Gå til innhold
Arkivverket

FROSTA ST. Aatloe gård, Oppslag i bygdeboka

gunnar andre myhre
 Del

Recommended Posts

Det gjorde han. I Frostaboka V (s. 101), under plassen Draugvika, er oppgitt: "Tomas Jakobsen, f. 1787. I 1822 flytta han til Aursøen på Frøya. Gift med Marit Arntsdtr."

I 1840 ble det holdt skifte etter Tomas' bror:

13.11.1840 etter Ole Jacobsen Drauvigen, husmann under Åtlo

Enke Berithe Colbanusdatter.

Mor Gunille Olsdatter Drauvigen.

Søsken:

1. Bror Thomas Jacobsen, død og etterlater seg barn som oppholder seg på Frøien, Hitra.

- Jacob, 17 år.

- Ole, 14.

- Elen Gurina, umyndig.

- Hanna, likeledes umyndig.

2. Søster Jonetta Jakobsdatter Kristivikvaldet i Skogn, enke,

3. Søster Marta Jakobsdatter Falstadvaldet, g. husmand Anders Olsen Falstadvaldet på Ekne i Skogn.

4. Søster Anne Jakobsdatter Haugsveet, g. husmann John Halvorsen Haugsveet på Ekne i Skogn.

5. Søster Ingeborg Jacobsdatter Drauvigen, g. inderst Ole Jørgensen Drauvigen på Frosta.

Kilde: SAT, Sorenskriveren i Stjør- og Verdal, skifteregistreringsprotokoll 1837-1849 (3Ca02), fol. 171-171b.

Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Frostaboka bind 5 på side 100 under Draugvika finner jeg at Thomas Jacobsen født 1787 flyttet til Aursjøen på Frøya i 1822. Han var gift med Marit Arntsdatter. Om du skulle ønske det kan jeg skrive

om hans foreldre og søsken også. Har alle de nye Frostabøkene(bind 3-13)

Du finner han som utflyttet fra Frosta til Hitra som nr.2 på venstre side her:

Nord-Trøndelag fylke, Frosta i Frosta, Ministerialbok nr. 713A04 /1 (1817-1827), Utflyttede 1822-1825, side 564-565.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16381&idx_id=16381&uid=ny&idx_side=-113

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070925660128.jpg

Frøya gikk kanskje under Hitra prestegjeld den gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde han. I Frostaboka V (s. 101), under plassen Draugvika, er oppgitt: "Tomas Jakobsen, f. 1787. I 1822 flytta han til Aursøen på Frøya. Gift med Marit Arntsdtr."

I 1840 ble det holdt skifte etter Tomas' bror:

13.11.1840 etter Ole Jacobsen Drauvigen, husmann under Åtlo

Enke Berithe Colbanusdatter.

Mor Gunille Olsdatter Drauvigen.

Søsken:

1. Bror Thomas Jacobsen, død og etterlater seg barn som oppholder seg på Frøien, Hitra.

- Jacob, 17 år.

- Ole, 14.

- Elen Gurina, umyndig.

- Hanna, likeledes umyndig.

2. Søster Jonetta Jakobsdatter Kristivikvaldet i Skogn, enke,

3. Søster Marta Jakobsdatter Falstadvaldet, g. husmand Anders Olsen Falstadvaldet på Ekne i Skogn.

4. Søster Anne Jakobsdatter Haugsveet, g. husmann John Halvorsen Haugsveet på Ekne i Skogn.

5. Søster Ingeborg Jacobsdatter Drauvigen, g. inderst Ole Jørgensen Drauvigen på Frosta.

Kilde: SAT, Sorenskriveren i Stjør- og Verdal, skifteregistreringsprotokoll 1837-1849 (3Ca02), fol. 171-171b.

Mvh Arne

Arne .

Kjempetakk for dette. Da traff jeg rette person.

Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Frostaboka bind 5 på side 100 under Draugvika finner jeg at Thomas Jacobsen født 1787 flyttet til Aursjøen på Frøya i 1822. Han var gift med Marit Arntsdatter. Om du skulle ønske det kan jeg skrive

om hans foreldre og søsken også. Har alle de nye Frostabøkene(bind 3-13)

Du finner han som utflyttet fra Frosta til Hitra som nr.2 på venstre side her:

Nord-Trøndelag fylke, Frosta i Frosta, Ministerialbok nr. 713A04 /1 (1817-1827), Utflyttede 1822-1825, side 564-565.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-113

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70925660128.jpg

Frøya gikk kanskje under Hitra prestegjeld den gangen?

Hei Anne-Lise.

Tusen takk du og, Dette er rette person og jeg tar mer en gjerne mer om familien vis du tilbyr dette.

Vis du vil kan du sende det rett til meg. gmyhre at loqal.no

Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ARNE og ANNE-LISE.

Her er sansynlig en feil i Skiftet og kanskje i Bygdeboka. Thomas Jacobsen Draugviken ble gift den 26 August 1822 i Dolm kirke, Hitra pr.g. MED; Olava Olsdatter Nord Dyrøy, 22 år gammel, og var da tjenestepike på Mausund (Aursøy)

KILDE; NR 9.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2373&idx_id=2373&uid=ny&idx_side=-149

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050608020200.jp Og jeg kan IKKE finne noen Thomas gift med Marit Arntsdatter i tidsrommet 1820-1823.

Alle barna til Thomas nevnt i skiftet er rett men mor er OLAVA.

Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så i bygdeboka en gang til, og det står at han ble gift med Marit Arntsdatter. Kan han ha blitt gift med henne etter 1822? Jacob Jonsen Draugviken var født ca 1751, og han døde i 1812. Gift i 1780 med Gunhild

Olsdatter født ca 1762 og død i 1842. Barn:

1)Jon født 1781, og død 9 uker gammel

2)Ole født 1782 og død 1840. Gift i 1816 med Berit Colbanusdatter Juberg. 2 barn som døde som små

3)Jonetta født 1784, og gift i 1816 med Simen Rasmussen Augdal fra Åsen(54 år i 1816). De bygslet plassen Purkviken på Ekne

4)Thomas født 1787 som det tidligere er skrevet om

5)Marta Jacobsdatter født 1790, og gift i 1823 med Anders Olsen Lian(da 29 år).Bygslet plass under Falstad på Ekne, og flyttet til Ekne i 1823

6)Anne Jacobsdatter født 1792 og død i 1865. Gift 1 1826 med Jon Halvorsen Aatlogeilan(1801-1846), og 2 barn nevnes. Gift 2 i 1851 med Andreas Pedersen Mestuggun.

7)Ingeborg Jacobsdatter, og fikk en sønn i 1816 med gift mann Johan Laberget. Hun ble gift i 1825 med Ole Jacobsen Aatlo(da 42 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hjelp av skiftene jeg har skrevet av kom jeg frem til at Jacob Jonsen var fra Aasholmen på Frosta, og han var sønn ved faren Jon Sørensens skifte 06.07.1765. Igjenlevende enke etter Jon Sørensen var

Marit Arntsdatter(kanskje det de har rotet med bygdebokforfatterne angående sønnen Thomas sitt giftermål??). Jons og Marits barn:

1)Thomas Jonsen 15 år, og hans formynder var Peder Aatlo. Han døde i 1773 i en alder av 23 år, ifølge Frostaboka

2)Jacob Jonsen 14 år, med samme formynder som Thomas

3)Jon Jonsen 11 år, og hans formynder var Helge Buset(er vel Helge Jacobsen Buset født ca 1710-1712 som var en av mine aner). Dennes far var Jacob Sørensen(kanskje bror av Jon?)

Han døde 17 år gammei i 1773 ifølge Frostaboka

4)Berit Jonsdatter 18 år, med formynder Helge Buset

I bygdeboka nevnes en datter Ingeborg født 1757 som døde før 1765

I bygdeboka under Aasholmen(også i bind 5) står det faktisk at Jacob Jonsen ble gift Gunhild Olsdatter i 1781. Da var han soldat. I første ekteskap var Jon Sørensen gift med. Fra 1751 til 1765

bygslet Jon Sørensen en plass som ble kalt Fjellpladsen. Dette var lensmannens plass på fjellet, mellom Frosta og Ekne og nord for gården Aatloe. Jon bygslet der for 6 riksdaler, og dette skulle

betales til lensmannen i Frosta. Så han drev altså både Fjellplassen og Aasholmen til sin død i 1765.

Ellers nevnes at i lista over øltappere i Frosta nevnes mellom 6 andre Marit Aasholmen, som hadde "øhl at give eller selge til reisende folk som nu og da, naar uveyr Indfalder, kan legge i land og

undertiden faar lidt ohl eller brendevin tilkjobs". Det var flere som hadde bevilgning til ølsalg og øltapping.

Ellers fikk jeg noe å fundere på nå angående om Jon Sørensen her kan være bror av Helge Jacobsen Busets far Jacob Sørensen. Jacob bør vel være født kanskje på 1670-1680-tallet og senest

ca 1690 siden sønnen Helge ble født ca 1710-1712(en bror av Helge var Søren som døde i 1753, men han vet jeg ikke når var født). Står dessverre ikke i bygdeboka når Jon Sørensen var født

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Sørensen var i første ekteskap gift med Inger Joensdatter, som det var skifte på 03.08.1741, og foruten ektemannen arvet hennes barn fra første ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Sørensen var i første ekteskap gift med Inger Joensdatter, som det var skifte på 03.08.1741, og foruten ektemannen arvet hennes barn fra første ekteskap.

Hei Anne- Lise.

Tusen takk for hjelpen. Nå kan jeg rette litt i mitt eksemplar av Boken; TOMASEN-SLEKTEN på Frøya. Kjenner han som har skrevet den så han skal få info også.

Forøvrig som en kurositet; Min tante Inger Oline Myhre, f- Singsø,s bestemor kommer fra Aasholmen;

Jonetta Olausdatter Aasholm, f. 19 / 8- 1862. Hun ble gift på Lille-Brenne u/ Bjørvik på Ytterøya

Ha en fortreffelig PINSE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 år senere...

Hei!

Ser det er ei stund sia denne tråden her. Thomas Jacobsen fra Draugviken ble gift i 1822 med Olava Olsdatter. De bodde i Mausund. Deres sønn Jacob Thamasen var den første Laksholm, og Thomas Jacobsen er min tipp tippoldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider