Gå til innhold
Arkivverket

Skoleklasse ca 1900-05, muligens Dypvåg/Tvedestrand

Øystein Djuv-Stiansen
 Del

Recommended Posts

Har funnet dette flotte bildet i noen gamle papirer etter min farfar. Det står ingenting på baksiden av bildet dessverre. Jeg er derfor usikker på hvor og når bildet er tatt, men jeg antar at det er tatt en gang mellom 1900-05.

Jeg tror at bildet ble tatt i Dypvåg, og at min oldemor Alma Konstanse Jørgensen (f. 1896 i Dypvåg) er med på bildet. Vi mener at hun står i bakerste rekke, nummer 6 fra høyre (Hvitt forkle, og med et hvitt kjede om halsen). Lærerinnen på bildet er da kanskje Johanne Næs som skrev denne artikkelen om skolen i Dypvåg i 1940:

http://www.dypvaag.skole.tvedestrand.no/?sideID=77

Kan noen hjelpe meg med å bekrefte mine antagelser? All informasjon er av interesse.

Øystein

post-619-0-55160400-1368448633_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må dessverre si at jeg ikke gjenkjenner noen av personene på bildet, men det var veldig moro å lese Johanne Næs' fortelling. Hun var lærerinne da min far gikk på Dypvåg skole.Hun forteller selv i historien at hun ble ansatt "etter frøken Sole" som lærerinne i 1907, så hvis bildet er fra 1900-1905 er det vel neppe henne som var "frøken" for denne klassen her. Men hvis (det virkelig flotte!) bildet er fra Dypvåg, må vel Tv.strand historielag ha stor interesse av det? Kanskje de h a r bildet og kjenner navnene?

Jeg er litt sent ute, men jeg må komplimentere deg med fortellingen i Årboken fra 1999!

Valgjerd (datter av Cecil Weimark).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Valgjerd! Tusen takk for tilbakemelding - jeg har lurt veldig på hvordan jeg skal få bekreftet om bildet er fra Dypvåg. Det er et fjell i bakgrunnen som kanskje noen klarer å identifisere, dersom man tar utgangspunkt i at bildet ble tatt i bakkant av den gamle skolen i Dypvåg. Videre er det noen av guttene som har ganske "markante" ansikter, og kanskje de er mulige å gjenkjenne?

Godt å høre at artikkelen om Peder Jeriko falt i smak :) Din far ble jo nevnt - ta gjerne kontakt om du har utfyllende informasjon.

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider