Gå til innhold
Arkivverket

Hvor lå Flechefiord 49

Bjørn_Olaf_Magnusdal
 Del

Recommended Posts

Hei

Vet ikke om jeg er på rett forum – men jeg prøver allikevel.

Jeg har nylig funnet ut at min 2xtipp-oldefar kom fra Flekkefjord. Det som er litt pussig er at 1801-folketellingen for Flekkefjord kun består av fortløpende nr (?) og ikke noe steds- eller gårdsnavn.

1801-folketellingen for Flekkefjord i Lund prestegjeld: http://digitalarkive...f01058348000001

Fins det noen oversikt over de ulike numrene? Eksisterer det noe gamle kart over Flekkefjord? Jeg er spesielt ut etter Flechefiord 49. Ligger/lå den i Hollenderbyen i Flekkefjord?

Flechefiord 49: http://digitalarkive...f01058348000305

(Min 2xtipp-oldefar,Hans Asbiørnsen, kom fra Netland i Gyland. Hans eldste datter, Helene Hansdatter (min tipp-oldemor), var først gift med Evert/Edvard Andersen fra Lista (mer om Evert/Edvard: http://snl.no/.nbl_b...ersen/utdypning) deretter med min tipp-oldefar, Gunvald Olsen Foss, fra Kr.sand. De bodde i Kr.sand.)

Med vennlig hilsen

Bjørn O. M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

I panteregistre fra slutten av 1700-tallet framgår det at nr. 49 lå i Kirkegaten. Imidlertid er det ikke noen innførsler der, så det er uvisst om tomta var etablert og bebodd da. Etter 1810 er nr. 49 oppført under Brogaten. Vi kjenner ikke til hvilken adresse nr. 49 i 1801 tilsvarer i dag. Det er kanskje mulig å finne ut, men kan bli tidkrevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Tusen takk! (og beklager sen tilbakemelding!!).

I går fant jeg boken "Flekkefjord på 1800-tallet, fra sild til sålelær" av Olav Arild Abrahamsen på Kr.sand bibliotek.

På side 128-129 (også side 292-293) fant jeg et reguleringskart datert 1856. Hus nr 49 lå på vestsiden av Kirkegaten (i dag Kirkegt mellom 29 og 31). På den tiden startet Brogaten fra hus nr 49 i Kirkegt og videre over elva.Huset eksisterer ikke lenger ettersom Brogaten i dag går tvers over Kirkegaten.

Side 287: Hus nr 49 strøk med ved storbrannen i 1878. Alle bygningene i kvartalet mellom nåværende Brogaten, Kirkegaten, Store Voldgate (nåv. Anders Beersgate) og Parken - ialt 14 våningshus med uthus brant ned.

Litt synd at huset er borte, men nå vet jeg i alle fall hvor "Flechefiord no 49" lå :-)

mvh

BOM

Lenke til kommentar
Del på andre sider