie Willumsdatter var datter av Willum Melchiorsen og kona Kirsten Pedersdatter, men hun er oppgitt å være halvsøster ved Marithes Willumsdatters skifte i Oldervik i

1729. Hun holdt forøvrig til i Vigdelen, og var gift med Ole Amundsen Vigdelen(ca 1671-1732). Sophie kalles jo forøvrig også datter av Berethe Pedersdatter og ektemannen Lars Hansen(kanskje oppkalt etter

slektning Sophie Willumsdatter her??). Berethe og søsteren Kirsten har ikke mye likhet når det gjelder navnevalg på barna, men Anne er felles? Kanskje het deres mor Anne? Kan Kirsten og Berethe også ha

slektsmessig tilknytning til Benkestokslekten med sine aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider