Gå til innhold
Arkivverket

Beate Fredriksdatter Wolds foreldre: Skredder Fredrik Hansen Wold og Johanne Marie Bentsdatter, Idd, Østfold


Rigmor Waler
 Del

Recommended Posts

Hei Rigmor - Nå har jeg trålet 1801 tellingen for Østfold i søk på Fredrik Hansen, og det er kun en som kan passe inn. Fredrik Hansen 12 år gammel på gården Strand i Skiptvedt, i følge kirkebøkene født 1788 i Skibtvedt. Foreldre: Hans Brynildsen 55 år og Marthe Ellevsdatter 48 år. Deres barn : Fredrik 12 år - Kristine 8 år - Inger 6 år og Johannes 3 år .Mulig denne familien flyttet til Wold/Vold, derav Fredriks navn Hansen Wold. Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rigmor - Nå har jeg trålet 1801 tellingen for Østfold i søk på Fredrik Hansen, og det er kun en som kan passe inn. Fredrik Hansen 12 år gammel på gården Strand i Skiptvedt, i følge kirkebøkene født 1788 i Skibtvedt. Foreldre: Hans Brynildsen 55 år og Marthe Ellevsdatter 48 år. Deres barn : Fredrik 12 år - Kristine 8 år - Inger 6 år og Johannes 3 år .Mulig denne familien flyttet til Wold/Vold, derav Fredriks navn Hansen Wold. Mvh Karl Johnny Sommer

 

 

Tusen takk for forslag fra deg Karl Jonny og for at du prøver å hjelpe meg :rolleyes:

 

Jeg skal notere meg dette du skriver og fortsette å lete. Det er virkelig en lei nøtt dette og det gjør det jo ekstra vrient at jeg ikke finner noen vielse på Fredrik og Beate. Det er jo mest sannsynlig at de har giftet seg i Østfold, men hvor? Kanskje i Enningdal i Idd, som ikke er tilgjengelig?

Faddere ved barnas dåp gir meg heller ingen pekepinn. Jeg har holdt på i evigheter med denne Fredrik Hansen Wold og det skulle vært så fint å finne ut av det.

 

Alle innspill mottas med stor takknemlighet. :)

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :rolleyes:

 

Jeg har lett under dødsfall på Fredrik og Johanne under Idd, Enningdal i Idd 1832-1860. - Idd 1861-1890. - Halden fra 1832 og da jeg kom til 2.november 1860, så fant jeg dødsfallet til Fredrik Hansen Wold, som døde på Busterud 73 år gammel og ble gravlagt 9.november 1860. Det gjelder å ikke gi opp :rolleyes:

Da er han vel født omkr. 1787 og kan jo muligens være den Hans Fredriksen som Karl Jonny Sommer har funnet på gården Strand i Skiptvedt ved tellingen 1801.

Her må det mere leting til, men nå tenkte jeg først og fremst å prøve å finne Johannes dødsfall også, før jeg gir meg for idag.

 

Kan jo ta med at jeg i min leting etter dødsfallene, fant at datteren Anne Marie Fredriksdatter Wold gravla en liten pike Josefine Fredrikke i Fredrikshald 5.november 1852. Hun var født samme sted 23.februar 1851 og ble døpt 15.februar 1852.

Ugift kvinne Anne Marie Fredriksdatter, som oppgir som fader kjøpmann Ole Christian Andersen paa Busterud - gift mand

Faddere: ... junker Frandsen, Hoboist Hans Fredriksen, ... Gulbrand Davidsen, kone(?) Anne Karine Frandsen, pige Beate Fredriksdatter og pige Marthe Svendsdatter.

Hjemmedøpt av Mad. Hoel(?)

Halden, Ministerialbok nr. I 6 (1845-1856), Fødte og døpte kvinner 1852, side 140, nr.9.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rigmor - Døde og begravede kvinner. Halden klokkerbok 1855 - 1864 ,side 413, post 25 .Enken Johanne Marie Vold død 10 mai ,begravet 17 mai? 1861.Enke etter skredder Vold.Tror adressen nevnt ved død er Rødsveien ? Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk Karl Jonny og Rita for hjelpen med dødsfallet til Johanne Marie. :rolleyes:

Kjempefint å få det på plass. Jeg har selv passert hennes navn i letingen min, enda det står ganske så tydelig. Men en blir kanskje litt "blind" etter timer med leting i kirebøkene

Så heter hun altså likevel; Johanne Marie. :wub:

Jeg rettet jo meg selv i innlegg 25, og skrev at hun IKKE het Johanne Marie, men bare Johanne og jeg trodde hun var datter av Bent Mathiesen og Anne Madsdatter, og at hun var den Johanne som ble døpt 12.september 1790 Ingedal kirke, Berg.

 

Da blir det ny leting og nytt spørsmål da; Hvem var Johanne Marie Bentsdatter datter av? :huh:

 

Stor takknemlig hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rigmor - Tror ikke du skal tenke så mye omkring nye foreldre på Johanne Marie . At det kun står Johanne ved dåpen betyr ikke så mye , det kan være en forglemmelse eller forenkling av klokker eller prest. Alt annet stemmer jo. Ved Hans Fredriks dåp er en av fadderne "Inger Bentsdatter" Ved Andreas Martins dåp er en av fadderne "Thore Bentsen" I 1801 tellingen Myra, har jo Johanne Marie to søsken med disse navnene. Dette kan ikke være en tilfeldighet ! Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, vil bare nevne at Solli, som de fleste nå kjenner som Solli gravlund, lå under Ås søndre som er nærmeste nabo til Wold.

 

Den Hans Pedersen Wold som nevnes var blant Idds mektigste bønder, det er et laangt skifte etter ham i 1807. Han var gift to ganger, første gang med en datter av Iver Hansen Torp, andre gang med en datter av Otter Hansen Slang i Skjeberg.

 

Det var barn i begge ekteskap, men ikke alle giftet seg. Den sønnen som brakte familienavnet videre, var Peder Hansen Wold. Han solgte deler av Rishaugen i parseller, slik oppsto lystgårdene Sommerro og Sophienlund på Idd. Resten makeskiftet han med Ystehede (gården jeg kommer fra), den resten ble igjen delt i to og utgjør nå dagens to Rishaug-gårder. Peder Hansens sønn Hans gikk fallit i 1865 etter noen uheldige gårdshandler og forsvant fra bygda. Hans sønn skal senere ha bodd på Sørli i Berg.

 

Wold-slekten på Idd er den eneste jeg kjenner til i dette sognet som tok med seg gårdsnavnet da den skiftet gård og benyttet det som slektsnavn. Slekten skrev seg Wold både på Rishaugen og Ystehede. Opprinnelig kom den nettopp fra Wold som Hans Pedersen Wolds far, Peder Syversen Wold, eide og var født på.

 

Tror ikke din Hans er blant Wold-ene fra Idd, men det var morsomme sammenfall, og det kan jo være tidligere koblinger her. Årsaken til at jeg kjenner slekten er at Hans Pedersen Wold er å finne fire ganger på mitt slektstre, gjennom datteren Anne Cathrine, gift med Hans Iversen Torp. Det er tett med søskenbarngifter i disse slektene.

 

Dukker det opp noen kobling til Wold på Idd får du si ifra, her har jeg mange linjer utredet, blant annet til de gamle lensmannsslekten på Idd. Den starter med Willads Hejer/Snekketorp, nevnt første gang 1595.

 

Vh Ole Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, lurt av iPad så jeg ikke de seneste innleggene før jeg postet mitt eget. Flere av fadderne til parets barn er av Wold - slekt. Det er neppe tilfeldig. Min tipp-tipp, Hans Hansen Torp som senere ble skoleholder og plitibetjent i Tistedal og som var kjent profil for å lede de første 17. Mai-togene derfra ned til byen, er fadder til den manns ane, for å nevne en av dem:-)

 

Vh Ole Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rigmor - Tror ikke du skal tenke så mye omkring nye foreldre på Johanne Marie . At det kun står Johanne ved dåpen betyr ikke så mye , det kan være en forglemmelse eller forenkling av klokker eller prest. Alt annet stemmer jo. Ved Hans Fredriks dåp er en av fadderne "Inger Bentsdatter" Ved Andreas Martins dåp er en av fadderne "Thore Bentsen" I 1801 tellingen Myra, har jo Johanne Marie to søsken med disse navnene. Dette kan ikke være en tilfeldighet ! Mvh Karl Johnny Sommer

 

 

Hei igjen Karl Jonny :rolleyes:

 

Da lar jeg Johanne Marie bli stående med Bent Mathiesen og Anne Madsdatter som foreldre og satser på at prest eller klokker har gjort en feil og ført henne inn som bare Johanne istedet for Johanne Marie.

Flere av Johanne Maries søsken er jo også faddere til barna, så det er vel mest nærliggende å tro at dette er korrekt.

 

Jeg forsetter å lete etter vielsen til Fredrik Hansen Wold og Johanne Marie Bentsdatter, men nå vet jeg snart ikke hvor jeg skal lete. Det hadde jo vært så fint å finne vielsen, for det kunne kanskje gitt meg en pekepinn på om Fredrik Hansen Wold muligens var fra Skiptvedt, som du fant tidligere.

 

Enda en gang takk for hjelp Karl Jonny, mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, lurt av iPad så jeg ikke de seneste innleggene før jeg postet mitt eget. Flere av fadderne til parets barn er av Wold - slekt. Det er neppe tilfeldig. Min tipp-tipp, Hans Hansen Torp som senere ble skoleholder og plitibetjent i Tistedal og som var kjent profil for å lede de første 17. Mai-togene derfra ned til byen, er fadder til den manns ane, for å nevne en av dem:-)

 

Vh Ole Henrik

 

 

Hei Ole Henrik og mange takk for fin informasjon om gårder/forhold etc. i Idd :rolleyes:

 

 

Min manns ane; Fredrik Hansen Wold er nok ikke en sønn av Hans Pedersen Wold ut fra det som er fremkommet tidligere.

Da Fredrik og Johannes sønn Andreas Martin ble døpt bodde de på Sophienlund.

Deres sønn Hans Fredriksen Wold f. 1820 var Hoboist - Musikkorporal og giftet seg med Marte Margrethe Svendsdatter f. omkr. 1826.

 

Min manns ane Beate Fredriksdatter Wold ble født på Sollie under Aas i 1831. Hun giftet seg i Tune 7.mai 1858 med smeden Ole Hansen f. 1826 i Eidsberg. Sønn av garver Hans Peter Larsen Gleng og Anne Christensdatter.

I 1865 bor Ole og Beate i Sannesunds Gaden gnr. 239 196, Sarpsborg. I 1900 og 1910 bor de på/i Furulund 57, Skjeberg.

 

Jeg har selv masse aner fra Degernes, Rakkestad og også Idd. Skal se om ikke min mann og jeg skumper borti hverandre snart :D

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rigmor - Har nå hatt kontakt med digital arkivet via Kristian Hunskaar, angående kirkebøkene for viede Idd Enningdal, fikk til svar at Idd prestegjeld omfattet sognene Idd og Enningdal, og opp gjennom tidene har prestene normalt ført ført kirkebøkene for prestegjeldet , men i enkelte perioder separate kirkebøker for hvert sogn. Har søkt på Idd (vielser) i den aktuelle perioden uten å finne Frederiks vielse. Har ellers søkt på de fleste aktuelle kirkesogn i Østfold uten å finne noe. Litt av et mysterium? Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rigmor - Har nå hatt kontakt med digital arkivet via Kristian Hunskaar, angående kirkebøkene for viede Idd Enningdal, fikk til svar at Idd prestegjeld omfattet sognene Idd og Enningdal, og opp gjennom tidene har prestene normalt ført ført kirkebøkene for prestegjeldet , men i enkelte perioder separate kirkebøker for hvert sogn. Har søkt på Idd (vielser) i den aktuelle perioden uten å finne Frederiks vielse. Har ellers søkt på de fleste aktuelle kirkesogn i Østfold uten å finne noe. Litt av et mysterium? Mvh Karl Johnny Sommer

 

Hei igjen Karl Jonny og tusen takk for at du fortsatt har hatt meg i bakhodet og prøver å hjelpe meg :rolleyes:

Ja, dette skulle virkelig vise seg å bli en vrien nøtt og jeg føler vel at jeg stanger hodet i veggen. Har ikke oversikt over hvor mange timer, dager og uker jeg har brukt på å lete. Veldig fint å få hjelp.

 

Jeg har mange løse tråder i min manns slekt, så her har det budt på mange utfordringer, oppgitthet, frustrasjon og riving i håret :D

 

Ha en riktig fin dag :) Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut som Johanne Beate og hennes familie flyttet til Fredrikshald. Det er jo mange kirkebøker som har gått tapt her. Viede begynner først i 1815 og da var kanskje Fredrik og Johanne Marie allerede gift. Konfirmerte begynner 1816.

Fredrikshald 1819 ,16 april døde Fattiglem Bent Mathisen 74 år gammel. Dette er mulig Johanne Beates far. Her får man vel ikke hjelp av skifte siden han var fattiglem.

http://www.arkivverk...y&idx_side=-108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut som Johanne Beate og hennes familie flyttet til Fredrikshald. Det er jo mange kirkebøker som har gått tapt her. Viede begynner først i 1815 og da var kanskje Fredrik og Johanne Marie allerede gift. Konfirmerte begynner 1816.

Fredrikshald 1819 ,16 april døde Fattiglem Bent Mathisen 74 år gammel. Dette er mulig Johanne Beates far. Her får man vel ikke hjelp av skifte siden han var fattiglem.

http://www.arkivverk...y&idx_side=-108

 

 

Hei igjen Rita og tusen takk for at du ga meg opplysningene vedrørende Bent Mathisen :rolleyes:

Jeg begynner vel å innse at jeg ikke vil få klarhet i hvem Fredrik Hansen Wold var. Det eneste jeg har er han som Karl Jonny fant ved tellingen 1801 på gården Strand i Skiptvedt, men har jo ingen bekreftelse på om det kan være riktig person.

Har lett etter innflyttede og utflyttede også.

Fadderne ved dåpen til Fredrik og Beates barn gir heller ikke noen "hint" til familiebånd på Fredriks side ut ifra det jeg kan fatte, men bare til Beates side.

 

Jeg tror- med hånden på hjertet - at det er første gang jeg har stanget hodet såpass hardt i veggen B)

 

Takker igjen så mye for all hjelpen jeg får, mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frederik Hansen Wold kan komme fra både Norge og utlandet, han var jo skredder og det var vel beste muligheter i en by ( Halden).

Min hanskemager kom fra Uddevalla, Sverige til Halden i 1821.

Om man ser på folketellinger i Halden osv.så er det jo folk fra overalt...

 

Må regne med litt svinn, Rigmor, men du kan jo finne ham da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frederik Hansen Wold kan komme fra både Norge og utlandet, han var jo skredder og det var vel beste muligheter i en by ( Halden).

Min hanskemager kom fra Uddevalla, Sverige til Halden i 1821.

Om man ser på folketellinger i Halden osv.så er det jo folk fra overalt...

 

Må regne med litt svinn, Rigmor, men du kan jo finne ham da...

 

Ja, jeg har også vært inne på tanken om at han kanskje ikke kom fra Norge, men som sagt jeg vet jo ingen ting om ham.

Jeg skal nok holde øynene åpne og det har skjedd mirakler før vet jeg :rolleyes:

Jeg er som før nevnt veldig takknemlig for alle som har forsøkt å hjelpe meg med mitt lille mysterium. Jeg setter stor pris på det :)

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rigmor - Synes det er bedrøvelig at dine søk på Fredrik Hansen Wold, skal ende på grunn av antageligvis manglende kirkebøker (Vielsen)Ved dåpen til Anne Marie 1817 ,er Fredrik Hansen Wold nevnt som avskediget corporal og skredder. Er det mulig å finne noe om Fredrik i et soldat register? Er det noen på forumet som har mulighet til å søke på dette? Trolig Østenfjeldske kompani? Ellers er det et ord vedrørende Fredriks tittel ved dåpen til Hans Fredrik i 1821,hva står det etter skredder? Håper du kommer i mål med dette Rigmor ! Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rigmor - Synes det er bedrøvelig at dine søk på Fredrik Hansen Wold, skal ende på grunn av antageligvis manglende kirkebøker (Vielsen)Ved dåpen til Anne Marie 1817 ,er Fredrik Hansen Wold nevnt som avskediget corporal og skredder. Er det mulig å finne noe om Fredrik i et soldat register? Er det noen på forumet som har mulighet til å søke på dette? Trolig Østenfjeldske kompani? Ellers er det et ord vedrørende Fredriks tittel ved dåpen til Hans Fredrik i 1821,hva står det etter skredder? Håper du kommer i mål med dette Rigmor ! Mvh Karl Johnny Sommer

 

 

Hei igjen Karl Jonny og takk for at du fortsatt har meg i tankene :rolleyes: Det har skjedd meg bare en gang tidligere at jeg har møtt veggen så fullstendig som jeg har gjort med Fredrik Hansen Wold.

 

Jeg klarer ikke lese det som står bak skredder ved dåpen til sønnen Hans Fredriksen Wold i 1821, men legger inn linken på nytt i tilfelle noen kan hjelpe å tyde det (nr.43)

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7424&idx_id=7424&uid=ny&idx_side=-78

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel ca : 2 net barn begge lever. faderens trange kaar angivet som aarsag til barnets ... daap

 

Det er vel årsaken til at barnet ble døpt så seint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel ca : 2 net barn begge lever. faderens trange kaar angivet som aarsag til barnets ... daap

 

Det er vel årsaken til at barnet ble døpt så seint

 

Hei Rita :rolleyes:

 

Det du skriver har jeg nevnt i et tidligere innlegg. Det vi lurte på er hva som står bak farens yrke, skredder ...?

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager Rigmor at jeg er så dårlig på å lese norsk og misforstod spørmålet ditt :(

 

Frimester

 

Frimester, i tiden før laugsvesenets opphevelse (1839) håndverker som, uten å være mester og medlem av lauget, hadde tillatelse til med visse innskrenkninger å utføre mesterarbeid. Tillatelse ble ofte gitt som erkjentlighet til folk som hadde vært i offentlig tjeneste (matroser, soldater, brannmenn o.l.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager Rigmor at jeg er så dårlig på å lese norsk og misforstod spørmålet ditt :(

 

Frimester

 

Frimester, i tiden før laugsvesenets opphevelse (1839) håndverker som, uten å være mester og medlem av lauget, hadde tillatelse til med visse innskrenkninger å utføre mesterarbeid. Tillatelse ble ofte gitt som erkjentlighet til folk som hadde vært i offentlig tjeneste (matroser, soldater, brannmenn o.l.).

 

 

 

Tusen hjertelig takk for det Rita. Da vet vi hva som står etter skredder og en fin forklaring :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har tilgang til "Statsfanejunker" Olai Ovenstads militær biografier ? Er Corporaler nevnt i disse biografiene ? Leter etter corporal Frederik Hansen ,senere Wold/Vold.Han bør være født ca 1788 , vielse i distriktet Idd/Enningdalen/ Halden pluss minus 1817. Han er ved et av barnas dåp nevnt som "Frimann" og hans yrke er skredder. Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.