Gå til innhold
Arkivverket

Kan gjøre oppslag i "Underoffisersskolen i Trondheim" 1804-1930

Odd Annar Tangen
 Del

Recommended Posts

Hei.

Var for noen år siden heldig og få tak i nevnte bok, og er behjelpelig med oppslag.

Tror den fortsatt er å oppdrive.

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det stå noe om Johannes Pedersen Moe f 1778?

Han ble senere ansatt som lensmann i Grong 23. september 1809 og han hadde stillingen til sin død 10.10.1839. Johannes var underoffiser.

Han ble i 1807 far til et uekte barn døpt 19 mars i Leinstrand i Sør-Trøndelag. Det jeg klarer å tyde er Jomfru Kolds uækte barn, Simon, og at far er Johannes Moe mulig det står Namdal. Barnet , Simon, bodde ihvertfall hos faren ved konfirmasjon.

Jeg tror Jomfru Kold må være Margrethe Maria Kold født 1772. Hennes mor Susanne Arentz, var gift andre gang med Jens Eilert Beichamn i Trondhjemske dragonragiment og de bodde Tomset, Bratsberg Strinda. Jeg lurer på om endel offisersutdanning foregikk på gården?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Randi.

Ingen Johannes Moe i dette tidsrommet.

Skolen var toårig så han kan kanskje ha blitt dimitert før 1804.

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. Prøver alle muligheter for å finne ut av dette. Han må jo har vært i Trondheimsområdet i 1806 siden barnet var født i mars 1807, men det er ikke sikkert han gikk en så lang utdanning eller at han tok utdanningen et annet sted i Trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av elevene på skolen var rundt 20 år da de startet, så din ble vel kanskje dimitert ca.1800.

Mange av de som fullførte skolen ble lensmenn etterhvert, så han kan jo ha vært elev her.

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Min oldefar Kristian Jakobsen Lian f. 1859 Sparbu skal ha gått på underoffisersskolen i Trondheim. Der skal han ha tatt eksamen i 1880.

Finner du han? Evt. hva står det? Han fortsatte i miltæret frem til 1917.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som står om han er at han tok tjeneste som underoffiser.

I registeret bak i boka står han nevnt: Lian(Jørum),Kristian.

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henvisningen til Jørum er riktig. Nabogården til Lian. Da har du riktig person.

Takk for meget raskt svar.

Det står vell ikke noe om Peder Olsen Dahl i registret? Født en gang mellom 1775-1792.

Han var soldat i Trondheim rundt år 1810-1830. Peder var Kristians bestefar. Er usikker på om han gikk den aktuelle skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne boka ble utgitt 1949 av Trondheim Befalsforening og forfatter Anders Todal.

Da jeg tok kontakt med dem sa de at de hadde mange eks. på lager, flere kasser.

Jeg trengte heller ikke betale for den. Virket som om den personen jeg snakket med (husker ikke navnet) var glad for og sende

meg boka (den gang til Tromsø). Det var på 90-tallet.

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Finner du Jon Peter Finess, født 1870 i Sparbu? I FT 1900 bor han i Trondheim som underoffiser.

Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre ingen Jon Peter Finnes. En Fines(med en n), Hans Fines.

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Ja, jeg er enig - det er 1 n. Navnet skrives Finess, Fines eller Finæs. Hans Fines er trolig broren eller faren hans. Kan du fortelle hva som står om Hans?

Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som står om han er: Eleven Hans P. Fines var sjuk og fikk kontinuere i januar-februar 1867.

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Finner du Anders Lorentzsen Sterten f. 1825, Lensvik nevnt i boka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre Aud, ingen Sterten og finne.

Er du slekt med Sterten på Frosta?

M.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Finner du Jon Peter Finess, født 1870 i Sparbu? I FT 1900 bor han i Trondheim som underoffiser.

Hilsen Tore

Hei.

Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre Aud, ingen Sterten og finne.

Er du slekt med Sterten på Frosta?

M.h.

Odd Annar

Takk for svaret.

Vi er ikke i nær slekt, men de fleste i Lensvika er i slekt hvis vi går noen generasjoner bakover. Det ser ut som vi har flere felles aner som var født tidlig på 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore Underoff.kalender for Den norske hær 1920: Infanteriet 5. division: John Peter Finess, f. 13-11-72, underoff.eks. 1894, sersjant 12-5-1898, furer 1-2-1915, kom.sersjant 20-10-1916. Adr.: Bjørnør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen til Odd Annar. Ja, denne Hans må være far til Jon Peter.

Og takk til Carsten. Det var ny info for meg at han hadde adresse Bjørnør. Betyr dette at han bodde der da denne kalenderen ble utgitt, eller bare at han meldte seg der ved behov? Dessuten var ikke Bjørnør egen kommune etter 1892, så det er uklart for meg hvor han evt bodde. (Ifølge mine opplysninger bodde han i Stjørdal fra 1905.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg som har rota Tore, han har adr. Stjørdal, men i 1924-kalenderen har han adresse Stenkjær og hadde blitt fanejunker 1-5-1922.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...

Min oldefar Elling Akselsen (Axelsen) Jensaas fra Ålen,  gikk på underoffisersskolen i tidsrommet 1870-1872 og jeg lurer på om det er noen som kan finne noe om ham fra den perioden. Jeg ser at det er lenge siden det var aktivitet her, men jeg prøver likevel😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tove H skrev:

Min oldefar Elling Akselsen (Axelsen) Jensaas fra Ålen,  gikk på underoffisersskolen i tidsrommet 1870-1872 og jeg lurer på om det er noen som kan finne noe om ham fra den perioden. Jeg ser at det er lenge siden det var aktivitet her, men jeg prøver likevel😄

Kanskje du kan endre visningsnavnet Tove H  til ditt fulle navn? 🙂

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.