Gå til innhold
Arkivverket

Handelsfirmaet Lund i Farsund var drevet av brødrene Gabriel Lund (1719-1765) og Eilert Lund (1723-1783). Ønsker info om ektefellenes familier.

Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gabriel Lund (1719-1765) opplyses å være gift i 1741 med Anna Jochumsdatter Brinch som døde i Farsund 4 juli 1797, 80 år gammel. Hun skal ha vært fra Flekkefjord og foreldrene oppgis å være justisråd Jochum Brinch og Kristine Hansdatter Rolach. Justisråder satt opprinnelig i Høyesterett, men tittelen ble også tildelt personer som en hederbevisning. Hvem var denne Brinch? Vites det noe om hans slekt? Konen skal ha vært datter av Hans Gabrielsen Rolach uten at jeg vet mer om ham, med unntak av at han døde ca. 1689. Konen hans het Else (Elisabeth) Laves datter (eller Laugesdatter). Det finnes skifte etter henne i 1725.

Så var det broren Eilert Lund (1723-1783). Han var gift med Anne Margrethe Ferøe som skal være født i Flekkefjord i 1727 (ifølge boken Farsund-Lundene som ble utgitt i 1950), og døde i Farsund i 1759. Kirkeboka for Vanse (som Farsund da sorterte under) sier hun var 41 år ved sin bortgang, hvilket skulle tilsi fødsel rundt 1718.

Anne Margrethe Ferøe, var datter av Jens Ferøe (kjøpmann i Flekkefjord - losoldermann i Rasvaag) og hans kone Anne Margrethe Brun. Vites det noe om disse foreldrene, når de levde og deres foreldre igjen? Bruun slekten burde vel være kjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Fant dette på www.geni.com

Kristine Hansen Rolach icn_world.gif?1341525280

Født: cirka 1685

Farsund, Vest-Agder Død: Farsund, Vest-Agder Nærmeste familie:

Daughter of Hans Rolach og Else Rolach

Wife of Jochum Brinch

Mother of Anna Brinch

Sister of Anne Brinch

Hans Gabrielsen Rolach icn_world.gif?1341525280

Født: cirka 1650 Død: 1689 (39)

Skarvøya Nærmeste familie:

Son of Gabriel Andelabo og nn Andelabo

Husband of Else Rolach

Father of Anne Brinch og Kristine Rolach

Brother of Gabriel Rolach Lagt til av: Kjell Arild Reehorst 24. august 2011 Administrert av: Connie Gerd Rasmussen, Kjell Arild Modahl Reehorst og Trond « skjul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Christophersen Ferøe finner man døpt i Christiania Domkirke 25.05.1673, av foreldre handelsmann Christopher Thomassen og Boel Hellesdatter Pharo, som giftet seg samme sted12.11.1665. Jeg antar at Ferøe navnet er en forvanskning av Pharo. I en artikkel i Norsk Tidskrift for Genealogi, Bind 3, nevnes at Jens Christophersen Ferøe var gift med Anne Margrethe Bruun, jeg har ikke funnet mer omkring dette i primærkilder, men uansett var han også gift med Ellen Larsdatter Fæstervold.

Gabriel Lund (1719-1765) opplyses å være gift i 1741 med Anna Jochumsdatter Brinch som døde i Farsund 4 juli 1797, 80 år gammel. Hun skal ha vært fra Flekkefjord og foreldrene oppgis å være justisråd Jochum Brinch og Kristine Hansdatter Rolach. Justisråder satt opprinnelig i Høyesterett, men tittelen ble også tildelt personer som en hederbevisning. Hvem var denne Brinch? Vites det noe om hans slekt? Konen skal ha vært datter av Hans Gabrielsen Rolach uten at jeg vet mer om ham, med unntak av at han døde ca. 1689. Konen hans het Else (Elisabeth) Laves datter (eller Laugesdatter). Det finnes skifte etter henne i 1725.

Så var det broren Eilert Lund (1723-1783). Han var gift med Anne Margrethe Ferøe som skal være født i Flekkefjord i 1727 (ifølge boken Farsund-Lundene som ble utgitt i 1950), og døde i Farsund i 1759. Kirkeboka for Vanse (som Farsund da sorterte under) sier hun var 41 år ved sin bortgang, hvilket skulle tilsi fødsel rundt 1718.

Anne Margrethe Ferøe, var datter av Jens Ferøe (kjøpmann i Flekkefjord - losoldermann i Rasvaag) og hans kone Anne Margrethe Brun. Vites det noe om disse foreldrene, når de levde og deres foreldre igjen? Bruun slekten burde vel være kjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Christophersen Ferøe finner man døpt i Christiania Domkirke 25.05.1673, av foreldre handelsmann Christopher Thomassen og Boel Hellesdatter Pharo, som giftet seg samme sted12.11.1665. Jeg antar at Ferøe navnet er en forvanskning av Pharo. I en artikkel i Norsk Tidskrift for Genealogi, Bind 3, nevnes at Jens Christophersen Ferøe var gift med Anne Margrethe Bruun, jeg har ikke funnet mer omkring dette i primærkilder, men uansett var han også gift med Ellen Larsdatter Fæstervold.

Nei, han brukte såvidt jeg vet aldri Pharo, men nettopp Ferøe (i ulike varianter) - også hans barn. Se ksempelvis datteren Ellen begravet i Åmot (Østerdalen) 23.11.1776.

Ellen Larsdatter har vel "Fæstervold"-navnet fra første ektefelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til #1: Eilert Lunds kone Anne Margrethe Ferøe var datter av Elen Larsdatter og Jens Christoffersen Ferøe på Festervoll i Hidra sogn i nåværende Flekkefjord kommune. Det var skifte etter Jens Christoffersen på Festervoll 17.7 1726 - http://www.arkivverk..._read/24452/153 og etter konen Elen Larsdatter på Festervoll 26.10 1751 - http://www.arkivverk..._read/24462/640. I skiftet 1751 nevnes datteren Anne Margrethe å være gift med Eilert Lund. Opplysningen om at Jens Christoffersen Ferøe var gift med Anne Margrethe Bruun er trolig basert på feiltolkninger. Jeg har i alle fall ikke funnet noe som skulle tyde på dette. Ekteparet Elen Larsdatter og Jens Christoffersen Ferøe har flere barn som er oppkalt etter sognepresten til Sokndal og Hidra Søren Jørgensen Bruuns nære familie. Dette skyldes nok helst at Elen Larsdatter var Søren Jørgensen Bruuns niese, datter av hans halvsøster Anne Katrine Jørgensdatter. Mer om dette kommer i første bindet av bygdebok for Hidra som forhåpenligvis kommer ut i løpet av neste år.

Else Lavesdatter er omtalt i testamentet etter Thomas Andersen "Veilandt" ved en ekstrarett i Farsund 12.9 1681 - http://arkivverket.n..._read/28653/40/ og påfølgende side. Her fremkommer det at hennes mor Berte Andersdatter var søster til nevnte Thomas Andersen. De øvrige søsken og deres familie omtales også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det innkommet for meg utrolig mange verdifulle opplysninger, så hjertelig takk så langt. Hvis jeg ikke husker feil er mine opplysninger om Anne Margrethe Ferøes foreldre hentet fra boken "Farsund Lundene" som ble utgitt i 1950 (forfatter G. Lund). Der står det at moren var Anna Margrethe Bruun, og det er ikke nevnt noen Ellen Larsdatter. Jeg forstår nå at det er feil. Jeg forstår også at Jens Christophersen Ferøe var født i Christiania (1673), men kom siden til Flekkefjord. Brukte faren hans, Christopher Thomassen, Ferøe navnet og var det i Christiania han var handelsmann?? Konen hans, Boel Hellesdatter, tilhørte Pharo familien. Det er nok den samme Pharo slekten som min gamle skolelærer Njål Pharo fra Majorstua folkeskole tilhørte. Han fikk jeg et overraskende brev fra på1990-tallet der han etterpurte opplysninger om min farmors slekt Steen fra Vang/Hamar. Jeg får høre med barna hans om han etterlot seg noe om Pharo forfedrene da jeg vet han forsket mye omkring sin farslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det innkommet for meg utrolig mange verdifulle opplysninger, så hjertelig takk så langt. Hvis jeg ikke husker feil er mine opplysninger om Anne Margrethe Ferøes foreldre hentet fra boken "Farsund Lundene" som ble utgitt i 1950 (forfatter G. Lund). Der står det at moren var Anna Margrethe Bruun, og det er ikke nevnt noen Ellen Larsdatter. Jeg forstår nå at det er feil. Jeg forstår også at Jens Christophersen Ferøe var født i Christiania (1673), men kom siden til Flekkefjord. Brukte faren hans, Christopher Thomassen, Ferøe navnet og var det i Christiania han var handelsmann?? Konen hans, Boel Hellesdatter, tilhørte Pharo familien. Det er nok den samme Pharo slekten som min gamle skolelærer Njål Pharo fra Majorstua folkeskole tilhørte. Han fikk jeg et overraskende brev fra på1990-tallet der han etterpurte opplysninger om min farmors slekt Steen fra Vang/Hamar. Jeg får høre med barna hans om han etterlot seg noe om Pharo forfedrene da jeg vet han forsket mye omkring sin farslekt.

Rekker bare litt ikveld. Så langt jeg kjenner er det 3 av barna til Christopher Thomassen og Boel Hellesdatter (Pharo) som benyttet Ferøe-navnet; Jan, Jens og Selle Maria. (PS. Kirken i Christiania var Hellig Trefoldighets Kirke, det som idag er Oslo Domkirke ble ikke innviet før 1697). Christopher Thomassen (skifte i Christiania, se protokoll 2 f.401a) flyttet 1669 til Nygaard i Aker, men drev sin virksomhet som handelsmann og senere også "maaler og vrager" i Christiania. (Hans far var Thomas Olsen, født i Ribe, død i Christiania 1671 - hadde to brødre til i byen - hans mor var Sigrid (Siri) Christophersdatter). Det finnes ganske mye materiale om denne familien,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boel Hellesdatter Pharo har jeg som datter av handelsmann i Christiania Helle Christophersen Pharo, begravet i Christiania Trefoldighets kirke 18.09.1647 http://www.arkivverk...%B4R%CAT%B2.%B6 . Han har jeg som sønn av sogneprest i Lier Christopher Olufsen Pharo (død 01.01.1617), og Anne Hellesdatter. Anne Hellesdatter har jeg notert som datter av Helle Bertelsen som nevnes som borger i Oslo 1574, 1590 og 1604,

(mulig den Helie Bertelsen som nevnes i Niels Stubs opptegnelser for 15.03.1577, hvor han skal gi Baar Tostensen og hans medarvinger 1/2 pund i Skaare(?)). På denne tid var Karen Antonisdatter Wincke gift med en Helle Bertelsen, så hvis dette dreier seg om samme Helle, var dette trolig hans ektefelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Den Vestlandske slekt Sundt" nevner Hans Gabrielsen Rolach og hans opprinnelse. Jeg vet ikke om dette kan bekreftes, men jeg har notert at hans foreldre var Gabriel Hansen Andabeløy 1636-etter 1680 og Gjertrud Jacobsdatter -1682. Hvis foreldre er Hans Gabrielsen -.før 1653 og Sophie Danielsdatter. Søsken til Gabriel skal ha vært Jens, Abigael 1624-1676 (gift c1644 med Christen Christensen Thrane c1615-etter 1660), Daniel -1653 (kapellan i Torvastad) og Anne c1620-1695 (gift 1) med Lauritz Jonassen c1612-c1650 magister, kapellan i Stavanger og 2) c1650 med Iver Nielsen Lem 1620-1664 fogd Ulstein Kloster og 3) 1665 med Tormod Torfæus 1636-1719 historiegraf).

Når det gjelder Færøe er det utfyllende opplysninger her http://www.genfryd.o...anefiler/43.htm men jeg savner døtrene til Jens Christophersen Færøe i det der omtalte skifte.

Sjekk også denne http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Lund_%28fra_Farsund%29_%28slekt%29 Lund fra Farsund på slektshistoriewiki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det nå er kommet 3 nye innlegg siden jeg sist var inne på debattforumet og takker for ytterligere hjelp. Jeg forstår at Leif sitter på opplysninger som indikerer hvem som var Hans Gabrielsen Rolachs mulige foreldre (far: Gabriel Hansen Andabeløy og mor: Gjertrud Jacobsdatter). Mitt spørsmål nå er hvordan og når Rolach navnet kom inn slekten? Hvor er navnet hentet fra? Jeg har funnet at Andabeløy er en øy i Flekkefjord kommune, rett øst for Hidra. Hva drev denne Hans med?

Så har jeg problemer med å plassere 2 Rolach damer:

1) Handelsmann i Farsund, Jonas Eilertsen Lund (1693-1743) giftet seg i 1718 med Signe Gabrielsdatter Rolach, f. omkr. 1690, død 1733. Hennes foreldre har jeg notert skal være gjestgiver Gabriel Rolach og hans kone Margrethe Larsdatter.

2) Justisråd i Flekkefjord (som ingen synes å kjenne til): Jochum Brinch, født ca. 1681, giftet seg ca. 1720 med Kristine Hansdatter Rolach, f. Farsund ca. 1685. Hennes far er vel den Hans Gabrielsen Rolach som Leif Salicath opplyser om sitt innlegg ovenfor. Denne Hans Gabrielsen har jeg notert var født ca. 1650 og død på Skarvøya ca. 1689. Han var gift med Else (Elisabeth) Lavesdatter (Laugesdatter), født ca. 1658, død Flekkefjord 18 april 1725.

Kort oppsummert: Hvordan var slektskapet mellom de 2 damene Signe Gabrielsdatter Rolach, født omkr. 1690 og Kristine Hansdatter Rolach, født ca. 1685? Eller var kan hende Signe også datter av Hans Gabrielsen Rolach, sik at det er feil når jeg har fått opplyst at hun var datter av gjestgiver Gabriel Rolach?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Tar med et innlegg av Per Torgersen i tema 28031 fra Gamle brukerforumet. ”Hjelp til tolking av skrift m.m. (dåpen til Lisbeth Semlemands sønn 1693)”

(Det er senere fremkommet at ”Semlemand” skal leses som ”Timmermand” - noe som en annen debatt har grepet fatt i.)

Sitat:

Jeg kjenner til 6 barn av Markus Markussen Brinch og Anne Hansdatter Rolach. Nevnte Markus d.y. ble døpt i Spangereid kirke og døde i følge kirkeboken for 'Lister kirker' (Vanse A1), Spind sogn, 3 dager gammel. Datteren Kirsten gifter seg med Jochum Jochumsen Bess og flytter til Svinør i Valle sogn. Der får de en datter, før de flytter til Grøndokka på Berge i Lyngdal. De driver gjestgiveri, får enda 6 barn og flytter til ukjent sted.De er de andre barna til Markus Brinch og Markus forfedre jeg håper noen kan hjelpe meg med å finne mer informasjon om. Barna var: Katarina f. 1704 (til Lund i Rogaland?), Johanne Maria f. 1705, Hans, Else f. 1707 og Kirsten f. 1709. Markus var født i Brevik ca. 1672.

Av lokale Brincher kan nevnes Jochum Brinch i Farsund. Han er muligens også i famile (foruten at de er svogere, gift med hver sin søster Rolach). Degnen Ommund Brinch i Lyngdal har foreldre fra Kvås og det virker som det er ett navn han selv har 'tatt'.---Anne Hansdatter Rolachs foreldre er Hans Gabrielsen Rolach og Else Lavesdatter også kalt Laugesdatter og Larsdatter. Det er skifte etter henne i 1725 i Flekkefjord. Og dette skiftet er verdt å få med seg for å få oppklaring i famileforhold mellom Rolach, Brinch og Farsund-Lundenes forfedre. Og som vanlig kan det lønne seg å se i original skifteprotokoll og ikke kun i ekstraktet...

Andre slektsnavn nevnt: Resen, Bucholm og Rafn.Man kan også merke seg at Elisabeth Kirstine Gabrielsdatter Lund som var niese til Anne Hansdatter Rolach (gift med Markus Brinch og bosatt Skarvøy), også ble boende på Skarvøy noen år på 1770-tallet.---Den Anne Gabrielsen Rolach du nevner er trolig kusine til Anne Hansdatter. Hun er datter av Gabriel Gabrielsen Rolach i Korshavn (i Austad sogn) og var født ca. 1697, død 1779. Hun hadde vært gift med den danske presten Jakob Mortensen Tillerup og de var bosatt i København og Haderup. Ekteparet 'hadde visstnok ingen barn'. Jakob døde i 1730 og kan følgelig ikke ha en sønn født i 1744.

Sitat slutt.

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider