Gå til innhold
Arkivverket

Borgermester og lagmann i Skien til 1764 Mathias Pedersen Lycke, som var født i Jevnaker.

Per Jacob Desserud
 Del

Recommended Posts

Mathias/Mattis Pedersen Lycke var eldste sønn av sognepresten i Jevnaker Hr. Peder Madsen Lycheeller Lycke d 1718 i hans 2. ekteskap med Magnille Hansd d 1738. Han var myndig ved skiftet etter faren 1718-20, dvs f før 1697. Se mer under et annet spørsmål av meg i brukerforumet, om Morten Morland.

Fra hjemmesiden til Gamle Gjerpen oa har jeg funnet følgende: Han var i 1724 borgermester i Skien, tiltrådte 1723? Han ble utnevnt til lagmann i 1742 etter Truels Wiel som døde i 1744, og må ha fungert til 1764. Nevnes også som overrettsdommer. Brukte Lagmannsgården Lille Gjerpen. Han laget 1732 en beretning om byens forhold, som fortsatt finnes i byens arkiv: "En beretning om Skien og ladestederne ved fjorden"

Bodde han på Lille Gjerpen? Andre bosteder? Når/hvor døde han? Var han gift? Er det skifte etter ham? Når studerte han i København? Andre opplysninger? Er beretningen om ladestedene utgitt i trykt form helt eller delvis?

Som nevnt i i spørsmålet om Morten Morland var han søster til Anna Lyche Morten Molands og til Karen Pedersd Lyche d i Skien 1770, gift med apoteker Fredrich Wolf d 1723, og deretter med borgermester Christian Friedrich Bredahl d 1746. Den siste helbroren var Peder Pedersen Lyche som døde som sogneprest i Melhus i 1757.

Hvorfor flyttet 3(?) søsken fra Jevnaker til Skien? Kan mora Magnille Hansd ha kommet fra området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er han nevnt i skatteliste for Skien, Porsgrunn, Brevik, Langesund, se siste løpenummer 343 - da var han for nærværene i København:

http://digitalarkivet.no/da/st08061743.htm

Her er det en borgermester Lyche som er fadder ved en dåp i Solum i 1735 - vet ikke om dette er Mathias Lyche:

http://solumslekt.org/slekta/famark.php?person=15138

Borgermester Lyche er også nevnt i Skien Brannstyrligning 14. mai 1729:

http://www.vigerust.net/tore/by/1729%20Skien%20Brannstyr%20RA.htm

Du finner også borgermester Lyche som fadder her: http://solumslekt.org/kilder/kirkebok/skien/s2d.php.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge boken "Familien Lyche" så døde Magnild på Jevnaker i 1738 (begravet 29/5) 80 år gammel, så det er vel ikke utenkelig at hun hadde sine røtter i Jevnaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var i 1724 borgermester i Skien, tiltrådte 1723?

"6/11 1722 blev Mathias Pedersen Lyche utnævnt til borgemester"

Mye interessant å lese om M.P. Lyche her (fra Skiens Genealogiske Side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ofte Lyche blir debattert her på forumet så jeg benytter anledningen fordi jeg har mange Lyche i anerekken.

Sognepresten i Jevnaker, Peder Madsen Lyche var gift 1) med Karen Andersdatter Paus, datter av sogneprest i Jevnaker, Anders Hansen Paus 1622-1689 og Anne Torkilsdatter -etter 1689, men hvem var Mads Lyche ?

Fordi jeg nedstammer fra Christen Nicolaysen Lyche 1700-1756 gift med Johanne Nielsdatter Berg c1720 fra Hole, så har jeg alltid fundert på om det kan være forbindelse mellom Peder Madsen Lyche og Christen Nicolaysen Lyche.

Christen fikk 2 barn, Anna Catharine Lyche 1748-1834 gift 1774 i Fredrikstad med kjøpmann Hermand Kiørboe 1729-1793. En sønn, Johan Nicolay Lyche, 1750-1837 byfogd i Drammen med meget stor etterslekt. Både Anna Catharine og Johan Nicolay ble født i Hole og det er jo ikke særlig langt fra Hole til Jevnaker. Var det noen kontakt mellom Peder og de senere Skiens-Lychene og de andre som i hovedsak befant seg i Drammen og Fredrikshald ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Madsen Lyche er født i Helsingør i 1651 iflg Bastian Svendsen.

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=geisthamarIX&sideid=10&storleik=100

Jeg antar at det er han som blir immatrikulert i København i 1667 som Petrus Matthiæ Lyckius/Lychius fra Helsingør skole.

Det er en Peder Madsen som blir døpt i Sankt Olai, Helsingør 24/1 1651, oppslag 168. Foreldrene er Mads Pedersøn og Mette Thomasdatter. Som kjent hadde Peder Madsen en datter Mette i 1. ekteskap med Karen Andersdatter Paus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttige innspill til flere.

Av Grete Singstad har jeg fått flere lenker, bl. a til Skien Genealogiske Side, med masse stoff, og her får jeg mange napp ved å søke på Lyche. Bl a har J.A Schneider i Fra det gamle Skien skrevet en del om borgermester Mathias Lyche. Her fremgår det at han og borgermester Bredahl var i tottene på hverandre i årevis. Underveis (i 1736) gifter Bredahl seg med Lyches søster Karen, som da hadde vært enke i 13 år, enke etter apoteker Friedrich Wulf/Wulff. Det kan jo hende familesamholdet i Skien ikke var helt lykkelig!

Et indisium på det var også at Bredahl hadde flere kritiske anmerkninger til oppgjøret og skiftet etter Karens mor Magnille Hansd i 1738/39. Det samme hadde broren Peder Lyche, som var rektor i Ringsted, men snart etter prest i Melhus. Videre går det fram av skifteforhandlingene at Karen ikke hadde besøkt sin mor på Jevnaker en eneste gang etter farens begravelse i 1718. Mathias Lyche møtte på skiftesamlingene og var en støtte for sin søster Anna.

Jeg finne også Mathias dødsår 1765, og da er det lette å leite: Laug Mand Lycke b 6. juli 1765, 75 år fra Gjerpen. Det kan kanskje bety at han bodde på Lagmannsgården Lille Gjerpen, og døde der? Da har jeg hans fødselsår ca 1691. Søsteren Karen kan ha vært noen få år eldre.

Skifte etter ham? Hvis han var ugift/ikke hadde livsarvinger, arvet de to søstrene Karen og Anna, evt hans halvsøsken/halvsøskens barn, og i så fall hadde det vært meget interessant å finne skiftet.

Til Wangensten:

Magnild Hansd, som alltid ble kalt Magnille, døde på enkesetet Gunstad. Hun var neppe fra Jevnaker. Ektefellen var fra Danmark. Sønnene studerer i København. Barna gifter seg inn i embetsstanden. Dette var ikke noen bondeslekt. Da skiftet etter ektefellen Peder Madsen Lycke d 1718 var oppgjort, var det i boet netto 5861 rdl. I Tønsbergs historie bind II står det om Henrich Mogensen Stoltenberg d i Tønsberg 1705 at nettoformuen etter ham var 6770 riksdaler. ”Han var m.a.o. ubetinget den mest velhavende mann i Tønsberg. ” Men bygdepresten oppe på Hadeland kunne nesten måle seg med ham i, og disse to velstående herrer kan trolig ha sittet i lag i bryllupet da barna deres giftet seg ca 1702 (Jens Stoltenberg og Mette Lyche; Jens kapellan og så neste sogneprest i J).

En mulig ledetråd: Ved skiftet etter Hr Peder i 1718 ”haver Encken Madam Magnille Sal: Her Peder Lychis antagen til Laugværge Sr. Christian Thomæsen Storøen paa Ringeriget boende.” Hvorfor han? Det er mest sannsynlig fordi Thommesen var jurist. Han kalles av Gudmund Bakke i Hole bygdebok I s 256 ff assessor Christen Thommesen Warberg, tidligere konst. fogd; flyttet til /?kjøpte garden Storøen i Hole 1695, d der 1728. Men Bakke nevner at Christian kan ha blitt gift med enka etter forrige eier, som var Hr Nils Andersen som var fra Tønsberg og som hadde vært sogneprest i Ål, og evt gift med prestedatteren Gjertrud Hansd Spydeberg. Hun ble Christens første kone. Hans 2 kone var Anne Margrethe Gram. Dette ifølge Bakke. Jeg vet ikke noe mer om Christen. Det er altså en viss prestetilknytning på konesiden. men jeg øyner ingen familietilknytning fra disse personer til Magnille.

Til Salicath

Peder Madsen Lyche var ifølge Hadeland bygdebok fra Helsingør. Kom til Jevnaker og var kappelan i ca 20 år, og sogneprest i 28 år, dvs i kirkelig virke i nesten 50 år. Det er rekord i Jevnaker. Å finne hans opphav i Danmark kan være tema for et annet spørsmål. Jeg ser ingen opplagt forbindelse til Christen Nicolaysen. Det er Trolig mange forskjellige Lyche-familier.

Randi Broli gir i natt kildehenvisning til Peder Madsen Lyches fødsel i Helsingør, og gir lenke til Bastian Svendsens opptegnelser, som jeg må lese nærmere i morgen.

Under immatrikulerte i København i 1678 er oppført Laurentius Matthiæ Lyche fra Helsingør (bind 2 s 84) som kanskje kan være en bror?? (kom til Roskilde??)

Tusen takk til alle !

Hilsen Per Jacob Desserud, Ålesund

Lenke til kommentar
Del på andre sider