Gå til innhold
Arkivverket

Norsk Slektshistorisk Forenings bibliotek - velkommen!

Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

Norsk Slektshistorisk Forening har et rikholdig bibliotek i Slektsforskernes Hus, Øvre Slottsgate 2 B i Oslo. Det er åpent hver torsdag og lørdag, så har du lyst på en slektsprat, bla i spennende bøker, eller trenger hjelp til å komme videre i forskningen – er det bare å komme innom!

Vi trenger også flere biblioteksvakter for høsten 2013, så har du lyst og anledning kan du kontakte meg, jeg er bibliotekkontakt for NSF.

Her kan du lese mer om NSFs bibliotek: Norsk Slektshistorisk Forenings bibliotek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grete. Jeg registrerer de mangfoldige invitasjonene til å besøke biblioteket. Når man gjør så dette, f eks under en Slektscafe-lørdag, er faren stor for at rommet simpelthen er for lite. Dette ene border midt i rommet dekker neppe besøk av mer enn to personer med hver sin Laptop. Jeg skulle sette pris på om foreningen utvidet tilbudet med f eks å sette bord og stoler i rommet utenfor. Hilsen, JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok plass til flere laptoper enn du antyder, men forslaget om å sette opp flere bord i lokalet utenfor skal vi selvsagt ta med oss.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har da vært langt mer enn 2 med laptop der samtidig uten problem. Lite, ja mulig det. Men hva så ? Man skal kanskje ikke legge all verdens vekt på å dra dit og kun sitte og jobbe på egen pc. Man er jo såpass samlet der at man nesten uten unntak kommer i prat med de andre som er der samtidig, det er ikke få ganger det har endt opp i diskusjoner og gjensidig hjelp. Man utveksler erfaringer, deler på kunnskap og noen ganger har man felles slektninger også, det er veldig moro.

For ikke å snakke om alle godsakene som står i hyllene der da.

Det burde være et sted som kan og bør brukes langt mer enn det blir gjort, selv om jeg har inntrykk av at besøkstallet har tatt seg bra opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel greit for dem som bor i Oslo og omegn å kunne reise dit, men det burde ha vært flere avdelinger rundt i landet. Jeg reiser ikke 60 mil til Oslo, for å være der. Hadde det vært et kontor i Trondheim, hadde jeg

nok gjort det av og til. Kunne det ikke vært et kontor i Oslo, Trondheim, Bergen, Tromsø og kanskje i noen av de andre litt større byene og på noen andre steder enn Oslo rundt omkring i landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde være et sted som kan og bør brukes langt mer enn det blir gjort, selv om jeg har inntrykk av at besøkstallet har tatt seg bra opp.

Denne lille dialogen er kanskje med å avdekke hvorfor bibliotheket blir besøkt av så få. Jeg er ikke enig i at det er "god" plass på bordet. Man har gjerne flere bøker ved siden av sin laptop, samt notatblokk. Jeg synes også at åpningstidene er for korte. Nå et utenbys medlem reiser 60 mil for å kunne forske, så burde mulighetene til å komme igjen dagen derpå være tilstede. Når så ikke er mulig, unnlater man å bruke bilbiotheket. JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja med de rette brillene på kan man lese og tolke en hver setning nær sagt hvordan man vil.

Jeg håper da at andre forstod hva jeg mente. En ting kan alltid bli bedre , besøksallet på biblioteket til nsf likeså, men man kan jo allikevel få lov til å se litt positivt og si at det virker som besøkstallet har tatt seg opp.

Nå sier jeg på generellt grunnlag, for jeg har ikke inngående kjennskap til NSF:

Det mange foreninger sliter med i dag er dugnadsånden og det å få medlemmer til å bidra med hva man kan. Jeg vil mene at dugnadsånden var større for noen år siden.

De som er tillitsvalgte i foreninger yter mye for lite. Vi skal huske at i tillegg til verv i foreninger har de fleste jobb/skole, familie og egen fritid i tillegg. Man yter mange mange timer i løpet av et år som regelt uten noe godtgjørelse og får man en godtgjørelse så står den ikke i forhold til hva man yter. I tillegg kommer ofte bruk av egen telefon, bil og slitasje ellers på eget utstyr

I NSF er jeg sikker på at ethvert styremedlem og flere gode og verdifulle hjelpere hver dag året igjennom legger ned en stor innsats for å bidra til at vi som har denne flotte hobbyen skal kunne ha det. Akkurat som andre foreninger også gjør.

Så til biblioteket på NSF. Jeg tror nok at hadde en mye større andel av medlemsmassen, som bor i og rundt Oslo vært villige til å ta en bibliotekvakt eller fler i løpet av året. Så hadde ting kanskje kunnet vært annerledes, på det vis at kanskje kunne åpningstider vært lenger og dagene fler.

Man skal vel takke mennesker som er villige til å bruke så mye av sin fritid.

Denne lille dialogen er kanskje med å avdekke hvorfor bibliotheket blir besøkt av så få. Jeg er ikke enig i at det er "god" plass på bordet. Man har gjerne flere bøker ved siden av sin laptop, samt notatblokk. Jeg synes også at åpningstidene er for korte. Nå et utenbys medlem reiser 60 mil for å kunne forske, så burde mulighetene til å komme igjen dagen derpå være tilstede. Når så ikke er mulig, unnlater man å bruke bilbiotheket. JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så til biblioteket på NSF. Jeg tror nok at hadde en mye større andel av medlemsmassen, som bor i og rundt Oslo vært villige til å ta en bibliotekvakt eller fler i løpet av året. Så hadde ting kanskje kunnet vært annerledes, på det vis at kanskje kunne åpningstider vært lenger og dagene fler.

Man skal vel takke mennesker som er villige til å bruke så mye av sin fritid.

Du er igjen inne på ett av problemene. Det er vel kanskje først nylig at NSF åpent har annonsert etter bibliothekvakter blandt medlemmene. Jeg har det inntrykk av at denne oppgaven tidligere stort sett har vært forvaltet av den øvre elite i NSF. Det kan jeg godt forstå. Å opptre som bibliothekvakt kan da ikke et hvilket som helst medlem påta seg; det må jo kunne forventes at vakten kjenner til bibliothekets innhold og det må være opplagt at vedkommende vil kunne veilede besøkende på en nærmest proff måte. Kan en god veilednings service hjelpe til at bibliothekets omdømme blir styrket? Som igjen medfører økende besøk? Vil NSF få medlemmene til å stå frem som vakt, bør det tilbys en innføring og oversikt eller "kurs" slik at man føler seg komfortabel og kompetent når man sitter der og tar imot besøkende. JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan,

Du har helt rett. NSF sitt bibliotek har et kapasitetsproblem. Det er altfor mye kunnskap samlet i biblioteket til at det kan la seg nyttiggjøre fullt ut av sporadisk besøkende medlemmer. Dette er imidlertid et luksusproblem.

Et paradoksalt og lignende problem ligger i det faktum at mange slektsinteresserte anvender mye tid på å organisere sine slektsopplysninger i slektsdatabaser til fortrengsel for å skrive artikler tuftet på et mindre utvalg av de samme opplysninnger.

Nok om det, tilbake til saken: Om det skal være slik at Grete Singstads invitt til å delta i postivt samvær rundt landets mest innholdsrike slektsbibliotek skal reduseres til et spørsmål om hvor stolen skal stå, så anbefaler jeg Jan Keus om å stille opp som genealogisk vaktmesterassistent hver torsdag og hver lørdag med et sett campingstoler og ditto bord for å avhjelpe situasjonen. :-)

Kanskje Jan også kunne tenke seg rollen som kunnskapsrik omviser i biblioteket til fordel for NSF? Kanskje Jan også kunne tenke seg jobben med å verve flere medlemmer til NSF, slik at den positive utviklingen innen genealogisk grunnforskning kunne bli ytterligere styrket?

Utfordringene er mange Jan, kan vi regne med deg som NSF sin solide støttespiller i tiden fremover? Du har jo bred og god erfaring med norsk-nederlandske forbindelser. Jeg håper du samtidig har anleding til å styrke NSF bibliotek med mer nederlandsk litteratur og kanskje tilby kurskvelder og kollokviegrupper for medlemmer av NSF med hollandske/nederlandske forbindelser. Språket er jo ofte en barriere, og ressurspersoner er det viktig å ta vare på.

Jeg er glad for at du har engasjert deg så mye for å bidra til NSF sin vekst. Takk for innspillene så langt.

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider