Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp, hvordan søker jeg?

Bjørg Lunde
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker å finne Hans Olsen født på Kongsberg 1797 til 1799. Det burde være et greit søk å få listet opp alle kandidater, men det er der slett ikke.

Jeg søker på fornavn dåpsbarn Hans, og får mange tilslag. Men jeg kan ikke gå videre og søke opp de Hansene som har Ole til far. Og jeg får ikke noe tilslag på Fødselsdato 179*

Etter en stund har jeg oppdaget at jeg kan søke opp alle Hanser født i 1797-1799 ved å bruke Hendelsesår 179*, men fortsatt er det veldig mange å gå igjennom for å finne den rette. Er det ikke noen annen måte å gjøre dette på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker å finne Hans Olsen født på Kongsberg 1797 til 1799. Det burde være et greit søk å få listet opp alle kandidater, men det er der slett ikke.

Jeg søker på fornavn dåpsbarn Hans, og får mange tilslag. Men jeg kan ikke gå videre og søke opp de Hansene som har Ole til far. Og jeg får ikke noe tilslag på Fødselsdato 179*

Etter en stund har jeg oppdaget at jeg kan søke opp alle Hanser født i 1797-1799 ved å bruke Hendelsesår 179*, men fortsatt er det veldig mange å gå igjennom for å finne den rette. Er det ikke noen annen måte å gjøre dette på?

Hei !

Hvor har du det i fra at han var født på Kongsberg, vielse elle F. T. eller andre kilder ?

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøg med:

http://digitalarkive...no/ft/sok/1801#

Fornavn: hans

Etternavn: ol*

Fødselsår: 1799|1798|1799

Karsten

Beklager, jeg var visst litt upressis. Jeg snakker ikke om folketellingene.

Det er blant Døpte på Kongsberg jeg ønsker å finne Hans:

http://digitalarkive.../kb/sok/dp/8574

og da nytter det ikke å søke på Hans og Ol*

Jeg hadde håpet at man etter å ha funnet alle Hans-ene kunne åpne søkeskjemaet og søke videre på Ole som far (altså søke i to nivåer), men da får jeg opp alle dåpsbarn med Ole som far, ikke bare Hans-ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se først under Geografi, klikk på ordet Buskerud og klikk deretter i ruta foran Kongsberg (venstre side). Om du ikke gjør det vil du få resultat fra hele landet. Så skriver du fornavn: hans /etternavn: ols*/ fødselsår:179* http://digitalarkive....no/ft/sok/1801

Eller du kan skrive inn navn og årstall som forrige, og skrive Kongsberg under bosted (til høyre) http://digitalarkive....no/ft/sok/1801 Men, dette er vel neppe den riktige måten å gjøre det på, selv om det ser ut til å virker for Kongsberg.

Åj sann. Akkurat da jeg la dette inn fikk jeg se at du snakker om kirkebøker og databasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vælg:

Rolle: barn

Hendelsesår. 1797|1798|1799

Da får du blot 33 træf. 5 af disse har en far som hedder Ole. Det tog mig under 2 minutter at gå dem alle igennem.

Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje enklere å lete i kirkebøkene ? Du må jo alikevel sjekke opplysningene der da muligheten for feilregistrering alltid er til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vælg:

Da får du blot 33 træf

Karsten

Jeg synes det er i meste laget å gå igjennom 33 treff for å finne de få som er aktuelle. Og dette var et enkel søk, det kunne fort bli MYE mer å lete igjennom dersom man tidsrom eller område utvides.

Mitt poeng er at jeg sitter med opplysninger som kunne begrenset søket, men jeg får ikke brukt disse. :wacko:

Tidligere kunne man søke i flere nivåer i databasene, er ikke det mulig i det nye systemet?

Kanskje enklere å lete i kirkebøkene ? Du må jo alikevel sjekke opplysningene der da muligheten for feilregistrering alltid er til stede.

Hva er da vitsen med å digitalisere? Er ikke det for å gjøre det lettere å lete?

Men selvsagt må man sjekke mot kirkebøkene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får bare opp to Hans født i 1799 og ingen har Ole som far når jeg søker slik:

Samme resultat om jeg velger 179*

Jeg forstår ikke hvorfor.

Jeg kommer til å savne muligheten til å søke på to personer, enten det gjelder transkriberte dåper, som her, eller i folketellinger.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Nå forstår jeg det... :rolleyes:

Jeg brukte fødselsår og ikke hendelsesår ute på høyre side...

Du hadde rett, Karsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo langt fra alle kirkebøker som er digitaliserte og søkbare verken for Kongsberg eller andre steder i landet. Når det gjelder Kongsberg finner jeg kun tre dastabaser over konfirmerte i Kongsberg for perioden 1766-1816.Om man går inn på databasevelgeren (den gamle) velger Buskerud og kommune Kongsberg får jeg opp dette.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebMeta.exe?slag=vismeny&fylkenr=6&katnr=&emnenr=&aar=&dagens=&knr=604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

Jeg hadde håpet at man etter å ha funnet alle Hans-ene kunne åpne søkeskjemaet og søke videre på Ole som far (altså søke i to nivåer), men da får jeg opp alle dåpsbarn med Ole som far, ikke bare Hans-ene.

JA. Eller en ekstra rubrikk for person nr. 2 også med valg av rolle.

Jan Oldervolls gamle system fungerte slik, så jeg forstår ikke hvorfor ikke dette skal la seg gjøre.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Det er jo langt fra alle kirkebøker som er digitaliserte og søkbare verken for Kongsberg eller andre steder i landet. Når det gjelder Kongsberg finner jeg kun tre dastabaser over konfirmerte i Kongsberg for perioden 1766-1816.Om man går inn på databasevelgeren (den gamle) velger Buskerud og kommune Kongsberg får jeg opp dette.

http://digitalarkive...dagens=&knr=604

Jeg tror ikke det legges inn ny-transkriberte lister på 'gamle' Digitalarkivet.

Denne listen over døpte ligger i allfall her: http://digitalarkive.../kb/sok/dp/8574

Dette finnes nå:

Ministerialbok for Kongsberg prestegjeld 1769-1782 (0604Q)

• Konfirmerte 1766-1782

Ministerialbok for Kongsberg prestegjeld 1783-1797 (0604Q)

• Konfirmerte 1783-1800

Ministerialbok for Kongsberg prestegjeld 1795-1816 (0604Q)

• Konfirmerte 1801-1816

• Dødfødte 1797-1816

• Døde og begravde 1795-1816

• Fødte og døpte 1796-1816

• Viede 1795-1816

(Jeg fikk ikke laget lenke til oversikten.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er vel flere som savner den " gamle" måten å søke på i digitalarkivet. Dette problemet gjelder spesielt døpte og fødte, da man ikke kan legge inn navnet på faren eller moren når man søker. Får håpe at de får orden på dette, synd og gå fra et system som fungerer utmerket til et system som fungerer dårligere. Det er mindre problematisk når mann kommer til andre hendelser, da som regle farsnavnet er registrert som etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved søking i folketellinger er det avgjort lettere å finne riktig Ole Olsen om man også i det nye systemet hadde kunnet søke på farens, eller på konas navn samtidig...

(I Nes på Romerike er det 164 Ole Olsen i 1865-tellingen... Jeg som syntes jeg brukte mye tid på dette allerede...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det opptil flere ting som jeg har lyst til å kommentere:

1. Søk etter flere personer i samme handling, type foreldre til barn, mann og kone i en folketelling osv., har vært savnet siden vi publiserte 1910-tellingen i den nye programvaren. Det har hele tiden vært planen at det skal på plass, men vi har ikke hatt tid til å utvikle det. Førsteprioritet er å få flyttet alle data, dernest er det å få på plass basisfunksjonalitet.
  2. Alle data er ikke flyttet over enda, derfor vil det være kilder/databaser som kun vises i Databaseveljaren, som f.eks. 1900-tellingen, emigrantdata, skattelister, militærruller, skifteregistre osv. Pr idag er det kun folketellingene fra 1801, 1865 og 1910 som er flyttet over, (1885-tellingen er delvis flyttet over og snart komplett på nye Digitalarkivet) i tillegg til tilnærmet alle kirkeboksdata (noen hundre filer vi har problemer med ligger fremdeles på vent).
  3. Nye data kommer kun i Finn kilde og ikke i Databaseveljaren. Vi stengte for publisering av data på gamle Digitalarkivet senhøsten 2011. Det ble en stans av datapublisering til vi kom i ordentlig drift igjen sommeren 2012. Siden da har vi arbeidet med å få unna køen av nye filer som hadde bygget seg og samtidig ta unna alle filene som sendes inn hver uke. Pr idag ligger 250 filer i kø og bare på de to første ukene nå i mai har vi mottatt 27 nye filer.
  4. Gamle Digitalarkivet skal ikke gå ned før vi har oppfylt visse kriterier både mht funksjonalitet og data. Pr idag gjelder 1. juli som frist, men vi har sett at vi ikke kommer til å klare tidsfristen. Vi håper derfor på å få utvidet fristen, men dette er ikke avklart enda.
  5. Når vi har fått på plass den funksjonaliteten vi ønsker og alle data er flyttet over, vil nye Digitalarkivet bli veldig bra. Det er ikke alt av funksjonalitet vi kommer til å videreføre fra gamle Digitalarkivet, men vi er rimelig sikre på at det nye til vil kunne fungere bedre enn det gamle for svært mange brukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjon!

Da regner jeg med at en gang i framtiden vil søkemulighetene jeg savnet være på plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider