Gå til innhold
Arkivverket

Kanskje upassende, men navnet Breivik...

Camilla Svanøe1
 Del

Recommended Posts

Jeg fant ut at noen av mine slektninger heter Breivik, (i tillegg til de sedvanlige -sønn og - datter). Er det noen som vet hvor Anders Behring Breivik får Breivik navnet fra? Dvs hvor er hans slekt fra?

Jeg ble ganske skuffet da jeg så det, og jeg vet at det er mange skikkelige mennesker som heter Breivik, og beklager hvis dette virker som et upassende spørsmål, men jeg har ikke lyst å være i fjern eller nær slekt med ham, så jeg bare lurte på om noen har forsket på han i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breivik finnes nok mange steder, også i Grimstad.

Men dette med å være i slekt med folk som du av en eller annen grunn ikke liker, blir jo et stort dilemma. Men du kan ikke velge det vekk. Jeg har funnet mange gilde og noen ugilde folk rundt om i listene mine. Jeg tenker at jeg må stå for det jeg selv gjør, og bidra overfor dem av mine jeg kan bety noe for. Så får det bare være med andre fjerne eller døde "skurker". De kan ikke være mitt ansvar.

Da jeg fant at noen i min fjerne slekt reiste til Fyresdal for å være faddere for lille Vidkun Q for mer enn hundre år siden, hva skulle jeg tenke om det? Jeg håper at de feiret håpet som et hvert lite barn skal være en del av. Så er det av og til at ting ikke går slik vi ønsker. Hvem skal ta ansvar for personlige valg? Det må jo være den ene som gjør dem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mine" er vel mest sannsynlig fra Vest Telemark, men kan være Grimstad også. Fikk et stamtre av et historielag.

Joda, man kan jo ikke ta ansvar for hva slekta har gjort.Og de som faktisk er i slekt med han er sikkert bra folk, men jeg ble litt lei meg da jeg så det.

Derfor håpet jeg at hans Breivik kom fra et annet sted enn mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...

"Mine" er vel mest sannsynlig fra Vest Telemark, men kan være Grimstad også. Fikk et stamtre av et historielag.

Joda, man kan jo ikke ta ansvar for hva slekta har gjort.Og de som faktisk er i slekt med han er sikkert bra folk, men jeg ble litt lei meg da jeg så det.

Derfor håpet jeg at hans Breivik kom fra et annet sted enn mitt.

Etter å ha studert kirkebøker i mange år, finner jeg det utenkelig at det finnes mennesker uten noe som helst skjelett gjennom sine ulike (slekts)skap.

Vi kan like lite velge vår slekt, som ABBs familie kan velge sin. Det finnes mange omkring i Norge som fortsatt "straffes" for slektsskap med f.eks personer som var på feil side under krigen- la oss ikke falle så dypt at vi lar uskyldige lide for hva andre har gjort.

Derfor finner jeg personlig spørsmålet ditt som upassende av hensyn til de som faktisk er i familie og/ eller i slekt med ham.

"Gud gir oss slektninger - gudskjelov at vi kan velge vennene våre selv."  Ethel Watts Mumford

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ein gammal tråd, og det er vel kanskje oppgraderinga av forumet for kort tid sidan som har skapt problem også denne gongen, iallefall for Camilla Svanøe sin del. Visningsnamnet kan endrast her.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camilla skal være unnskyldt, jf. Torbjørns kommentar over. For øvrig synes jeg det er en uting at folk gjemmer seg bak et pseudonym når en velger å moralisere overfor andre slik "Trønderaner" gjør.

Når det gjelder den aktuelle Breivik-slekten, så tok det meg 5 minutter å lokalisere ABBs farsslekt, og det klarer nok andre her også. Så får folk velge om det er noe man vil beskjeftige seg videre med eller ikke.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingmar bør vel også bruke fullt navn som visningsnavn. :)

Mvh Ann-Mary

Det bør han så absolutt gjere, det er nok den omtala omlegginga som har fjerna mitt etternavn :)

Nettet eg har her nede i det Indiske hav speler ikkje på mitt lag i dag, men etter ein halvtimes forsøk så trur eg at eg har fått forandra tilbake til slik det var orginalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ingmar !

Kjekt at du ordna det. :)

Ser ut som at det kan være mange fikk trøbbel etter omleggingen.

Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite eksperiment, og beklager om det virker upassende. :)

Kanskje upassende,  men navnet Svanøe .......

Jeg fant ut at noen av mine slektninger heter Svanøe, (i tillegg til de sedvanlige -sønn og - datter). Er det noen som vet hvor Camilla Svanøe har Svanøe navnet fra?

Dvs hvor er hennes slekt fra?
Jeg ble ganske skuffet da jeg så det, og jeg vet at det er mange skikkelige mennesker som heter Svanøe, og beklager hvis dette virker som et upassende spørsmål, men jeg har ikke lyst å være i fjern eller nær slekt med henne, så jeg bare lurte på om noen har forsket på henne i det hele tatt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at alle som holder på med slektsforsking - uansett nivå - fra tid til annen støter på navn som er lite flatterende ut ifra en enkelt situsjon. Det må man bare overse! Adolf og Vidkun var vel relativt lite brukt etter 1945, botsett fra hos de som kanskje hadde et markeringsbehov som gikk i 'feil' retning. Sjøl hadde jeg tidligere en hyggelig arbeidkollega som het Breivik, og jeg antar at han ikke har skiftet navn etter 22. Juli.

Som det sies: Navnet skjemmer ingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha hørt (da jeg var ung +/- 1960) at det ble forbudt å bruke navnene Adolf og Vidkun etter krigen - men jeg har ikke sjekket dette opp mot fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breiviks slekt ligger ute flere steder på nettet.. Å ha såkalte "sorte får" i familien er nok mange som har, men det er vel først og fremst de nære hendelser som man reagerer mest på (2 verdenskrig og Breivik). Får vel håpe at avstand i tid kan få oss til å knytte kun personen til sine handlinger og ikke hele slekta. Breivik er det som nevnt mange som heter.. Quisling er i dag blitt et begrep for landssvik, men var tidligere en fremstående presteslekt.. Vidkun og Adolf er vel også nærmest utryddet som navn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha hørt (da jeg var ung +/- 1960) at det ble forbudt å bruke navnene Adolf og Vidkun etter krigen - men jeg har ikke sjekket dette opp mot fakta.

Det har aldri vært noe forbud mot å gi disse navnene, men forståelig nok har ikke navnene vært så populære etter 2. verdenskrig. Grafen på SSBs nettside sier vel sitt: http://www.ssb.no/a/navn/guttermange/adolf.gif Ville det i det hele tatt vært sosialt akseptert?  Anders vil heldigvis ikke lide samme skjebne.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ein ser på figuren var namnet Adolf "ut" allereie før krigen, så det spørst om "der Führer" hadde noko med saka å gjere. Mange namn har vore populære i ein bestemt periode, medan bruken seinare har gått kraftig ned. Etter ein lang periode kan namna komme på moten igjen, slik som f. eks. her:

samuel.gif

Namnet Vidkun (og heilt sikkert mange andre) finst visst ikkje i statistikken, men 12 menn har i følgje ssb Vidkun blant førenamna, medan 4 har Vidkunn som eit av førenamna. I skattelistene ser eg at dei fleste er fødde før krigen, men ikkje alle.

Namnet Quisling finst ikkje i skattelistene, så det namnet har nok vorte for belastande. Ordet Quisling er vel synonymt med landsforredar verda rundt.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er en besynderlig diskusjon, og har problemer med en holdning der en bare har "fine" folk i familien som ikke har gjort noe galt...  Det er selvsagt folk i familie med Anders Behring Breivik som også blir stemplet som "uønskede" med en slik holdning.  Vi velger IKKE hvem vi er i slekt med!  Breivik-navnet finnes flere plasser i og med at det er et beskrivende navn; en brei (bred) vik.  Ikke noe mer spesielt enn det.  Og tråden burde avsluttes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager det en kan oppfatte som psydonym, men jeg fikk min ident her den gangen det ikke var påkrevd å bruke sitt egentlige navn. Siden jeg er "her" så sjelden, slo det meg ikke å endre "navnet" mitt før jeg postet innlegget.

Mvh/ Unni Sæther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undertegnede finner #13 svært støtende og upassende og har derfor sendt en rapport til moderator. Forhåpentligvis vil innlegget bli slettet innen vedkommende navngitte person leser det.

Med vennlig hilsen

Alf Chr. Frogner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Re innlegg 23. Hva er mer støtende med innlegg 13 enn det opprinnelige?

Jeg finner hele tråden på trynet, men leste innlegg 13 som en harselas mot trådstarter.

Jeg heter ikke Breivik, men ser at jeg har mange fjerne slektninger som heter det. Jeg har også fjerne slektninger

som heter Rinnan, og kjenner til hvor mye problemer de har hatt pga navnet.

Du må gjerne ønske å ikke være i slekt med noen, men å nærmest henge ut hele etternavnet er vel litt drøyt.

Er det noe som burde fjernes er det vel hele tråden og ikke innlegg 13.

Endret av Anne Hildrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det gått 9 måneder siden temaet ble opprettet, uten at moderator har funnet grunn til å reagere. Da set jeg ingen grunn til hvorfor det skulle gripes inn nå. Trådstarter kunne kanskje ha formulert seg annerledes, men det er hun sikkert ikke alene om. Temaet er selvsagt touchy, men i prinsippet er det vel ikke mindre legitimt å spørre om slektsnavnet til ABB enn en norsk-amerikansk toppidrettsutøver. Ønsker dere at tråden skal "dø", så ti den ihjel. Svaret er ja, slekten har vært forsket på, jf. søk på nettet. De som er interessert i det, får kanskje jobbe med saken i det stille?

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider