Gå til innhold
Arkivverket

Kanskje upassende, men navnet Breivik...

Camilla Svanøe1
 Del

Recommended Posts

Undertegnede finner #13 svært støtende og upassende og har derfor sendt en rapport til moderator. Forhåpentligvis vil innlegget bli slettet innen vedkommende navngitte person leser det.

Med vennlig hilsen

Alf Chr. Frogner

Enig! Innlegg #13 dekkes bare av ett ord, og det er lavmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det gått 9 måneder siden temaet ble opprettet, uten at moderator har funnet grunn til å reagere. Da set jeg ingen grunn til hvorfor det skulle gripes inn nå.

Jeg har ingen formening om det bør gripes inn eller ikke, men argumentet du bruker tilsier at moderatorene følger med på og leser hver eneste tråd. Det vet vi er langt fra tilfelle og det er vel helst slik at de må bli varslet før de blir oppmerksomme på innlegg som kan være upassende, og nettopp derfor fungerer heller ikke argumentasjonen du bruker her. Kan heller ikke se at tidsperspektivet kan veie så tungt – mener du at feil og overtramp som er gjort i fortid ikke skal rettes opp? Ellers enig i det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Alf Christian og Anita at innlegg 13 kan ses på som lavmål eller hva dere vil kalle det.

Men innlegg  #13 er akkurat det samme som det trådstarter har skrevet. Så hva er deres mening om det innlegget? Eneste forkjellen er navnet . Så hvorfor er det greit å  henge ut navnet Breivik men ikke Svanøe? Tror dere følelsene til de som heter Breivik er annerledes enn de som heter Svanøe.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Berit her.

Trådstarter tråkker jo på både terroristens søsken, foreldre og ellers øvrig slekt.

Så #23 og #26 må nok anses som skudd i blinde. Det var iallefall skivebom.

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nok være enig i at innlegg #1 ikke framstår som særlig gjennomtenkt, men jeg synes likevel at man skal holde seg for god til å legge seg på en såpass raljerende og ironiserende tone som karakteriserer  innlegg #13!

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når #30 kaller #13 å raljere, så var det trådstarter som startet denne "raljeringen". Det må dere ha fått med dere?

Så innklag trådstarter og ikke et senere  innlegg som sier det samme, men med andre navn.

Det var nålevende personer det omhandlet.

Jeg kunne skrevet det samme som Berit, brukt mitt eget navn, men det jeg da hadde gjort var og tråkke på mine foreldre, søsken og øvrig slektninger.

Hvorfor skyte pianisten?

V.h.

Odd Annar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange er sikkert enig i det saklige innholdet i # 13, men man trenger da nødvendigvis ikke formidle budskapet på den måten man gjør, altså raljerende og ironisk/harselerende.

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes forøvrig det er trist at Berit Knudsen skal forfølges her da det er trådstarter som må fortelles at trådens startinnlegg ikke kan tålereres.

Trådstarter har tidligere hatt et noe nedlatende innlegg angående samer som det ikke ble reagert nevneverdig på av hverken Frogner eller Aamo.

Hvorfor nå det store engasjementet?

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha fulgt dette forumet i mange år,  har jeg opplevd Berit Knudsen som en ærlig person som sier det hun mener uten dikkedarier.

Hun er en av de viktigste personene her på forumet når det gjelder og hjelpe folk med slektsopplysninger.

Hun er også en ærlig person som ikke prøver og sette andre personer i et dårlig lys, bare på plass når det trengs.

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er naturlig at folk har forskjellige oppfatninger om ett og samme tema. Jeg liker godt #13 fordi jeg oppfatter det som en ærlig og rett fram måte å understreke et poeng ved prinsippet «å smake sin egen medisin».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt vil nok mange finne # 1 lite gjennomtenkt, men det burde vel ikke være til noe hinder for å legge seg på  en noenlunde seriøs tilnærmingsmåte selv ? 

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En seriøs tilnærmingsmåte her ville jo vært og konfrontere trådstarter.

Selvsagt skal det være en høflig og ordentlig tone her på forumet, men det skal også være rom for en direkte måte og si fra om at dette liker vi ikke.

Berit #13 gjorde det. Det må trådstarter og andre godta.

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ut at noen av mine slektninger heter Sletten, (i tillegg til de sedvanlige -sønn og - datter). Er det noen som vet hvor Steinar  har Sletten navnet fra?

Dvs hvor er hans slekt fra?
Jeg ble ganske skuffet da jeg så det, og jeg vet at det er mange skikkelige mennesker som heter Sletten, og beklager hvis dette virker som et upassende spørsmål, men jeg har ikke lyst å være i fjern eller nær slekt med han, så jeg bare lurte på om noen har forsket på han i det hele tatt ?

Ps/ergo: Navnet bør ikke "skjemme" noen 

Endret av Steinar Sletten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Alf Christian og Anita at innlegg 13 kan ses på som lavmål eller hva dere vil kalle det.

Men innlegg  #13 er akkurat det samme som det trådstarter har skrevet. Så hva er deres mening om det innlegget? Eneste forkjellen er navnet . Så hvorfor er det greit å  henge ut navnet Breivik men ikke Svanøe? Tror dere følelsene til de som heter Breivik er annerledes enn de som heter Svanøe.

Den eneste forskjellen er nok ikke navnet... 

ABB sto for en udåd, som det ikke finnes ord for. Det ble fengsling og forvaring, forhåpentligvis for resten av hans levetid.

Jeg følger med på nyhetene, og kan ikke se at noen Svanøe er kjent som terrorist og kriminell.

Alle har vi følelser. Og jeg kjenner til Breivik'er som byttet etternavn etter den så mørke dagen. Og jeg forstår det svært godt, om en viss Svanøe antakelig ikke har det spesielt godt nå, om hun følger med her... Og 65 personer her i landet heter Svanøe... hva med disse, når etternavnet deres blir tråkket på, dersom det er slik noen av dem oppfatter det?

Det skal også sies at i utgangspunktet så forsto jeg veldig godt tanken bak eksperimentet i #13. For dette dreier seg om nålevende mennesker. Men det er noen vesentlige forskjeller: Blant annet at ABB dessverre er "kjent"... og bak lås og slå. 

(Noen her forsøker å henge ut Berit Knudsen, hvilket jeg synes er fullstendig unødvendig.

Noen eksperiment lykkes, andre er ikke like vellykkede.)

Min mening er at denne tråden burde vært slettet, fra den startet.

Endret av TangenTorunn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo slett ikke min intensjon å henge ut verken den ene eller den andre, poenget er at folk bør besinne seg og unngå å henge ut hverandre i det offentlig rom, slik innlegg # 13 etter mitt syn gjør. Forøvrig er jeg enig om at denne tråden bør slettes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har problemer med å skjønne at folk henger seg så mye mer opp i innlegg 13 enn i innlegg 1. Hadde dere vært like forarget over innlegg 1 hadde jeg skjønt det.

Trådstarteren spurte om kanskje upassende, og Ja innlegget hennes var VELDIG upassende.

Men for all del kanskje hun la det inn for å provosere, hvem vet. Når hun selv skriver innlegg 1, må hun nesten forvente innlegg 13 tilbake.

Hadde jeg hett Breivik hadde jeg i hvert fall blitt kraftig provosert, og følt hennes innlegg meget sårende.

Er det noen som skal bebreides her er det trådstarteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med å se at # 1 er både upassende og lite gjennomtenkt, men det burde ikke være til hinder for at man selv opptrer på en noenlunde seriøs måte, uansett hvor provosert man blir. 

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt  #23 har tydeligvis gitt emnet "vann på mølla", som dessverre ikke var min intensjon.

Dette emnet ble opprettet i mai 2013 og fikk sin "renessanse" nå nylig. Jeg valgte tilfeldigvis å lese det og har full forståelse for de som opplever formuleringene som både ubehagelige og krenkende, 

Som nevnt, valgte jeg å rapportere  #13 til moderator. Samtidig ønsket jeg å formidle dette med diskresjon til den ansvarlige for innlegget, men valgte den "offentlige" versjonen med tanke på de som også ytret sitt samtykke med "Lik dette".

Blir vi såret, er det tross alt bedre å stå for det. Når vi svarer med samme mynt, fornedrer vi oss selv og den evige runddansen er i gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1 er eit tullete spørsmål, #13 er eit tullete svar (sjølv om det kan vere på sin plass). Det er fleire som har greidd å seie det same, men på ein litt meir diplomatisk måte.

Men det mest tullete med denne tråden er at nokon greidde å vekkje han til live mange månader etter at han var daud, og er i tillegg øydelagd med ein diskusjon om sjølve tråden. Det vil ikkje vere noko stort tap for nokon om heile tråden vart sletta, helst før CS oppdagar den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss denne debatten skulle blitt stoppet, så skulle det vært gjort i andre eller tredje innlegget, og ikke ført til en konkurranse iå "ta trådstarter" slik som dette nå er blitt. Dette med at kjente slektsgranskere skal "ta andre" for ett eller annet kjenner man desverre for godt igjen fra tidligere her innpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med #46. Jeg regner meg  selv kun som en nybegynner på området, og jeg har mer enn en gang fått hakeslepp når jeg har lest hva enkelte tillater seg å skrive her på forumet.  Av og til kan det virke som de mer erfarne slektsgranskerne er mer opptatt av å tilrettevise og kritisere andre enn å hjelpe dem.  Mange nybegynnere, inkludert meg selv, har sikkert produsert mer eller mindre "toskete" innlegg, men man burde likvel kunne forvente en sivilisert og høflig tone hos dem som svarer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden ser aldri ut til å bli ferdig. Jeg mener som tidligere at det bør være sterke grunner til å slette et tema, og jeg synes ikke grensen er passert i dette tilfellet. I stedet foreslår jeg at deltagerne her lar tråden sakte, men sikkert dø ut. Alle har vel fått sagt sitt nå? Hvis ikke moderator skulle foreta seg noe mandag, vil dette løse seg av seg selv. Så kan dere gå tilbake til å debattere slekt i stedet for å krangle? Det er vel derfor vi er her?

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Debattforumet er i ferd med å forgubbes av grinebitere.  Her er det mye moralisering.  Jeg foreslår at tråden bevares som et skrekkens eksempel.

Endret av Werner Kvalem Vesterås
Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 4 i ordensreglane: «Alle har fritt innsyn i diskusjonene og du må derfor være forsiktig med hva du skriver om levende personer og deg selv. Du skal ikke legge ut opplysninger om levende eller døde personer som kan såre, krenke eller skade noen.»

Opningsinnlegget legg opp til å identifisere kva for slekter med etternamnet B... som kan vere i slekt med ein nolevande massemordar. Ein slik identifikasjon må kunne opplevast krenkande, noko som blir understrekt av ordlyden i opningsinnlegget.

Eg trur reduksjonen gjør best i straks å slette slike tråder. Skal tråden bli ståande, må redaksjonen forsikre seg om at spørsmålet til trådstartar ikkje blir besvart. 

Endret av Knut Skorpen
Lenke til kommentar
Del på andre sider