Gå til innhold
Arkivverket

Ikke lenger aktuell - Tinglysninger vedrørende Kolterud i Land, fra 1773

Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Er ikke så dreven i hverken denne type dokumenter eller eiendom, og trenger litt hjelp. Er glad hvis noen har mulighet og lyst til å kikke på dette :)

I og med at Niels Nielsens datter Agnethe (som 34-årig enke med to små barn) ble dømt til 2 år for grovt tyveri har jeg lyst til å finne ut mest mulig om bakgrunnen hennes.

Jeg forstår av 1801-tellingen at eiendommen er delt i to, og at all tinglysning vedrørende begge de to delene av Kolterud er nevnt her. Var det ikke delt i bnr på den tiden?

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-24

Kildeinformasjon: Protokollnummer: a-3, Sted: Hadeland og Land sorenskriveri, Land tinglag, Oppbevaringssted: SAH

Merknader: Land

Er ute etter Niels Bjørnsen og sønnen Niels Nilsen som jeg ser er nevnt her. I "linje" 5 synes jeg det står "skjøte fra Niels Bjørnsen til sønn Niels Nielsen" men kan ikke se på denne siden at eiendommen noen gang ble skjøtet over på Niels Bjørnsen. (Er det ført i en annen bok som ikke er scannet? Han var født rundt 1742.) Jeg leser det slik at skjøtet var dater 18. september(?) til 12.desember 1807? Det står noe om sønnens "gaard", men jeg skjønner det ikke. Det vises også til fol. 225 vedr "Bøberg"men jeg finner ikke disse navnene der.

Jeg mener at ingen av de andre punktene har noe med disse to å gjøre før på neste side - litt over midten, der det står noe om livørekontrakt fra Niels Nielsen til hans fader Niels Bjørnsen og hans moder Ingeborg Larsdatter. Den er datert 14. april 1809, men hva betyr datoen 16. mai og når "gikk" kontrakten ut? Det er vel en merknad til høyre som sier "begge døde".

Så står det vel noe om Niels Nielsens obl. i Norges Bank, men jeg kan ikke se her at han skjøter gården videre. I tillegg vises det til fol. 231 og 341, men gjelder det noe annet enn obligasjoner?

Mvh

Anne Gro Ek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne, jeg har ikke anledning til å se nærmere på dette nå, men kan prøve å svare på noe av det du lurer på.

Protokollen du viser til er et panteregister, det innholder en oversikt over hva som er innført i panteboka - og henvisningene med folionummer viser altså til hvor opplysningene finnes i denne siste. Du må altså merke deg folienummerne du er interessert (i panteregisteret som du har lenket til her), og deretter bytte fra panteregister til tilhørende pantebok hvor ofte en avskrift av hele dokumentene er skrevet av.

Gårds og bruksnummer kom i 1886 da det eldre systemet med matrikkelnummer og løpenummer gikk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips betaler seg :-)

Jeg ser i Panteboka at Niels Bjørnsen har lånt 1000 riksdaler av Hans Torstensen Tingvold.

http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=10273&uid=ny&idx_side=-10

Det står flere datoer og jeg er ikke sikker på hvilke dato som er hva. Mot slutten står det "1803"(tror jeg), til venstre under overskriften står det også1803(?) og i venstre marg står "23. oktober 1821". Dette siste må vel være den dagen hele lånet er betalt og pantet ble strøket, og 1803 er det året låneavtalen blir inngått. Eller?

Kan det stemme at lånet kan ha blitt overført til sønnen Niels, for ved å følge folienr. fant jeg skjøtet (av 18.12.1807) hvor Niels Bjørnsen selger Kolterud til sønnen Niels. Jeg forventer ikke at noen skal lese skjøtet, men kan stemmer det at kjøpesummen var 1099 riksdaler?

Regner også med at jeg ved å lete videre vil finne føderådskontrakten mellom Niels Nielsen og foreldrene.

http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=10273&uid=ny&idx_side=-229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite udrag fra:

Ødegaard, Svend-Erik: Boka om Land VIII Nordsinni, Nordre Land Kommune 1997:

5. Ingeborg Larsdatter Kolterud søndre, dp 1748

d. 1820

g 1772 m Nils Bjørnsen Ske, Hov, dp 1742, d. 1815

Barn:

1. Bjørn dp 1773, psykisk utviklingshemmet,

hjemme 1801, d 1804

2. Lars, dp 1775, d Kolterud 1801

3. Mari, dp 1776

4. Nils, dp 1779, d 1780

5. Karen, dp 1781, g 1801 m Erik Gulbrandsen, se

Kapperud

6. Ingeborg Maria, dp 1782, d 1784

7. Mari, dp 1785, g 1803 m Gulbrand Kristiansen, se

Vinjar

8. Nils, dp 1788, neste bruker

9. Peter, dp 1790, d 1858, se Røste av Kolterud

Nils solgte garden til sønnen Nils Nilsen i 1809.

6. Nils Nilsen Kolterud søndre, dp 1788

g. 1 1810 m Agnete Olsdatter Finni, Torpa, dp 1791,

d 1811

Barn:

1. Nils, dp 1811, d 1811

g 2 1820 m Kari Hansdatter Gjefle, dp 1802

Barn:

1. Nils, f. 1821

2. Peter Martin, f. 1826

3. Ingeborg, f. 1828

4. Hans Andreas, f. 1830

5. Agnete, f. 1832

Gården ble solgt ved auksjonsskjøte i 1833 til kjøp-

mann Paul Berg i Drammen. Nils Kolterud ble fullmek-

tig for Hurdals verk og kjøpte Strand i Hurdal. Kjøp-

mann Berg forpaktet bort Kolterud søndre i 1833 til

Christoffer Berg, og deretter i 1834 til Hans Andersen

Nordby.

Fra Ingeborg Larsdatter er det linjer bakover til en Endre Olsen f. ca. 1642 fra Jukam i Sør-Aurdal. Han hadde datteren Helga som ble gift med Kristoffer Hansen Vasslien som ble bruker på Kolterud. De hadde datteren Marit gift med Tore Larsen Bardalen som igjen hadde sønnen Lars Toresen Kolterud gift med Kari Olsdatter Esbjug som igjen hadde datteren Ingeborg Larsdatter som er først i sitatet ovenfor. Om du holder på med slekter i dette området vil jeg absolutt anbefale denne boka, det er en av de bedre bygdebøkene jeg har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var bonus :-) Trodde jeg bare skulle finne ut litt om Agnethe, så kommer hele slekten dumpende!

Takk skal du ha :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider