Gå til innhold
Arkivverket

Hva er jeg til tremenningen til faren min?


Camilla Svanøe1
 Del

Recommended Posts

Der jeg er ifra(Åsenfjord i Levanger kommune) betyr også filletante en som er gift med en onkel, og filleonkel en som er gift med en tante. En forklaring jeg fant på internett en gang sier at filletante var datter av

en fetter eller kusine, og filleonkel var sønn av en fetter eller kusine. I andre emner om dette på forum jeg har vært på, er det også noen som har brukt uttrykkene slik/muligens så lenge siden jeg så det at det

var på nyhetsgrupper i slektforskning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at en halv menning kan brukes i noen tilfeller, og at det blir mer diffust lengre ut i slekta.

Men jeg likte også "once removed" betegnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres 'halvmenning' litt hjemmesnekret ut. Da din fars tremenning døde, ugift og barnløs, så døde den grenen ut på slektstreet. Han etterlot en link fra seg til din far, men ingen link til deg. Jeg hadde en kollega, og jeg fant ut at jeg var hennes mors firmenning. Min kollega ble dermed femmenning til mine barn. Og vi fortsatte som kolleger uten at vi så på hverandre som noen slags 'menninger' til hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da din fars tremenning døde, ugift og barnløs, så døde den grenen ut på slektstreet. Han etterlot en link fra seg til din far, men ingen link til deg.

 

Dette med link og ikkje link trur eg du må forklare - eller kanskje trekkje attende? Sambandet - eller slektskapen - går via sams ane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan ikke si: han var min....menning, kun forklare slektskapet med at han var fars tremenning.

At ho ikkje kan namngje slektskapen med eitt ord, vil vel ikkje seie det same som at det ikkje er ein "link" eller at dei ikkje er i slekt?

 

Å seie at nokon med sams oldefar/-mor er "tremenningen min" er ei "nymotens" oppfinning. Frå gammalt av var ein tremenning (og fir- , fem-, osv.) etter nokon. To som har sams oldefar og/eller oldemor er begge "tredje mann" - eller "tremenning" etter same person/par. Den opphavelege bruken av ordet tydeleggjer at slektskapen - eller "linken", om ein vil - går om sams ane.

Så har ordbruken endra seg til at dei to er "tremenning" til kvarandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.