Gå til innhold
Arkivverket

Slektshistorien, bunader og snart 17. Mai .

FuglebrendInger
 Del

Recommended Posts

Etter noen få måneder med slektsgransking har jeg gjort mange hyggelige og noen ikke fullt så hyggelige funn. At jeg er både byjenta og Hedemarking har jeg vært stolt av. Så stolt at jeg for mange år siden skulle skaffe meg bunad var valget klart det måtte bli Hedemark eller Østerdalen. Jeg visste lite om bunader og ringte husfliden i Elverum . Mitt spørsmål var som følger : jeg skal kjøpe bunad ønsker noe fra sør Østerdal. Svar: Da skal du ha Sør Østerdal ! ....Spørsmål 2. Er det den med blomster på skjørtet ?

Svar :NEI ...DØM BRODDERTE ITTE I ØSTERDAL'N , DØM ÆRBE DER.

Valget var lett og nå er jeg klar for 17 mai i Østerdalsbunaden min , i år skal jeg ta et ekstra HURRA !! for røttene mine og at jeg droppet innom Digitalvekets forum og har lært mye om mine forfedre.

God 17 Mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et morsomt svar du fikk om døm som itte brodderte, fordi døm måtte ærbe!

Om tre kvarter skal vi ha lunsjgjester, og da skal vi synge "Norge i rødt hvitt og blått" som opptakt og "øvelse" til nasjonaldagen!

En god 17. mai ønskes også til deg - og til alle dere andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsomt at du deler dette med oss her inne. Min morfar kom fra Norderhov og derfor har jeg den gamle Ringrigsdrakten (som nå har krympa i skapet) . Min farfar kom fra Hemsedal, har lurt på om jeg ikke også skal skaffe meg Hallingbunaden, den er det ivertfall ikke farlig om man får noen ekstra kilo her og der.

Ha en flott 17 mai feiring.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to flotte døttre har Svalbardbunaden etter at vi bodde der i mange år på 70-og 80-tallet.

Ha en fin 17 mai fest. :)

For og få lov til å bære denne spesielle bunaden må man ha minst ett års opphold på øyriket.

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke meningen å ødelegge denne tråden, men er bare litt kry over mine døttre. Har også to sønner, men de bruker ikke bunad.

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ødelegger ikke tråden med å skrive om dine døtre og deres bunader! Det er jo bare hyggelig!

Jeg har selv to døtre på 40 og 34 år, og jeg er kjempestolt av dem begge, selv om bare den ene ville ha bunad i sin tid! (He he)

Jeg har også en sønn (38) uten bunad, men han igjen har to sønner med bunadliknende 17. mai-dresser (de er ganske små ennå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og få lov til å bære denne spesielle bunaden må man ha minst ett års opphold på øyriket.

V.h.

Odd Annar

Det var da en merkelig bestemmelse :)

Hvem er det som kan bestemme noe slikt? En klær seg vel som en vil uten å bli sjekket i innflyttingslister og utflyttingslister.

Hva med ho som har arvet en bunad etter mor, synes bunaden er fin og vil feire dagen sammen med venner på Svalbard. Våger ho og vil ho i såfall så bli avkledd av bunadspolitiet i Longyearbyen?

Ja, ja innlegget er fra min side mest ment humoristisk,

og jeg ønsker heller ikke å ødelegge en fin tråd med et flott åpningsinnlegg :)

Ha en riktig fin 17. Mai!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svalbard

Svalbard fikk sin egen bunaddrakt i 1978. Mor til bunaden er Elsa Knutsen fra Bø i Vesterålen, med mange års opphold på Svalbard. Broderiene på damebunad-drakten forestiller svalbardvalmue, saxifraga, snøstjerneblomst og isfjell. Motivet på søljene er isbjørnhode. Det hører til kort kep og lue.

Til herrenes bunaddrakt følger det med hoftesid sort dobbelknappet jakke med Maokrage. Broderiene på vestens rygg forestiller fjell, sol, gruvehjelmer, gamle gruvelykter og redskap. Snorene i buksen er satt sammen i gruvehjelmens symboliserende farger: hvitt, gult, grønt og blått. Blusen/skjorten er i hvit duchesse.

Andenes Husflid og Brukskunst AS har enerett for produksjon og salg av denne bunaddrakten. Vi har også enerett på salg av sølvet som er håndlaget av Singer Sølvsmie i Kautokeino.

For å kunne bære denne bunaden , må en ha tilbrakt alle fire årstidene på Svalbard.

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CC8QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.andeneshusflid.com%2Fsvalbardbunad.html&ei=Ej6TUcfdO8eE4AT_yICoDQ&usg=AFQjCNF0c0h-eAflyDJvPS_MEydmCVwTyQ&sig2=33t66JTsbTH5AlBUMX29YQ&bvm=bv.46471029,d.bGE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ann-Mary :)

Takk for den innfoen. Kjente ikke helt bakgrunnen for bunaden, men kjente Elsa godt.

Kjenner også blomstene godt. Saxifragaen(rødsildre) er nå avblomstret her på Stjørdal for i år. Svalbardvalmuen

er en yndig blomst som liksom vokser opp fra steinura.

Svalbard er fantastisk og er glad jeg fikk oppleve og bo der i nesten 10 år.

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og si litt om hjelmfargene Ann-Mary refererer til i #9.

Grønn hjelm bar man de tre første mnd. i gruva som skulle vise at du var i opplæring, gul hjelm som veteran.

Hvit hjelm bar stigerne(formennene), og endelig blå hjelm besøkende.

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider