Gå til innhold
Arkivverket

En Schneider i Trondheim i 1754, hvem var hans foreldre tro?

Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Domkirken Trondheim 1754

d 30 Octobr begierede Monsr. Hendrich Peders. Schneider, Knapmager trolovelse med Pigen Helena Frisch for Ald videre Ægteskabs lovlighed Caverer vi Joen Steen Andres Enge®?

Er på jakt etter hvem som kan være Hendrich sine foreldre.

En sønn av paret: Henrich Peter Schneider døpes i Tronheim domkirke 13 mai 1763, han gifter seg senere i Sildepollen under Vågan

i Lofoten.

Takker for eventuell drahjelp.

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld - dåpen i 1763: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A04 (1729-1769), Fødte og døpte 1763, uten sidenr.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2329&idx_id=2329&idx_listetype=dp&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-179

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050613031232.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jeg Grethe, alt fremover(tror jeg), men jeg er vide forviten om hvor denne slekten kommer fra, som jeg har en liten, bare en liten del i meg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å sømfare endel nettsider over dette navnet, både med, og uten hel. Men der finnes en nettside av Per Gjedrem, som nevner en gullsmed noe tidligere på nord-vestlandet med samme navnet Schneider.

Hans Henrichsen

nævner Schneider som guldsmed først 1674. Han maa formodentlig være identisk med den Hans Guldsmed som nevnes i etpar at Romsdals kirkeregnskaper i forbindelse med noget kirkelig sølvarbeide i midten av 1640-aarene. Fra Wold kirke forlyder det: ”1646-48 ladet omgjøre Kirkens Kalk, som var forliden og dermed lagt Penge 8 rdlr. Givet Hans Guldsmed paa Molde for den at gjøre, til kost og arbeidsløn 5 ¼ Daler”. Den av ham utførte kalk og disk befinder sig enda paa alteret i sognets kirke. De bærer begge hans mestermerke en H omgit av et firpar. Og kalken er forsynet med indskriften: ”Denne Kalch hører Maandal Kiercke til 1648”. Og fra Sylte ikirke: ”Anno 1669 givet Hans Guldsmed paa Molde for Kirkens Kalk at omflye, som var i sønder.For Sølv han tillod 3 ½ Ort, Arbeidsløn ½ Ort”.

Er det noen som vet om der finnes byhistorie eller noe tilsvarene,utgitt for Trondheim?

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider