Gå til innhold
Arkivverket

Finnes det familier/linjer som kan følges til før Svarteduen, evt videre bakover?

Liv Langberg
 Del

Recommended Posts

Selv er jeg vsst i slekt med Håkon Håkonssen, i følge en mormoner og mangemenning borti Junaiten. Det er litt skrint med forbindelseslinjer rundt 1500-, 1600-tallet, så jeg er ikke akkurat overbevist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ikke hvordan (via hvilken linje) du skulle være ættet fra Håkon Håkonsson, men i utgangspunktet ville nok jeg også ha vært skeptisk. Så vidt jeg vet går vel alle kjente linjer fra ham til i dag via utenlandsk (dansk, svensk og tysk) adel.

Tittelen på tråden din åpner imidlertid opp for mer nyanser. Jo, det er mulig å følge også norske linjer tilbake til før 1350, men det er svært få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kan man få litt oversiktskunnskap om dette temaet, tro? Og da tenker jeg ikke på Håkon Håkonsson, men utgangsspørsmålet mitt!

Som jeg, da jeg skrev det, også forsto at ikke helt dekker det jeg lurer på, da jeg tenker både FRA før 1350 og mot nåtid (hvor som helst, egentlig) OG fra nålevende personer og bakover til tiden før 1350.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet ditt er for så vidt tatt opp før, sist i denne tråden: http://forum.arkivverket.no/topic/184807-hvor-langt-tilbake-er-det-mulig-aa-foelge-slektslinjer-foer-kirkeboekene-kom-paa-1600-tallet/ Du vil da også finne litt om kilder.

For tiden før 1600 vil kildene stort sett dreie seg om diplomer eller brev. Frem til ca. 1570 finnes disse trykt i Diplomatarium Norvegicum, som er digitalisert her: http://www.dokpro.uio.no/dipl_norv/om_dn.html Ellers finnes fra 1570 og utover en mengde utrykte diplomer i Riksarkivet og enkelte andre arkiver, samt på gårder rundt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider